השקעה ארוכת טווח בחינוך – תגובה אסטרטגית למשברים של ישראל
"יש לנו ארץ נהדרת, נוער נהדר, אנשים נפלאים, מגדל בבל נפלא מכל תרבויות העלום, ויש תקווה וחזון. צריך רק דרך ברורה – מטרה, הובלה, מנהיגות" (מתוך יומנו האישי של אילן רמון, 21.11.2002)
בחמש השנים האחרונות, מערכת החינוך בישראל ניצבת בפני שורת אתגרים חסרי תקדים. מגפת הקורונה טלטלה את רצף הלמידה וחשפה פערים עמוקים – דיגיטליים, חברתיים ורגשיים. פערים פנימיים בחברה הישראלית גרמו לבלבול, תקופות מלחמה הובילו להשבתות ממושכות של בתי ספר, מעבר ללמידה מקוונת, והשפיעו באופן ישיר על תחושת הביטחון של התלמידים וצוותי ההוראה. מערכת החינוך, בהרבה מן המקרים, שימרה את הקיים – במקום לדחוף לצמיחה ולמידה.
לצד המשברים הביטחוניים והבריאותיים, מתרחש תהליך מתמשך של שחיקה פנימית. שיח ציבורי ער סובב סביב מחסור חמור במורים מקצועיים, תנאי העסקה בעייתיים, ירידה במעמד המורה ועזיבה של אנשי חינוך איכותיים. כל אלה יוצרים משבר אמון במערכת – לא רק מצד הצוותים אלא גם מצד ההורים, התלמידים והחברה כולה. כשילדים שומעים זאת סביבם, הם מפנימים זאת – ולעיתים מאבדים אמונה בכוחם ובעתידם.
דווקא בעת הזו, חשוב לזכור: חינוך אינו רק תגובה למשבר – הוא הבסיס ליכולת שלנו לצלוח את המשבר הבא. מערכת חינוך חזקה יכולה לרפא פצעים חברתיים ורגשיים, לבנות חוסן קהילתי, ולהנחיל ערכים ומיומנויות שיאפשרו לדור הצעיר להנהיג, ליזום ולבנות עתיד טוב יותר.
אל"מ אילן רמון, שעל שמו קרויה הקרן, הבין את זה היטב. אחרי מבצע הפצצת הכור בעיראק, הוא טען כי ההישג האמיתי של ישראל לא יימדד רק בכוח הצבאי שלה – אלא ביכולת לטפח חשיבה, חדשנות ומצוינות דרך חינוך. במשימת החלל STS-107 הוא נשא עימו לא רק דגל ישראל, אלא גם סמל של מערכת חינוך ערכית, סקרנית, מכילה ושואפת לגבהים. אילן ראה עצמו כשליח חינוכי – ורצה לשוב ולהיות שגריר של תקווה בבתי הספר בישראל.
הפתרון למצבו המורכב של החינוך בישראל אינו טמון בצעדים קוסמטיים או בטלאים על גבי טלאים. אנו נדרשים לראייה אסטרטגית ארוכת טווח, המזהה בחינוך את לב ההשקעה הלאומית. כל ילד וילדה בישראל נושאים בתוכם יכולות עצומות וחלומות רדומים – תפקידנו הוא להצית בהם את הניצוץ: דרך חשיפה לאתגרים אמיתיים, חוויות מעוררות השראה, ודמויות שמדגימות מהי מנהיגות ערכית, מצוינות, וסקרנות.
אילן רמון כתב ביומנו שהנוער צריך דרך ברורה – מטרה. אנו כאנשי חינוך ומודל דוגמה לילדינו צריכים לסלול את הדרך הזו ולהיות ממוקדים במטרה. להערכתי, מיקוד בשישה עקרונות מעשיים יסייעו לנו בהשגת המטרה. עקרונות אלו ימומשו על ידי קואליציה ברורה של כלל המגזרים: ממשל, אקדמיה, קהילה ותעשייה.
בחזון הזה, ההשקעה במורים היא אבן יסוד. מורים איכותיים, שנהנים מתנאים ראויים, הכשרה מתמשכת וליווי מקצועי, הם אלה שיאפשרו לתלמידיהם לפתח חשיבה ביקורתית, עבודת צוות ויוזמה – כישורים חיוניים למאה ה-21. במקביל, יש להרחיב את הגישה ללמידה מבוססת פרויקטים, שמאתגרת את התלמידים, לשלב בהם מדע וטכנולוגיה כבר בגילאים צעירים, ולא פחות חשוב – לחבר אותם לעולם שבחוץ. מפגשים עם אנשי מקצוע מעוררי השראה, סיורים בתעשייה ומיזמים קהילתיים פותחים לתלמידים צוהר למציאות ולעשייה, ומאפשרים להם לדמיין כיצד יוכלו לתרום בעצמם.
כדי שכל זה יוכל לקרות, מערכת החינוך צריכה להרחיב את יכולות הגמישות. מתן אפשרות למסלולי לימוד מותאמים אישית ומעבר לתפיסה של למידה פעילה – כל אלה יכולים לייצר חוויית למידה רלוונטית ומצמיחה. חשוב לא פחות לבסס מעטפת רגשית חזקה, עם יועצים, פסיכולוגים ותכניות לטיפוח תחושת שייכות וחוסן. כאשר ילדים מרגישים בטוחים ומוערכים, קל להם יותר להאמין בעצמם ובעתידם.
מתוך הכרה בקשר ההדוק שבין הזדמנות לשוויון, יש למפות מחדש את האיזורים במדינת ישראל כדי להעניק תשומת לב מיוחדת לתלמידים הזקוקים לזה, להשקיע בהם בתקציבים, תשתיות ותכניות חונכות ארציות. קרן רמון, למשל, פועלת כבר שנים כדי ללוות תלמידים מרקעים שונים במסעות חקר, להכיר להם מודלים לחיקוי מעוררי השראה ולהציב בפניהם אתגרי מצוינות – ברוח דמותו וחזונו של אילן רמון. כך אפשר לקחת את המילים שכתב ביומנו ולתרגם אותן לעשייה חינוכית יומיומית, שבכוחה לבנות דור חדש של מנהיגים, יזמים וחוקרים.
כי בסופו של דבר, ההשקעה בחינוך היא הדרך שלנו לעצב חברה חזקה ומלוכדת, כזו שבניה ובנותיה מאמינים בכוחם ליצור שינוי, ושואפים רחוק – הכי רחוק שאפשר.
גיל דורון הוא מנכ"ל קרן רמון






























