סגור
תלמידי ישיבה חרדים
בחורי ישיבה חרדים (שאול גולן)

יש עתיד מתקרבת לחרדים? משרד הרווחה יזרים לישיבות 40 מיליון שקל

היחסים המתחממים בין רה"מ יאיר לפיד לח"כ משה גפני מדגל התורה מניבים פירות. שר הרווחה מאיר כהן מיש עתיד יגדיל את תקציב הפנימיות התורניות במשרד הרווחה פי שלושה. התקציב משמש ישיבות חרדיות לגילאי תיכון - שאין בהן לימודי ליבה

שר הרווחה מאיר כהן מיש עתיד ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני הסכימו על תוספת של 40 מיליון שקל לתקציב הפנימיות התורניות. התוספת תגדיל את התקציב, המשמש כמעין קופה ב' של תקציב הישיבות הקטנות (ישיבות חרדיות לגילאי תיכון) ביותר מפי שלושה. בישיבות הקטנות אין מלמדים לימודי ליבה והן אחד הגורמים העיקריים לקושי של חרדים להשתלב בשוק העבודה. ביטאונה של דגל התורה "יתד נאמן" דיווח בשבוע שעבר כי "בסיכום בין ח"כ הרב גפני לשר הרווחה תקציב הפנימיות לישיבות הקונות יגדל ב־40 מיליון שקל. התקציב יועבר כבר בימים הקרובים". כידוע חלה התחממות גדולה בחודשים האחרונים ביחסי גפני וראש הממשלה ויו"ר מפלגתו של כהן, יאיר לפיד.
הישיבות קטנות מקבלות את עיקר תקציבן ממשרד החינוך. לפי נתוני המכון הישראלי לדמוקרטיה, לומדים בהן כ־42 אלף תלמידים. לפי הערכות כ־15 אלף מהם יקבלו תמיכה ממשרד הרווחה. זה אומר שהתמיכה תעמוד על 4,200־4,800 שקל לתלמיד לשנה. מדובר בתקציב המבוסס על כספים קואליציוניים. בכל פעם שהמפלגות החרדיות לא בקואליציה, הוא מתבטל או מתכווץ מאוד. בכל פעם שהן חוזרות לקואליציה, הוא שב בגדול, אבל הפעם זה קורה כשהן באופוזיציה.
יו"ר ועדת הכספים של הכנסת ח"כ אלכס קושניר מישראל ביתנו אמר בתגובה ש"המשחק המקדים בין לפיד והחרדים נמשך ביתר שאת". לדברי קושניר משרד הרווחה צפוי להשתמש בכספים שכבר נמצאים אצלו ואין צורך לאשר את ההעברה בוועדה בראשותו. מנכ"ל עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון הרב עו"ד אורי רגב אמר, ש"יש עתיד נותנת לנו עכשיו טעימה ממה שצפוי אם תתממש תקוותה לחבור למפלגות החרדיות בדרך לשלטון". ראש תחום חרדים במכון הישראלי לדמוקרטיה ד"ר גלעד מלאך אמר, ש"במקום לתת כפל תמיכה לישיבות קטנות יש להתנות חלק מהתקציבים שלהן בלימודי חול".
דוברו של ראש הממשלה הפנה לקבל תגובה לשר הרווחה. משר הרווחה מאיר כהן לא נמסרה תגובה למרות פניות חוזרות ונשנות.