סגור
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק
השרה למשימות לאומיות אורית סטרוק (צילום: יואב דודקביץ)

פרשנות
תקציבי המעגל הסגור של הציונות הדתית

בדיקת התקציב המאושר מגלה שהמפלגה הצליחה להישאר עם קרוב למיליארד שקל עבור מטרותיה המגזריות, וזאת מבלי לאבד כמעט דבר. השיטות היו בין היתר העברת תקציבים בין המשרד למשימות לאומיות של אורית סטרוק לבין האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך

השרה להתחסדות לאומית וגלגול עיניים אורית סטרוק מתלוננת שהופחתו לה כ-200 מיליון שקל מתקציבי המשרד בין תקציב המדינה הראשון ל-2023 שאושר בחודש מאי לתקציב המתוקן שאושר היום (ה'). במקביל תקציבי האגף לתרבות יהודית במשרד החינוך - אגף שמזין באופן קבוע את המוסדות הדתיים-לאומיים והחרד"ליים - גדלו באותה תקופה בדיוק פי 2.5 מ-134 מיליון שקל ל-344 מיליון. מתברר ששתי העובדות קשורות: חלק ניכר מהמהפך, איזה פלא, קרה בעזרת תקציבים שיועדו למשרד המשימת הלאומיות בראשות סטרוק, ולא קוצצו אלא הוזזו.
מתברר אם כן שהסיעה החרד"לית, הקוראת לעצמה הציונות הדתית, יצרה מערכת סגורה של שני תקציבים שהיא משחקת ביניהם ומעבירה תקציבים למטרות דומות מהאחד לשני. במערכת הזו היו 900 מיליון שקל בתקציב המקורי, כולל כספים קואליציוניים, ויש עכשיו 887 מיליון. לכאורה יש פה דליפה חמורה של 13 מיליון שקל לטובת המאמץ המלחמתי. אלא שאין מה לדאוג. בתוך הסכום הזה מסתתרים כ-100 מיליון שקל של תרבות חרדית ש-16 מיליון קוצצו דווקא ממנו. כך שבעצם הציונות הדתית יצאה אפילו בעודף של כמה מיליונים.
אפשר לקרוא לזה חוק המעגל התקציב הסגור של הציונות הדתית. בחודש מאי אושר למשרד של אורית סטרוק 135 מיליון שקל, ולתרבות יהודית במשרד החינוך - 19 מיליון. בסך הכל 153 מיליון שקל. אבל אז קיבל משרד המשימות הלאומיות תוספת קואליציונית של 638 מיליון שקל, חלקם הגדול למטרות התנחלויות, הדתה והחזרה בתשובה. במקביל, הציונות הדתית רצתה להעביר את כל פעילות ההדתה והזהות היהודית ברוח חרד"לית מהאגף לתרבות יהודית במשרד החינוך למשרד המשימות.
האגף לתרבות יהודית קיבל אז עוד 109 מיליון שקל אבל רובם יועדו לארגונים חרדיים, בין היתר לארגוני התרבות המפלגתיים. בסך הכל זה יצא 900 מיליון בדיוק, פי 6 מהתקציב המקורי. ושלא יהיה ספק: 750 מיליון השקלים שנוספו לתקציב הראשוני מכונים "כספים קואליציוניים" לא בגלל קפריזות של אנשי האוצר, כפי שטוענים בציונות הדתית, אלא כי זה בדיוק מה שהם – כספים שהושגו בביזה פוליטית ומיועדים לחלוקת הטבות מגזרית.
כשהוגשה הצעת תקציב החדשה לממשלה עוד היה נראה שיש קיצוץ של 50% במשרד המשימות לאומית ל-343 מיליון. תקציב התרבות היהודית במסגרת משרד החינוך לעומת זאת גדל פי 3 ל-388 מיליון שהרי ברור שזה מה שדרוש למדינה במלחמה. אבל כשהתקציב הגיע לוועדת הכספים התברר שמשרד המשימות הלאומיות מקבל עוד 200 מיליון ונוסק ל-543. במקביל לתרבות היהודית הורידו 44 מיליון ל-344. כך יצא שהתקציב הדו ראשי הזה קיבל 887 מיליון שקל, כאילו אין מלחמה.
איך הדבר הזה קרה, כשהשרה סטרוק מתלוננת שלקחו לה 200 מיליון? לדוגמה, 88 מיליון הועברו ישירות לתקציב התרבות היהודית. סטרוק כנראה היתה מעדיפה שהם יישארו אצלה, והאגף לתרבות יהודית יעבור אליה. אבל עובדי האגף מתנגדים למעבר ובינתיים לא הצליחו לכפות זאת עליהם.
תשובה נוספת היא שתקציבים שנלקחו לסטרוק חזרו אליה עם שמות שונים. למשל במקום 103 מיליון שקוצצו לחטיבה להתיישבות, הגוף המרכזי להתיישבות כפרית בשטחים, ניתנו 130 מיליון למרכיבי ביטחון באזור הכפרי, צוותי חירום יישוביים וחברה וקליטה ביישוב הכפרי. ממש לא ברור למה בכלל משרד ההתיישבות עוסק בביטחון. 41 מיליון קוצצו כביכול מהגרעינים המשימתיים, התקציב שממן את פעילות הגרעינים התורניים בכל רחבי הארץ, ונשארו 52 מיליון. במקום זה ניתנו 40 מיליון ל... גרעינים משימתיים, אבל גם לבנות שירות לאומי ולמכינות קדם צבאיות. העיקר שהכסף או לפחות חלק גדול ממנו יישאר במוסדות המגזר.