סגור
אורנה ברביבאי שרת הכלכלה והתעשייה
שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי (צילום: טל שחר)

בעקבות חשיפת כלכליסט
משרד הכלכלה החליט להוסיף את המזגנים לרשימת המוצרים שניתן לייבא

בעקבות חשיפת כלכליסט, משרד הכלכלה החליט שאפשר יהיה לייבא מזגנים על סמך הצהרת יבואן שהם עומדים בתקינה הבינלאומית. בנוסף, החליטה שרת הכלכלה שלא לאמץ את השינויים הייחודים שהוכנסו לתקינה הישראלית

משרד הכלכלה והתעשייה החליט להוסיף את המזגנים לרשימת המוצרים שניתן לייבא בהתאם לתקינה בינלאומית.
מדובר בשני שינויים משלימים, ראשית, השרה תתקן את החוק כך שגם 'מזגנים' יהיה ניתן לייבא על סמך 'הצהרה' שהמזגן המיובא עומד בתקינה הבינלאומית. שנית, השרה מפרסמת כבר היום את החלטתה שלא לאמץ את השינויים הייחודים בתקינה הישראלית.
כפי שנחשף בכלכליסט, בישראל קיים תקן 994, תקן ייחודי לישראל, לדרישות בטיחות במזגני אוויר, שמהווה חסם ייבוא למזגנים ומחזק את הריכוזיות בשוק המזגנים. התקן כולל בתוכו תקנת בטיחות שלפי התקינה הישראלית דורשת לבודד את מקורות התלקחות האש על ידי שימוש במעטפת שעשויה מחומרים עמידים לאש.
הדרישות הללו ייחודיות לישראל, והוספו לתקן על ידי ועדת התקינה במכון התקנים. ועדת התקינה אימצה את התקן הבינלאומי למזגנים אך הוסיפה דרישות שאינן נהוגות בעולם. דרישות אלו מכונות 'שינויים לאומיים'. לשרה יש סמכות להחליט כי השינוי הלאומי הזה לא יהיה מחייב, והיום היא הכריזה שהיא תעשה שימוש בסמכותה זו.
על פי עמדת רשות הכבאות וההצלה, הדרישה להגנת רכיבי המזגן מפני דליקה, לא מונעת שריפות וכך דרישות נוספות שייחודיות לישראל כמו דרישה למקם הספק ודרישה להגנה מפני רטיבות, בלי הבחנה באיזה מקום הותקן המזגן, לא מבטיחות הגנה ובטיחות על הצרכן. הדרישות האלו מנעו עד כה יבוא תחרותי של מזגנים בשוק בו שולטות ב-80% ממנו שתי שחקניות עיקריות, אלקטרה ותדיראן.
בשבוע שעבר התקיים הדיון השלישי בשאלת השינויים הלאומיים בתקינת המזגנים. במהלך הדיון הוסכם לוותר על חלק מהדרישות הייחודיות לישראל, אך הדרישה המרכזית והיא הדרישה שכל המזגן יהיה עמיד לאש, לא הוסרה. הוחלט בועדת התקינה שהתקן יוסר רק שנה לאחר כניסת 'חוק מתקיני המזגנים' לתוקף, ורק לאחר שייבדק כי החוק אכן נאכף. בדיון נכחו גם נציגי חברות המזגנים הגדולות, תדיראן ואלקטרה מוצרי צריכה, המחזיקות ב-80% משוק המזגנים.
בעקבות ההחלטה לשמר את התקן הייחודי לישראל, החליטה שרת הכלכלה אורנה ברביבאי לפעול באופן עצמאי, השרה הודיעה כבר כעת כי היא לא תאמץ את השינוי הלאומי בתקינה הבינלאומית, ותקן האש המחמיר לא יהיה מחייב. השימוע עתיד להסתיים ב-10 באוגוסט, ואז השרה תפרסם את החלטתה.
ברביבאי אמרה על החלטתה "שוק מזגני האוויר הינו שוק ריכוזי לאורך שנים, התקן הישראלי חסם יבוא מזגנים המיוצרים לפי תקינה בינלאומית ומנע תחרות, נמשיך לעודד תחרות בתחום התקינה תוך המשך שמירה על בטיחות ובריאות הציבור".
מושיק ארדר, מנכ"ל אלקטרה מערכות אקלים ואנרגיה, מסר בתגובה להחלטת שרת הכלכלה: "אלקטרה הצביעה בעד הסרת התקן ואנחנו מברכים על החלטת שרת הכלכלה. אנו מקווים שזו תהיה הסנונית הראשונה בדרך לאימוץ מלא של התקינה האירופית. בימים שבהם מרבים לדבר על יוקר המחייה, אימוץ התקינה האירופית הוא צעד שיאפשר שיווק של מערכות מיזוג יעילות יותר אנרגטית שיביאו לחיסכון כספי של עשרות אחוזים בחשבון החשמל של הצרכן הנובע משימוש במזגן. מעבר לכך שמדובר גם במערכות מתקדמות יותר וידידותיות יותר לסביבה".