סגור
שר האוצר סמוטריץ' בכנס הבונדס
שר האוצר סמוטריץ' בכנס הבונדס (צילום: אורי ניר)

אנטי ציונים, ארגוני שמאל ומתנגדי ההפיכה המשטרית: קבלת הפנים של סמוטריץ' בארה"ב

סיבת הביקור של שר האוצר בארה"ב היא אירוע הבונדס שהתקיים אמש בפני קהל יהודי-אמריקאי אוהד ישראל. סמוטריץ' התייחס לאירועי חווארה: "תגובתי יצרה רושם מוטעה לחלוטין. אני מחויב לביטחון המדינה, לערכים המשותפים בין ישראל לארה"ב ולהגנה על חיי חפים מפשע - יהודים או ערבים"

"אני אומר שוב, ובחרטה כנה, תגובתי אחרי אירועי חווארה יצרה רושם מוטעה לחלוטין. אני מחויב לביטחון ישראל, לערכים המשותפים בינינו (בין ישראל לארה"ב, ש"ט) ולחובה המוסרית הגבוהה ביותר של הצבא, שהיא להגן על חיים של חפים מפשע, יהודים או ערבים". כך אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ' באירוע הבונדס שהתקיים אמש בפני קהל יהודי-אמריקאי אוהד ישראל.
הדברים הם שלב נוסף בהסתייגויות סמוטריץ' מאמירתו: "עשיתי לייק על הציוץ למחוק את חווארה, כי אני חושב שצריך למחוק את חווארה", שקדמה לו האמירה כי "הכוונה היתה שאנחנו צריכים להיות התקפיים יותר", ופוסט ארוך ומנומק שבו הסביר כי לא העלה על דעתו שישתמע כאילו התכוון לפגוע בחפים מפשע.
בין אם הבהרותיו של סמוטריץ' כנות או לא, יש להן תכלית נוספת והיא להפשיר את היחסים עם הממשל האמריקאי. סמוטריץ' הגיע לארה"ב כאורח של ארגון הבונדס - ארגון בבעלות ממשלת ישראל המלאה, והוא לא זכה לפגוש נציגי ממשל אמריקאיים רשמיים - לאחר גינויים חריפים של רבים מהם על ההתבטאויות שלו. שיא הגינויים היה בהתבטאות המפוקפקת של שגריר ארה"ב בישראל תום ניידס: "הייתי זורק אותו מהמטוס, ממש כועס עליו, הוא טיפש".


ביקורו של סמוטריץ' שעורר הדים עוד לפני בואו ליבשת, לא עבר חלק גם אחרי נחיתתו. כמו כל נציג ישראלי בכיר, זכה סמוטריץ' להפגנות מצד ארגונים אנטי ציוניים, ביניהם 'נטורי קרתא' הקוראים לביטול מדינת ישראל, להפגנות בזמן תפילת ערבית בבית המלון בו שוהה שר האוצר מצד ארגוני שמאל כמו IfNotNow - כנגד השליטה הישראלית בשטחים. אך מעבר לאלה, זכה סמוטריץ' להפגנה משמעותית של מתנגדי המהפכה המשטרית, מאחוריה עומד הארגון UnXeptable המארגן את הפגנות הישראלים נגד ההפיכה מחוץ לגבולות ישראל. מאות המפגינים נשאו דגלי ישראל ושלטים נוספים המבקרים את הרפורמה ומזהירים מפני ההשלכות הכלכליות שלה.
עילת הנסיעה הרשמית היא הכנס השנתי של ארגון הבונדס, גם שרי אוצר אחרים נסעו לכנס שנתי זה, דוגמת יובל שטייניץ ומשה כחלון. לנסיעה הצטרפו החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג וסגנו גיל כהן העומד בראש חטיבת המימון והאשראי של המדינה, השניים אחראים על ניהול החוב הממשלתי במסגרתו מתקיים ארגון הבונדס, וצפויים שלא להתלוות לסמוטריץ' להמשך ביקורו בפנמה וצרפת. סמוטריץ' צפוי להמשיך היום לניו יורק, משם לפנמה ולצרפת. לחלקים אלה צפויים להתלוות צוות לשכתו בלבד.


ארגון הבונדס הוקם בשנות ה-50 ככלי שיסייע לממשלת ישראל לגייס חוב. הארגון מנפיק אגרות חוב לא צמודות ולא סחירות ומציע אותם למכירה לקהלים יהודיים חובבי ישראל. האגרות נושאות שמות יהודיים כמו 'מזל טוב', 'בר מצווה', 'מכבי', ו'שלום'. בעבר, אגרות החוב היו רכיב משמעותי ביכולת המימון של ישראל ותרמו ליכולתה להקים פרויקטי תשתית בעשורים הראשונים שלה. היום יש ספק סביב הצורך בהמשך החזקת המפעל, שכן לישראל אין בעיה של גיוס הון ברחבי העולם.
אופי אגרות החוב גוזר צורת שיווק ייחודית שכן לא מדובר במכירה דרך מוסדות פיננסים רגילים, אלא דרך קהילות יהודיות. במסגרת זו מגיעים מנהיגים ישראליים לפגוש יהודים שהם רוכשים פוטנציאליים של האגרות, יש הסבורים כי כיום יש לשמר את מפעל הבונדס לא בגלל 'הכסף' שמגויס, אלא בגלל שזו דרך לשמר את הקשר בין הקהילה היהודית בחו"ל לממשלת ישראל. נכון לעכשיו גיוסי הארגון עומדים על 18.7 מיליארד שקל שהם כ-1.8% מסך החוב הממשלתי, וכ-13% מהחוב במט"ח. על פי הנתון הרשמי של משרד האוצר בשנת 2021 גייס הארגון 1.4 מיליארד דולר, ובשנת 22 – לפי אתר הבונדס – מיליארד דולר.


מביצוע רפורמה במבנה הריביות של ארגון הבונדס, הרי שהריביות שמקבלים רוכשי האגרת היא ריבית הקרובה מאוד לריבית השוק, ומדובר בריבית תחרותית. לכן, העלות העיקרית שנותרה לממשלת ישראל היא עלות המנגנון של ארגון הבונדס. בספר התקציב, התקנה של 'ארגון הבונדס' מתוקצבת בכ-200 מיליון שקל לשנה. הביצוע בפועל בשנים 2019-2021 עמד על בין 146 לבין 182 מיליון שקל, המשקף עלויות של כ-3.5-4% מסך גיוסי הכספים (לא כולל את הריביות שמשולמות לאחר מכן כמו כל חוב ממשלתי, ש"ט). למרות שיש המעלים סימני שאלה על עצם הצורך בקיום מנגנון הבונדס, באוצר סבורים כי יש להמשיך לשמור על ארגון זה בשל החשיבות של גיוון מקורות המימון ובשל החשש שבמקרה חירום בו לישראל לא תהיה גישה להון יהיה לה את אפיק גיוס החוב הזה.