סגור
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה
גאוטם אדאני על רקע נמל חיפה (צילום: רויטרס, AP)

מכרז נמל חיפה: האוצר העניק ארכה של חודש וחצי לאדאני-גדות

קבוצת אדאני-גדות, שזכתה במרכז להפרטת נמל חיפה, ביקשה בשבוע שעבר ממשרד האוצר ארכה לטובת גיוס ההון הנחוץ למימוש העסקה (3.9 מיליארד שקל). בקבוצה טענו כי הסיבה לבקשה היא טכנית בלבד, אך ייתכן כי היא קשורה לבעיות הפיננסיות עמן מתמודדת קבוצת אדאני לאחרונה

משרד האוצר הודיע היום (ה') כי הוא נותן לקבוצת אדאני-גדות ארכה של כחודש וחצי לטובת גיוס ההון הדרוש לרכישת הנמל. כעת הקבוצה תוכל לגייס את 3.9 מיליארד השקלים הנחוצים לה עד ל-27 בנובמבר, וזאת במקום התאריך הקודם שעמד על 14 באוקטובר.
הקבוצה המורכבת מגדות הישראלית וחברת אדאני ההודית, שזכתה לפני כחודש וחצי במכרז להפרטת נמל חיפה, ביקשה ביום חמישי שעבר ממשרד האוצר ארכה לטובת גיוס ההון הנחוץ למימוש העסקה (3.9 מיליארד שקל). בקבוצה טענו כי הסיבה לבקשת ההארכה היא טכנית בלבד, וזאת מפני ש-90 יום אינם זמן מספיק ארוך לטובת גיוס סכום כזה גבוה של כסף – ועוד בתקופה של חופשות וחגים בישראל ובעולם.
בהודעת האוצר נכתב כי "החלטת הוועדה באה בהתחשב בתקופת החגים והחופשות המרוכזות, המתחילה בסוף ספטמבר 2022 והנמשכת עד אמצע אוקטובר 2022. כמו כן, בהתחשב בפעולות שנקטה הקבוצה המורכבת מחברת גדות מסופים לכימיקלים וחברת Adani Ports שנבחרה כמציע המועדף, להתקדמות בהליך המכירה".
יש מי שחיבר בין בקשת הארכה לבעיות פיננסיות שאיתן מתמודדת קבוצת אדאני לאחרונה. לפני שבועיים פורסם כי דו"ח של חברת פיץ' קבע כי קבוצת אדאני סובלת ממינוף יתר בקבוצת אדאני. בדו"ח נכתב כי "קבוצת אדאני משתמשת בחוב כדי להשקיע בצורה אגרסיבית בעסקים חדשים וקיימים". במקביל, המתחרות של קבוצת אדאני במכרז לרכישת הנמל טוענות כי האוצר ורשות החברות שגו כשנתנו לקבוצה לזכות עם הצעה "חלומית" של 4.1 מיליארד שקל מבלי להכריז מראש מה יקרה בתרחיש בו ההצעה נופלת.
ההצעה של אדאני-גדות לרכישת הנמל עמדה על 4.1 מיליארד שקל, כאשר 200 מיליון מתוך זה הם "הנחה" שניתנה לקבוצה על כך שהיא כוללת "שותף אסטרטגי בינלאומי" בדמות אדאני. כ-2.65 מיליארד שקל צפויים להיכנס לקופת המדינה בעקבות ההפרטה; שאר הסכום יילך להשקעה בתשתיות הנמל ולבונוסים לעובדים.
הקבוצות האחרות שניגשו למכרז הגישו הצעות נמוכות בהרבה, ויש שטענו כי הצעתה של אדאני מוגזמת בגודלה. ההצעה השנייה הייתה של קבוצת אונגר-ג'נריישן, שהציעה 2.65 מיליארד שקל. ההצעה של מספנות ישראל, הקבוצה השלישית במכרז, עמדה על 2.4 מיליארד שקל. יצוין כי הערכות השווי המקוריות במכרז נעו בין 1.5 ל-3 מיליארד שקל. בעקבות הפערים בין ההצעות, ההליך המכרזי שהיה אמור לדמות מכירה פומבית – לא התקיים בפועל.
נמל חיפה הוא הנמל השני בגודלו בארץ אחרי נמל אשדוד. בשנת 2021 כ־47% מכלל מטעני המכולות בישראל עברו דרכו (דרך נמל אשדוד עברו 52%). מלבד תחום המטענים, נמל חיפה הוא הנמל המרכזי בישראל בכל הקשור לתנועת נוסעים ואוניות קרוזים. לאחר שנמל חיפה יופרט, נמל אשדוד יישאר הנמל הממשלתי היחיד בישראל.
הקבוצה שזכתה מורכבת מגדות הישראלית (30%) ואדאני (70%). גדות שולטת במסופי כימיקלים בחיפה ובאופן זמני בממגורת חיפה (לשעבר דגון), ומחזיקה במונופול על יבוא תבואה וכימיקלים לישראל. הבעלים של גדות הם קרן טנא (60%) ווליו HBL (40%). קבוצת אדאני נשלטת על ידי גאוטם אדאני, האיש השלישי בעושרו בעולם, שהונו מוערך ב-137.4 מיליארד דולר. קבוצת אדאני מחזיקה ב-13 טרמינלים ונמלים בעשרה מיקומים שונים בתת-היבשת ההודית ובנמלים נוספים באוסטרליה, מיאנמר וסרי-לנקה.