סגור

הביטוח הלאומי יפסיד 400 מיליון שקל בגלל העיכוב בהסדרת הפיצויים המגיעים לו מחברות הביטוח

המוסד לביטוח הלאומי תובע מחברות הביטוח פיצוי עבור הקצבאות שהוא משלם לנפגעי תאונות דרכים (שיבוב). חוק ההסדרים החדש קובע שהרפורמה בתחום, שהייתה צריכה להיכנס לתוקף כבר ב-2019 ובמסגרתה החברות ישלמו למוסד אחוז קבוע מהפרמיות, תידחה ל-2023. בינתיים האוצר גובה מהביטוח הלאומי 100 מיליון שקל לשנה

דחייה נוספת עד שנת 2023 בפרסום התקנות להסדר בין המוסד לביטוח הלאומי וחברות הביטוח בעניין תשלום לנפגעי תאונות הדרכים תגדיל את הנזק למוסד ל-400 מיליון שקל. זאת משום שהאוצר נוטל מהביטוח הלאומי עוד מ-2019 סכום של 100 מיליון שקל לשנה כאילו ההסכם בין הצדדים כבר מבוצע אבל הדבר אינו קורה הפועל. כך עולה מהצעת חוק ההסדרים המעודכנת שפורסמה לקראת הדיון על התקציב וחוק ההסדרים בממשלה מחר (א').


הביטוח הלאומי משלם פיצויים לנפגעי תאונות דרכים במקום חברות הביטוח ואז תובע אותן, במקום שהמבוטחים יצטרכו לעשות זאת. הפעולה הזאת של כניסה בנעלי מבוטח ותביעת צד שלישי במקומו נקראת שיבוב. מדובר בין היתר בתביעות עבור קצבאות שמשלם הביטוח הלאומי לנפגעי תאונות דרכים שהפכו לנכים ובפיצויים על תאונות דרכים שהוכרו כתאונות עבודה.

1 צפייה בגלריה
תאונת דרכים בהתנהגות בין משאית לרכב בכביש 90 סמוך לפצאל
תאונת דרכים בהתנהגות בין משאית לרכב בכביש 90 סמוך לפצאל
תאונת דרכים
(צילום: דוברות כבאות והצלה)

לביטוח הלאומי יש הסכמים עם חברות הביטוח המעניקים לחברות הנחה של 45%-20% בסכומי השיבוב - הנאמדים ב־350 מיליון שקל בשנה - בתמורה לוויתור על התדיינות משפטית. בפועל התברר שהחברות גם מקבלות את ההנחות וגם פונות לבית המשפט ב-20% מהמקרים. דו"ח מבקר המדינה מ־2017 מתח ביקורת חריפה על הביטוח הלאומי - על כך שהוא ויתר על מאות מיליוני שקלים של כספי ציבור במסגרת ההסדרים עם חברות הביטוח.
חוק ההסדרים של 2019 קבע שיטת התחשבנות חדשה, לפיה חברות הביטוח ישלמו לביטוח הלאומי אחוז קבוע מהפרמיות של ביטוחי הרכב. הדבר היה צפוי להגדיל את הכנסות הביטוח הלאומי וגם למנוע בזבוז משאבים וכוח אדם על המאבקים המשפטיים הרבים. הוא גם יקדים את התשלומים של חברות הביטוח לביטוח הלאומי במספר שנים כיוון שהם יינתנו על פי הפרמיה ולא על פי הפיצויים. על רקע העברת החוק כבר החל האוצר ב-2019 לנכות 100 מיליון שקל לשנה לביטוח הלאומי במסגרת ההתחשבנות ביניהם.
אלא שבשל מערכות הבחירות התכופות והיעדר אישור תקציב לא פורסמו תקנות השיבוב עד היום והביטוח הלאומי צובר הפסד של 100 מיליון שקל מדי שנה. עכשיו מתכוון האוצר במסגרת חוק ההסדרים לעגן את הסדר השיבוב בחוק הביטוח הלאומי עצמו ולא בתקנות. על פי הצעת החוק, שסוכמה עם איגוד חברות הביטוח, הן יקבלו תקופה נוספת לצורך התארגנות ולכן הסדר התשלום הקיים ימשך עד סוף 2022. עבור השנים 2023 ו-2024 יעבירו חברות הביטוח לביטוח הלאומי 10% מדמי ביטוח הרכב שגבו ומ-2025 ואילך - 10.95%.
משמעות ההסדר היא שהביטוח הלאומי וחברות הביטוח עתידים להמשיך להתדיין עוד שנים לא מעטות על הסכומים המגיעים לביטוח הלאומי מ-2014 ועד 2022. כך יידחה החיסכון המקווה בהתדיינויות משפטיות ובכוח אדם עוד מספר שנים.
מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אומר שהמוסד ינסה להגיע עם חברות הביטוח להסדרים גם לגבי שנים אלו. "אני רוצה לגמור את התיקים למנוע התנגחויות של שנים", אומר שפיגלר, "אני מאמין שגם חברות הביטוח ירצו לגמור את זה". אם הביטוח הלאומי יצליח להגיע עם חברות הביטוח להסדרים טובים יותר מבעבר יתכן שיחסך לו חלק מהסכום שגובה ממנו האוצר.