בלעדי
גם אלקטרה מפקפקת בתוצאות מכרז הרכבת הקלה: "אגד לא עמדה בתנאים"
החברה טוענת כי נת"ע קיבלה הצעות שלא עמדו בדרישה הנוגעת לכוח אדם בעת הפעלת הקווים הירוק והסגול, ולו איפשרה לה לסטות מהדרישה, "כפי שאיפשרה לאחרים, היתה החברה מציעה מחיר תחרותי יותר שסביר שהיה מוביל לזכייתה"
אלקטרה אפיקים מצטרפת לדרישה לפסול את זכיית אגד במכרז להפעלת הרכבת הקלה בקווים הירוק והסגול, ומבקשת להכריז עליה כזוכה. החברה שלחה מכתב אל נת"ע (נתיבי תחבורה עירוניים), שניהלה את המכרז, ובו טענה כי הצעתה של אגד, כמו שאר ההצעות, הוגשו "בניגוד לתנאי המכרז, באופן שמחייב פסילה" — כך נודע לכלכליסט. בחודש מרץ הכריזה ועדת המכרזים של נת"ע על זכייתה של אגד במכרז להפעלת הרכבת הקלה בתל אביב בקווים הירוק והסגול. גם חברת דן, שהתמודדה במכרז, דרשה לפסול את זכייתה של אגד.
במרכז טענותיה של אלקטרה אפיקים, שמתכוונת להגיש עתירה לבית משפט נגד זכיית אגד, עומדת סוגיית מצבת כוח האדם. לדברי אלקטרה, "ועדת המכרזים לא נתנה כל משקל להוראות המחייבות של מסמכי המכרז והסכם ההתקשרות בכל הנוגע למצבת כוח האדם המחייבת בתקופת ההפעלה. למרות שיתר ההצעות חרגו מדרישות אלו, הוועדה נמנעה מלבחון את הפגם, לא נדרשה להשלכותיו, ולא שקלה את השפעתו על עקרון השוויון והתחרות ההוגנת בין המציעים". לדברי אלקטרה, בעקבות זאת "זכייתה של אלקטרה אפיקים במכרז סוכלה ואוינה, הלכה למעשה, שלא כדין. אילו הוועדה הייתה מחייבת את יתר המציעים לעמוד בדרישת מצבת כוח האדם גם בתקופת ההפעלה — הצעותיהם היו מתייקרות באופן ניכר".
עוד טוענת אלקטרה כי "אילו הייתה ועדת המכרזים פונה לאלקטרה אפיקים מרגע שנוכחה בפגמים המהותיים שנפלו ביתר ההצעות — ולכל הפחות, כפי שהיה מצופה ממנה לנהוג — ומאפשרת לה לסטות מדרישה זו כפי שהתאפשר לאחרים, אלקטרה אפיקים בוודאי הייתה מציעה מחיר תחרותי יותר, אשר בסבירות גבוהה מאוד היה מוביל לזכייתה".
לאחר פרסום זכיית אגד ביקשה אלקטרה לקבל לידיה את מסמכי המכרז, אך לדבריה נתקלה בסחבת, ולאחר שכבר קיבלה אותם "מרבית המסמכים הושחרו באופן גורף, בלתי מידתי ולעיתים אף ללא היגיון פנימי".
גם חברת דן, שהתמודדה במכרז, פנתה לוועדה נגד זכייתה של אגד, ואף הגישה עתירה מנהלית בחודש האחרון נגד נת"ע. בעתירתה דרשה דן לבטל את זכיית אגד במכרז בטענה כי ועדת המכרזים של נת"ע הכשירה בדיעבד את הצעת אגד, אף שהייתה בניגוד להוראות המכרז ובניגוד לדין בכך שהתבססה על תמריצים חיצוניים כמקור הכנסה בעת קביעת הצעת המחיר. גם דן טענה בעתירתה לעיכובים ולהשחרות בלתי סבירים של נת"ע בהעברת מסמכי המכרז לצורך בחינת סבירות החלטות הוועדה.
דן טענה כי במקום לפסול באופן מיידי את הצעתה של אגד, הוועדה הכשירה את ההצעה כדי לבחור בה כזוכה, וזאת בזמן שהצעתה של דן עמדה בכל הוראות ותנאי המכרז, והיתה הזולה ביותר והאיכותית ביותר.
הטענה העיקרית של דן היא שבתנאי המכרז המקוריים נדרשו המציעים שלא להתבסס על תמריצים חיצוניים כמקור הכנסה בקביעת הצעת המחיר, כך שזו תתבסס על עלות ההפעלה בלבד. בתמריצים חיצוניים מדובר בתמורה שמקבלת המפעילה עבור תיקוף כרטיס הרב־קו או אפליקציית התשלומים בתחבורה הציבורית.
המכרז על הפעלת הקו הירוק והקו הסגול הוא אחד ממכרזי ההפעלה התחבורתיים הגדולים בישראל, עם אופציה למפעיל לקבל בהמשך גם את הזיכיון להפעלת הקו האדום, המופעל כיום על ידי תבל שבשליטת אגד. תבל פנתה באחרונה למדינה בדרישה לפתוח את הסכם ההפעלה לקו האדום בטענה כי הוא הפסדי.
מנת"ע נמסר שהמכתב התקבל, החומר יילמד והחברה תגיב בצורה מסודרת.