סגור
הקו האדום של הרכבת הקלה
הרכבת הקלה (צילום: לנס הפקות)

דן נגד אגד: לא עמדה בתנאי מכרז הרכבת הקלה, זכייתה פסולה

החברה דורשת לבטל את זכיית אגד במכרז להפעלת קווי הרכבת הקלה הירוק והסגול, ולהעביר את הפעלתם לידיה. לטענת דן, ועדת המכרזים של נת"ע הכשירה בדיעבד את הצעת אגד במכרז, אף שכללה הכנסות תיאורטיות בניגוד להוראות 

חברת התחבורה הציבורית דן פנתה לוועדת המכרזים של נת"ע בדרישה לבטל את הזכייה של חברת אגד במכרז על הפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בתל אביב, בטענה כי נפלו פגמים חמורים בהצעתה של אגד אשר הוגשה באופן מוחלט בניגוד להוראות המכרז. בדן טוענים כי במקום לפסול באופן מיידי את הצעתה של אגד, הוועדה הכשירה את ההצעה על מנת לבחור בה כזוכה, וזאת בזמן שהצעתה של דן עמדה בכל הוראות ותנאי המכרז, והיתה הזולה ביותר והאיכותית ביותר.
המכרז על הפעלת הקו הירוק והקו הסגול של הרכבת הקלה בגוש דן הוא אחד ממכרזי ההפעלה התחבורתיים הגדולים בישראל, וטומן בחובו אופציה למפעיל לקבל בהמשך גם את הזיכיון להפעלת הקו האדום, המופעל כיום על ידי תבל שבשליטת אגד. תבל פנתה באחרונה למדינה בדרישה לפתוח את הסכם ההפעלה לקו האדום בטענה כי הוא הפסדי. למכרז הנוכחי, שמהווה למעשה שני מכרזים נפרדים על כל אחד מהקווים, ניגשו שישה מציעים ולפני כחודשיים, באמצע מרץ, הודיעה נת"ע על זכייתה של אגד במכרז.
חברת דן, שהגיעה למקום השני במכרז הנוכחי (כמו גם במכרז הקודם), טוענת כעת לפגמים חמורים ופסולים בניהול המכרז אשר הובילו את הוועדה להכריז על אגד כזוכה. בשבועות האחרונים דרשה דן לקבל לידיה את הפרוטוקולים של ועדת המכרזים ואף פנתה בנושא לבית המשפט. כעת טוענת דן כי מהמסמכים שהגיעו לידיה עולה כי אגד לא עמדה כלל בתנאי המכרז. דן מדגישה כי קיים פגם קשה בהצעתה של אגד, כך שצריך לפסול אותה ולהכריז על דן כזוכה.
הטענה העיקרית של דן נוגעת לכך שבתנאי המכרז המקוריים נדרשו המציעים שלא להתבסס על תמריצים חיצוניים כמקור הכנסה בקביעת הצעת המחיר, כך שזו תתבסס על עלות ההפעלה בלבד. התמריצים המדוברים מכונים "ולידציות" ומהווים תמורה שמקבלת המפעילה מהמדינה עבור תיקוף כרטיס הרב־קו או אפליקציית התשלומים בתחבורה הציבורית.
דן טוענת כי מהפרוטוקולים של ועדת המכרזים מתברר כי אגד התבססה על אותם תמריצים כמקור הכנסה לכל דבר, שמטרתו לכסות חלק מעלויות ההפעלה, ולמעשה גילמה אותם במודל הרווח שלה, זאת בניגוד להנחיות המכרז שדרשו לשקלל את עלויות ההפעלה בלבד – ומכאן שהוועדה הכשירה בדיעבד הצעה שלא עמדה בתנאים. בנטרול ההכנסות הללו, לפי דן, הצעת אגד הפסדית באופן קיצוני.
לפי גורמים בתחום מכרזי הרכבות הקלות, הבעיה עם אותם תמריצים היא שהמדינה לא מתחייבת להעניק אותם לחברה והשונות בהם עשויה להיות גדולה, בהינתן בכמות הנוסעים בפועל, ולכן גם במכרז להפעלת הקווים של הרכבת הקלה נאסר בתחילה על ידי ועדת המכרזים עצמה לכלול אותם בהצעה על מנת לאפשר השוואה נקייה של ההצעות על בסיס אחיד ולוודא שהן אינן הפסדיות.
עוד טוענת דן כי על בסיס הפרוטוקולים, ועדת המכרזים הכשירה בדיעבד את שיטת ההצעה של אגד שבניגוד גמור להוראות המכרז כללה הכנסות תיאורטיות מתמריצים ובכך למעשה "עקפה" את ההצעה הזולה ביותר והאיכותית ביותר שהגישה דן, שלא כללה את התמריצים. לאור העובדה שלסעיף המחיר ניתן משקל של 80% בציון הסופי, השיגה אגד בדרך פסולה זאת את המקום הראשון.
חשוב לציין כי גם בזכייה של תבל במכרז הקו האדום נעשה שימוש בהכנסות מתמריצי ולידציות. כיום אחרי הפעלה של כשנתיים ועם מספר נוסעים נמוך משמעותית ממה שהונח בהגשה, פנתה כאמור תבל למדינה על מנת לשנות את תנאי המכרז ולאפשר לה ליהנות מהכנסות נוספות שלא נמצאו במודל המקורי, בטענה שהיא מפסידה על הפעלת הקו.
לצד סוגיית המחיר, בחנה ועדת המכרזים גם את האלמנט האיכותני, שכלל את ההצעה הטכנית והמודל הפיננסי, והיווה 20% מהציון הסופי. בדן טוענים כי הצעתם לפי הפרוטוקולים זכתה לציון הגבוה ביותר מבין המגישות.
במקביל לפנייה לוועדת המכרזים של נת"ע, דן עתרה לבית המשפט לעניינים מינהליים וביקשה מבית המשפט לאלץ את הוועדה להשיב לה בתוך 48 שעות ובשני עמודים בלבד, זאת לאחר שבדן גילו כי הוועדה כבר חתמה על ההסכם עם אגד ביום שלישי שעבר (24 באפריל), חרף כמה פניות מצד דן לנת"ע בבקשה לא להתקדם עם אגד לפני שהיא מעבירה את מלוא מסמכי המכרז לעיון החברה ומאפשרת לה לנקוט אמצעים משפטיים.
הקו הירוק של הרכבת הקלה, שמיועד להיפתח ב־2028, מחבר בין חולון וראשון לציון בדרום, דרך תל אביב ועד הרצליה בצפון. אורכו של הקו המיועד הוא 39 ק"מ, מתוכם 4.5 ק"מ מתחת לקרקע. הקו הסגול מתוכנן לחבר את החלקים המזרחיים של מטרופולין תל אביב - יהוד מונוסון, אור יהודה וגבעת שמואל - למרכז תל אביב. אורך הקו הוא 27 ק”מ וכולו צפוי מעל הקרקע. גם הנסיעות בקו זה יתחילו ב־2028. אלה כאמור אמורים להצטרף לקו האדום, שכבר פועל ומחבר בין פתח תקווה לבת ים, שאותו מפעילה חברת תבל שבשליטת אגד.
מנת"ע נמסר בתגובה: "המכתב מנציגי דן הגיע לידי נת"ע בדקות האחרונות. נת"ע תבחן את הפנייה ותתייחס לאמור".