סגור
Dun's 100

רגעי אמת בניהול עסקי ואנושי בארגון חיוני

על האחריות שלנו כמעסיקים, כמובילים בארגונים, וכאנשים – לבחור בתקווה, לקדם התאוששות ופעולה, כדי לצאת מחוזקים מהמשבר

שבעה לאוקטובר. שעות הבוקר, טרם שנודעו ממדי האסון , בתוך ההלם והכאוס , היתה לנו בהנהלת שופרסל בהירות מוחלטת לגבי המשימה והאחריות הלאומית, האנושית והעסקית שלנו.
היה לנו ברור, שעלינו לדאוג ל- 17,000 עובדי החברה ובני משפחותיהם, ולצד זאת כארגון שמוגדר משק לשעת חירום, לדאוג לרציפות עסקית, על מנת לספק מזון ותרופות לכלל מדינת ישראל.
מתוך ההבנה הזו, בתוך השבר של אותה שבת, הוקם חמ"ל, והתחלנו לרכז מידע, לקבל החלטות במהירות, לעבוד יחד בלכידות. כבר בשעה 11:00 פרסמנו קו חם למתן תמיכה נפשית, והתחלנו להתקשר למאות עובדים מיישובי קו העימות כדי להבין מה מצבם , לערוך רשימות של מגוייסים לזהות נפגעים, ותוך כדי להוציא הנחיות למטה ולהתארגן להבטחת המשכיות עסקית.
4 צפייה בגלריה
מתנדבים שופרסל 1
מתנדבים שופרסל 1
(צילום: אלעד גוטמן)
הימים הראשונים דרשו מכולנו בשופרסל התגייסות לתפקד למרות ולצד התחושות הקשות וההתמודדויות האישיות . לצד הגמישות וההכלה של המצב , עודדנו וביקשנו מכל מי שמסוגל -להגיע לעבוד , כדי שנוכל לעמוד במחויבות שלנו, ומתוך הבנה שהתפקוד יסייע גם לאנשים בהתמודדות.
ההתארגנות והעשייה המרשימה היוותה עבור כולנו תזכורת לחוסן הארגוני שלנו , ליכולות הגבוהות ולתשתיות המתקדמות שיש רק לשופרסל, כמו גם ולמחויבות שלנו לכל בעלי העניין. בנוסף על כך, זו היתה תזכורת חשובה ולא מובנת מאליה ליחסי האמון הטובים ,שיש בינינו ובין "הנכס" הכי חשוב שלנו העובדים שלנו.
בזכות ההיערכות המהירה והמחויבות של העובדים שופרסל הייתה רשת קמעונאות המזון היחידה שפתחה את כלל הסניפים, כולל באזורי קו העימות, כבר במוצאי השבת השחורה.
4 צפייה בגלריה
עינת מנחם אמיתי סמנכ"לית משאבי אנוש שופרסל
עינת מנחם אמיתי סמנכ"לית משאבי אנוש שופרסל
עינת מנחם אמיתי סמנכ"לית משאבי אנוש שופרסל
(צילום: מיכל בנדק)
מערך משאבי אנוש, יחד עם המנהלות והמנהלים תמכו בכל עשרות הנפגעים במעגל הראשון , וליוו מקרוב את תושבי הדרום. כארגון שהוא מיקרוקוסמוס של החברה הישראלית, כבר בימים הראשונים גילינו כי איבדנו מנהל - אבי זקוטו ז"ל, ושעשרות משפחות עובדי שופרסל איבדו את יקיריהן או שבני משפחתם נחטפו לעזה. לצערי ,מאז נוספו נפגעים ולוחמים שנפלו בקרב או נפצעו . אנחנו מחזקים ומלווים אותם ופועלים להנצחה של יקיריהן.
פעלנו במגוון עולמות, וביניהם: תקשורת פנים שקופה רציפה ומותאמת למצב ויצירת שיח מחזק, מתן סלי תמיכה ופתרונות לעובדים במצוקה , קהילה למגוייסים וליווי המשפחות, פעילויות לחיזוק החוסן ולפנאי, קיום מעגלי הקשבה, חיזוק קבוצת המנהלים ומתן כלים לנהילות עצמית , הנעת אחרים בימים מורכבים ושימור המוטיבציה לאורך זמן . כשותפים עסקיים נתנו גם פתרונות יצירתיים למחסור בהתייצבות עובדים.
4 צפייה בגלריה
מתנדבים שופרסל 3
מתנדבים שופרסל 3
(צילום: אלעד גוטמן)
בסופו של דבר סך הפעולות והמאמצים הוא שמייצר אימפקט משמעותי וארוך טווח.
כחברה שפועלת גם בשגרה מתוך אחריות חברתית, כבר למחרת השבת השחורה, הקימה יחידת התקשורת התאגידית מערך תרומות גדול, שחלקו עבד בשיתוף פעולה עם גופים שונים במשק.
בהמשך נעשו ועדיין נעשות פעולות מדהימות לתמיכה ונתינה כמו למשל, ייצור הצמידים "המקוריים" של המסיבה בנובה, שנועדו ולתרומה למטה לשחרור החטופים, עשרות סדנאות של " Be With You " שמועברות ע"י יועצות היופי שלנו ב-Be למפונות בכל רחבי הארץ כדי לקדם ריפוי של גוף ונפש, משאיות שופרסל בדרכים , שמנגישות שירות ומוכרות מגוון מוצרים במחיר מופחת, אימוץ קיבוץ סופה וכמובן החיבור הטבעי שלנו לעזרה לחקלאים, במסגרת תכנית סיוע שנבנתה ע"י הסחר והשיווק.
4 צפייה בגלריה
עובדי שופרסל מתנדבים
עובדי שופרסל מתנדבים
(צילום: אלעד גוטמן)
בתוך שגרת החירום המתמשכת, אנחנו כל הזמן שואלים את עצמנו מהם הצרכים הנוכחיים ועושים את ההתאמות. ויחד עם זאת אני יכולה לסמן שתי בחירות שעשינו בהקשר להון האנושי ,שסייעו לנו לכל אורך הדרך בהעלאת המוראל ובחיזוק גאוות היחידה, ותרמו להתמודדות מיטבית בתקופה הזו:
  • הבחירה לראות בעובדים שלנו גיבורים, לחזק את תפיסת המסוגלות, מתוך הבנה שזה יסייע להם ולכולנו לצאת מחוזקים מהמשבר. פעלנו ברוח המשפט שאומר "שאנשים אולי יישכחו מה אמרת אבל לא יישכחו איך נתת להם להרגיש.". העובדים שלנו מככבים בעשרות סרטונים שעשינו, מופיעים על שלטי חוצות, ואנחנו מעלים את הסיפורים שלהם על נס, ומגיעים אליהם לשטח לומר תודה ולחבק.
  • החיבור של העובדים לעשייה מייצרת משמעות, גם במסגרת תפקידם וגם באמצעות עזרה הדדית בתוך הארגון והתרומה לקהילה.
מזה שבועות יוצאים עשרות עובדים לקחת חלק בקטיף ובשתילה, כסיוע לחקלאים , שחלקם הגדול הם ספקים שלנו. זו חוויה שמאפשרת להרגיש חלק משליחות גדולה והבאת ערך. כמו כן העבודה מחייבת ומייצרת תפקוד, והשגרה מאפשרת החזרת תחושת שליטה מסוימת על החיים, וכמובן תורמת לביטחון התעסוקתי- והכלכלי בעת הזו.
המלחמה הזו היא ללא ספק רגע אמת בחיי המדינה, בחיי ההנהגה וגם בחיים של מעסיקים ועובדים . ברגעים כאלה אין הזדמנות שניה. היה לנו ברור שהעובדות והעובדים שלנו, וכלל בעלי העניין, מסתכלים עלינו מהרגע הראשון, בציפייה למוכנות ,תיפקוד ברמה גבוהה, וגם לגישה אחראית לאנשים , לעסק ולקהילה. לאירועים הנוראיים שחווינו מהשביעי באוקטובר יש ויהיו עוד השלכות איומות. מבלי להקטין אותן, אני מאמינה שבכל משבר, ולו הנורא ביותר, ניתן לאתר גם הזדמנויות לצמיחה עבור ארגונים ועבור אנשים ( מה שמכונה"צמיחה פוסט טראומתית" PTG). כמובילים בארגונים וכמעסיקים יש לנו תפקיד קריטי ואחריות .
את מה שהיה לא נוכל לשנות, אבל קדימה אפשר להשפיע, חייבים לדאוג שיהיה כאן טוב.זו זכות גדולה להוביל את מערך משאבי אנוש בעת הזו , לגעת באנשים ולהשפיע לטובה
המחברת, עינת מנחם אמיתי היא סמנכ"לית משאבי אנוש, קבוצת שופרסל
d&b – לדעת להחליט