סגור

חוק ההסדרים
הצעה לרפורמה בייצוא קנאביס שתכניס עד 4 מיליארד שקל בשנה

בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה לאחרונה מוצע לבטל חלק מהרגולציה המחמירה אליה כפוף שוק יצוא הקנאביס. מטרה חשובה נוספת שתעלה בחוק ההסדרים הקרוב היא שינוי התקינה הייחודית לישראל והתאמתה לעולם - מהלך שיזניק את שוק הקנאביס הרפואי

בטיוטת חוק ההסדרים שפורסמה לאחרונה, לראשונה מופיעה הצעה לרפורמה שעשויה להזניק את שוק הקנאביס הרפואי.
בישראל פועלות חברות קנאביס רבות והיא נחשבת מהחלוצות בתחום, אך יצוא הקנאביס כפוף בה לרגולציה מחמירה במיוחד, שכעת מוצע לבטל את חלקה.
לפי הערכות רשמיות, המהלך צפוי להביא להכנסות של בין 1 ל-4 מיליארד שקל מייצוא קנאביס.


רק בינואר 2019 אימצה הממשלה את המלצות 'הצוות לבחינת היתכנות הייצוא של קנאביס רפואי', לפיהן יהיה אפשר לייצא קנאביס רפואי תחת מגבלות חמורות. המגבלות הבולטות הן איסור לייצר כל חומר צמחי שניתן לריבוי (צמחים, זרעים, ייחורים, תרביות רקמה, וחלקי צמח), איסור לייצא מוצרים שאסורים לשימוש בישראל (לדוגמה: טבליות קנביס אסורות בישראל, אך מותרות במדינות רבות) ולסיום, המגבלה לפיה כלל המוצרים המיוצאים צריכים לעמוד בתקן ישראלי ייחודי.
בחוק ההסדרים הקרוב מוצע לבטל את שלושת המגבלות הללו על הייצוא. מדובר במהלך חדש, שלא נמצא בטיוטת חוק ההסדרים של 2020, וספק אם הוא מגובש כראוי.

1 צפייה בגלריה
קנאביס רפואי מריחואנה כנס כלכליסט
קנאביס רפואי מריחואנה כנס כלכליסט
קנאביס רפואי
(צילום: שאטרסטוק)

משרד הבריאות, שהוא הרגולטור הרלוונטי, צפוי להתנגד לחלק מהשינויים, ובעיקר לוויתור על התקן הישראלי הייחודי. לפי גורמים בענף, ישראל ייצרה תקן ייחודי בגלל שנחשבת מחלוצות תחום הקנאביס בעולם, והיה רצון שהתקן הישראלי יאומץ בכל העולם, אך זה לא קרה. למרות זאת, הרגולטור הישראלי מתקשה להיפרד מן התקן שיצר.
בהמלצות הצוות לבחינת הייצוא אף נכתב כי לישראל יש יתרון מהותי בענף הקנאביס, מבחינת רמת המו"פ, רמת הידע, ורמת הרגולציה.
הנושא של תקינה ייחודית לישראל שב ועלה בחוק ההסדרים הקרוב. אחת ממגמות העל של מדיניות הרגולציה הישראלית היא להתאים את התקינה הישראלית לתקינה הנפוצה והמקובלת בעולם. להתאמה כזו יש יתרונות רבים, דוגמת: הקלה על המסחר הבינלאומי, הן בצד היבוא והן בצד היצוא, והתבססות על ניסיונם ומומחיותם של מדינות רבות.