סגור

מנכ"ל האוצר: "הדיבורים על סגר מתקרב לא נכונים ומזיקים לעסקים"

לדברי רם בלינקוב, "סגר ממש לא על הפרק, לא נפעל תחת לחץ. הפאניקה הזו גרמה בפעמים הקודמות נזק עצום - לפחות 3-2 מיליארד שקל בשבוע". עוד הוסיף כי "המצב המאקרו כלכלי הוא נהדר, השוק כמעט רותח, הצריכה הפרטית וההשקעה הפרטית גבוהות. לא נחזור למודל החל"ת באותו אופן"

"אנחנו לא נפעל תחת לחץ. התיירות והתעופה צריכות להתרגל למצב החדש ולגוון מקורות הכנסה. הסגרים רחוקים, ומוקדם מאוד מכדי לדבר עליהם". כך אמר היום (ה') מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב, בתדרוך לעיתונאים.
לדברי בלינקוב, "הצעדים שהממשלה נוקטת ותנקוט יכולים לעצור את מגמת ההתפשטות. בין אם זה הפעולות להגדלת כמות המתחסנים ובין אם זה העובדה שהעמדנו מקורות נוספים לרשות מערכת הבריאות, כך שהיא תוכל לעמוד גם במאסות גדולות יותר של חולים".
"סגר זה פתרון קל"
עוד אמר בלינקוב כי "הפאניקה הזו גרמה בפעמים הקודמות נזק עצום, ישראל רכשה 15 אלף מכונות הנשמה, חלקן שוכבות ללא שימוש, וחלקן נמכרו בחזרה. ישראל היא המדינה שמחזיקה היום בהכי הרבה כדורים נגד מלריה, אנחנו יכולים לספק לכל העולם כדורים נגד מלריה. אנחנו ננהג אחרת, לא ניכנס ללחץ, ולא נפעל בצעדים נמהרים". בלינקוב הוסיף כי "הדיבור עצמו על סגרים מביא לפגיעה בעסקים, אנשים מבטלים תוכניות וכדומה, זה לא הגיוני שרק מלקרוא עיתונים אנשים נפגעים".
בלינקוב חזר על עמדת הממשלה ואמר "סגר זה פתרון קל, זה פתרון של מי שלא רוצה להתמודד. הנזקים של סגר הם עצומים כלכלית ונפשית, וזה אפילו עכשיו שלמדנו כבר איך להתמודד עם הסגר. סגר זה לפחות 2-3 מיליארד שקל בשבוע. באוגוסט לא יהיה סגר. ולגבי ספטמבר מוקדם מכדי לדעת, אך עמדת שרת החינוך ששנת הלימודים תיפתח כסדרה".

1 צפייה בגלריה
רם בלינקוב יועץ ל בנק הפועלים
רם בלינקוב יועץ ל בנק הפועלים
מנכ"ל האוצר ,רם בלינקוב
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בלינקוב הדגיש כי "המצב המאקרו כלכלי הוא נהדר, השוק כמעט רותח, הצריכה הפרטית וההשקעה הפרטית גבוהות. למעט סקטורים מאוד ייעודים המצב מצוין. סקטור התיירות הנכנסת יצטרך לגוון את מקורות ההכנסה שלו, אף אחד לא חושב שיש תרחיש שבו הקורונה 'נעלמת מחר בבוקר'".
גם לגבי סקטור התעופה אמר בלינקוב כי "אנחנו נשב היום עם אלעל ובשבוע הבא עם שתי החברות הנוספות, אבל כל החברות הללו צריכות להבין שהם צריכות להתאים את הגודל שלהן לעולם החדש שבו יש קורונה".
המטרה המוצהרת של בלינקוב בתדרוך היתה להפחית את מפלס החרדה והדיבורים על הסגר. ולכן הוא סירב לנדב מידע לגבי האופן שבו המשרד מנהל את הסיכונים למקרה שבו אכן יהיו סגרים, אך הדגיש כי "המערכת שלנו מאוד מתורגלת, אנחנו עוסקים בימים האלו בבניית 'תורה' ברורה שתפיק לקחים מכל מה שקרה בשנה וחצי האחרונה. אנחנו לא נרצה לחזור למודל של חל"ת באותו אופן, זה הביא לכך שאנשים סירבו לחזור לעבודה, זה הביא לפגיעה במוסר העבודה. עם זאת, מכיוון שסגר ממש לא על הפרק, אני לא אדון על המודל החלופי לחל"ת".
בלינקוב: מתי השרים כן בסדר?
לשאלת כלכליסט לגבי היכולת להתאים את התקציב ואת חוק ההסדרים למקרה ובו יהיו סגרים נוספים, אמר בלינקוב "אני מאוד מרוצה מהמשרד, אלו צוותים מקצועיים מאוד, כל האגפים עובדים בשיתוף פעולה. יש תרבות של פרגון הדדי. אני הגעתי לכאן רק לאחרונה אז תיחקרתי אותם ארוכות, והם לחלוטין מוכנים לכל תרחיש, אני מאוד מרוצה מהנבחרת הזו".
בלינקוב התייחס גם לביקורת הציבורית על כך ששר האוצר לא השתתף בדיוני הקורונה ואמר כי "זה קומם אותי מאוד, בשנה שעברה היתה ביקורת על השרים שהם לא נתנו מרחב לדרג המקצועי. עכשיו יש ביקורת על השרים שהם כן נותנים מרחב לדרג המקצועי, אז מתי השרים בסדר? אנחנו מנהלים התייעצויות יומיומיות עם השר ועם כל האגפים במשרד. הנציג של האוצר בדיוני קבינט הקורונה הוא יוגב גרדוס הממונה על התקציבים, והשר חמד עמאר, שר במשרד האוצר, הוא דמות מיניסטריאלית ומתמקד בקורונה".