סגור
איתמר בן גביר ו בנימין נתניהו
איתמר בן גביר ובנימין נתניהו (צילום: אלכס קולומויסקי)

אחרי גולדקנופף: נתניהו הגיע לסיכום גם עם בן גביר, והבטיח רוב בעד התקציב

לפי הסיכום עם עוצמה יהודית, המשרד לפיתוח הנגב והגליל יקבל תוספת של 250 מיליון שקל ב-2024, כאשר המקור יהיה עודפי התקציב של כל משרדי הממשלה ב-2023; בכך גדל היקף הכספים הקואליציוניים לכ-14.3 מיליארד שקל; מוקדם יותר היום הגיע ראש הממשלה לסיכום עם יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף שיאפשר העברת עוד 250 מיליון שקל לאברכים

ראש הממשלה בנימין נתניהו הבטיח הערב רוב בעד התקציב וחוק ההסדרים, שיועלו להצבעה בקריאה השנייה והשלישית מחר בלילה; זאת לאחר שהושג הסכם בין הליכוד לעוצמה יהודית שלפיו המשרד לפיתוח הנגב והגליל יקבל תוספת של 250 מיליון שקל ב-2024, כאשר המקור יהיה עודפי התקציב של כל משרדי הממשלה ב-2023. בכך יגדלו הכספים הקואליציוניים לסכום של 14.25 מיליארד שקל.
מוקדם יותר היום הגיע נתניהו לסיכום עם יו"ר יהדות התורה יצחק גולדקנופף. זה האחרון תבע עוד 612 מיליון שקל לישיבות, ובהן כאלה שלא מלמדות לימודי ליבה. נתניהו הגיע עמו להסכם לפיו יועברו למוסדות 250 מיליון שקל מעודפי הכספים הקואליציוניים של יהדות התורה, ומסגרת התקציב לא תיפרץ. במסגרת זו יקבלו האברכים מענק חד פעמי של 2,500 שקל. את יתר הסכום שדרש גולדקנופף צפויה הממשלה להעביר בהמשך השנה.
בכך שיעבד נתניהו כספים לא מנוצלים לצרכים קואליציוניים לשימור ממשלתו במקום להחזירם לאוצר המדינה.
הממשלה צריכה לאשר את התקציב בקריאה שנייה ושלישית עד 29 במאי - אחרת הכנסת תפוזר.
בפתח הדיון הבוקר בכנסת הציג יו"ר ועדת הכספים משה גפני את הצעת החוק שאושרה בוועדה, ותקף את מה שכינה "קמפיין ההסתה נגד הציבור החרדי". גפני מתח ביקורת על גלית גוטמן, שקראה לחרדים "מוצצי דם", ואמר: "שתתבייש לה עם המילים על מוצצי הדם, אני אפילו לא יודע מי זאת. הבת שלי לא למדה על נועה קירל, אז מה, בגלל זה לא מגיע לה תקציב? הייתי תורם לה קצת בגדים שיהיה לה".
גפני התייחס גם לקרן הארנונה: "מדובר בקרן שאם תגשים את תכליותיה היא יכולה גם לסייע לרשויות חלשות. ניסינו להגיע לנוסחה מוסכמת עם הרשויות וייתכן שהדברים ידרשו עוד ליטוש בהמשך. זה חוק שמתגלגל במשרד האוצר כבר שנים רבות וצריך להמשיך וללבן את הנושא הזה גם כדי לאפשר בנייה של דירות למגורים, כי היום לראשי עיר יותר משתלם לבנות גורדי שחקים לעסקים. תל אביב הפכה להיות עיר עשירה מאוד בגלל ההחלטות שלנו. זה היה דיון קשה ולא פשוט ואני חושב שנצטרך להמשיך לדון בעניין הזה".
יו"ר הקואליציה ח"כ אופיר כץ מהליכוד התייחס אף הוא לקרן הארנונה, ואמר כי ייתכן שייעשו שינויים בנוסחה לטובת הרשויות שהיו אמורות להרוויח מהקרן ולבסוף נפגעות ממנה. לדבריו, "נעקוב אחר ההתפתחות של החוק והתוצאות שלו וכנראה נצטרך תיקונים, כי יש רשויות, שלוש או ארבע, שאנחנו צריכים לתקן ספציפית לרשויות האלה. אם המספרים של האוצר, נראה שהם לא מתאימים, נצטרך לעשות שינוי עמוק יותר".
כץ הוסיף כי התקציב מביא גם בשורה לציבור. "התקציב הזה כולל בתוכו בשורות גדולות לציבור הישראלי - ביטול קיזוז קצבאות אבטלה, נכות, זקנה והבטחת הכנסה, הגדלת מענקי חימום, פתיחת שוק המזון לתחרות והוזלת מחירים, ייעול הליכים וזירוז בנייה בתחום הדיור, חוק קרן הארנונה שמתמודד פנים מול פנים מול משבר הדיור ומביא פתרון טוב, שמעודד בנייה למגורים ויוביל להורדת מחירי הדיור", אמר.
יו"ר ועדת הפנים ח"כ יעקב אשר (יהדות התורה) התייחס אף הוא לציבור החרדי. "מתארים אותנו כשודדי הקופה הציבורית, את התקציבים כמסע ביזה ואת הדמויות שלנו הפכו לקריקטורות שה'דר שטירמר' (שבועון של התעמולה הנאצית) היה מתגאה בהם. הבעיה של אלה שצועקים זה שהם כבר מזמן לא יודעים על מה הם צועקים".
אשר הציג את הרפורמות והתוכניות שאישרה הוועדה בראשותו. לדבריו, "הנושאים שהיו על שולחן הוועדה הם הפחתת רגולציה, רישום בפנקסי מקרקעין, התחדשות עירונית, תכנון ובנייה, קידום תשתיות לאומיות ומיסוי בתחום ההתחדשות העירונית. תכליתם של כל החוקים הללו היא אחת - התנעת שוק הדיור והאצת פרויקטים בעלי תשתיות לאומיות, להקל ברגולציה ולזרז הליכים".
יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ דוד ביטן (הליכוד), התייחס לתוכנית הכלכלית בחוק ההסדרים, ואמר כי "אם האוצר ומשרדי הממשלה חושבים שוועדת הכלכלה תעבוד רק בשבילם אז יש להם טעות - על המלחמה ביוקר המחיה אנחנו לא נוותר. הממשלה והאוצר, לא רק הממשלה הזו - גם ממשלות קודמות, לא עושות את העבודה באופן הראוי במלחמה ביוקר המחיה אז אנחנו מתכוונים לעזור להם לעשות את זה. או שיעזרו לנו או שאנחנו נעשה את זה באופן עצמאי. הכנסת תעשה את העבודה ביי הוק וביי קוק. עדיף שהממשלה תעשה את זה איתנו ככוח משולב, עדיף".
הדיון צפוי להסתיים מחר בסביבות השעה 20:30 בנאומיהם של נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ויו"ר האופוזיציה ח"כ יאיר לפיד. לאחר מכן, יחלו ההצבעות על ההסתייגויות לתקציב ולחוק ההסדרים ועל סעיפי החוק. נתניהו יכנס מחר בשעה 19:30 ישיבה של כל חברי הקואליציה לקראת העברת התקציב. ההצבעות צפויות להתחיל אחרי 21:00.