סגור
שר החוץ אלי כהן ו נשיא זמביה האקאינדה היצ'ילמה
שר החוץ אלי כהן ונשיא זמביה האקאינדה היצ'ילמה (צילום: דוברות משרד החוץ)

בעקבות ביקור נשיא זמביה: חברות אנרגיה ישראליות זכו בעסקה ב-100 מיליון דולר

מדובר בהשקעה בתחנת כוח המבוססת על שילוב של אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח של החברות Gigawatt Global ו-Gigawatt Wind. העסקה נסגרה במהלך ביקורו של הנשיא האקאינדה היצ'ילמה, שהגיע לישראל השבוע

השקעה של 100 מיליון דולר בתחנת כוח המבוססת על שילוב של אנרגיה סולארית ואנרגיית רוח נסגרה השבוע בעת ביקורו של נשיא זמביה בישראל השבוע. מדובר בפרויקט משותף של החברות Gigawatt Global ו-Gigawatt Wind
האקאינדה היצ'ילמה, נשיא מדינת זמביה הממוקמת בחלקה הדרומי של יבשת אפריקה, נפגש עם נשיא המדינה יצחק הרצוג, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ אלי כהן ואנשי עסקים מקומיים. כמו כן במסגרת הביקור הנשיא הזמבי הכריז על ביטול הצורך באשרות כניסה לישראלים, מהלך שיהיה רלוונטי בעיקר לאנשי עסקים ישראלים הפועלים במדינה.
בפרויקט האנרגיה המתחדשת בזמביה תוקם תחנת כוח שצפויה לייצר 71 מגה-ואט כאשר חצי ייוצר באמצעות אנרגיה סולארית וחצי על ידי אנרגיית רוח. יוסף אברמוביץ', נשיא Gigawatt Global ומראשוני תחום האנרגיה המתחדשת בישראל (מייסד שותף של חברת ערבה פאוור ולשעבר יו"ר אילת-אילות), אמר ל"כלכליסט" כי החברות עבדו על העסקה במשך שבע שנים, והביקור של היצ'ילמה סיפק להם את האור הירוק לפרויקט שהם חיכו לו: "בזכות הפגישות עם נשיא זמביה פה בארץ סגרנו עסקה חלוצית לגמרי בשביל כל יבשת אפריקה. המתקן יהיה הראשון שמשלב רוח ושמש באותו מקום ויספק אנרגיות מתחדשות 24/7. אנחנו הולכים להפיץ את המודל הזה בעוד חמש מדינות אחרי זמביה. תודה לבית הנשיא ולמשרד החוץ על העזרה".
במשרד החוץ קיימו בשבועיים האחרונים ארבעה פורומים כלכליים בין ישראל למדינות באפריקה, שניים מהם התקיימו בארץ (עם נציגי בנין וזמביה), ושניים מהם התקיימו בחוף השנהב ובגאנה בזמן ביקורו של שר החוץ אלי כהן במדינות בשבוע שעבר. באגף כלכלה במשרד החוץ טוענים כי יותר מ-50 חברות ישראליות יצרו חיבורים עם גורמים שונים באפריקה במסגרת הפורומים הכלכליים בשבועיים האחרונים.
יעל רביע-צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ, התייחסה לכנסים: "שר החוץ ואגף כלכלה במשרד שמים את הקשרים עם אפריקה ואת קשרי הכלכלה במוקד הפעילות המדינית. שיתופי הפעולה הכלכליים שייוולדו כאן היום יכולים להיות מודל להרחבת הפעילות הכלכלית גם במדינות נוספות ביבשת".