סגור

כתב אישום נגד אירונאוטיקס: המדינה רוצה לנהל את המשפט במחשכים

המחלקה הכלכלית בפרקליטות הגישה היום כתב אישום נגד חברת המל"טים מיבנה, שכיום נמצאת בבעלות רפאל, ושלושה בכירים לשעבר בחברה על עבירה על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני. על פרטי הפרשה ושמות הנאשמים הוטל צו איסור פרסום גורף והפרקליטות מבקשת לנהל את התיק בדלתיים סגורות

המחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה הגישה היום (ד') לבית משפט השלום בראשון לציון כתב אישום נגד חברת המל"טים אירונאוטיקס ושלושה עובדים בכירים לשעבר בחברה.
כתב האישום מייחס להם עבירה על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני, בקשר עם לקוח מהותי של החברה. לבקשת הפרקליטות, בית המשפט הוציא צו איסור כמעט גורף על כתב האישום, שמות הבכירים הנאשמים ופרטי הפרשה. הפרקליטות מבקשת מבית המשפט לקיים את כל ההליכים בדלתיים סגורות.
1 צפייה בגלריה
מלט ישראלי קטן של אירונואטיקס אורביטר 4
מלט ישראלי קטן של אירונואטיקס אורביטר 4
מלט ישראלי קטן של אירונואטיקס אורביטר 4
(צילום: אירונאוטיקס)
מדובר בחקירה שהתנהלה על ידי צוות חקירה ביחידה הארצית לחקירות בינלאומיות (יאחב"ל) בלהב 433 במשטרה ועל ידי חוקרי מלמ"ב במשרד הביטחון. החקירה הפכה לגלויה בנובמבר 2017, ואירונאוטיקס שחמישה חודשים קודם לכן הונפקה בבורסה בתל אביב הוציאה על כך דיווח.
שלושה חודשים קודם לכן, בחודש אוגוסט 2017 דיווחה אירונאוטיקס לבורסה כי משרד הביטחון התלה את רישיון יצוא של מל"ט מתוצרתה למה שהוגדר "לקוח מהותי" של החברה – שכאמור, על שמו יש צו איסור פרסום. האירועים שהביאו לכך, הסתבר בהמשך, קשורים לפרשה שנחקרה.
התליית הרישיון ולאחר מכן החקירה הפלילית הביאו לצניחה של עשרות אחוזים במניית אירונאוטיקס באותם ימים. בעקבות החקירה הודיע גם משרד הביטחון למנכ"ל החברה דאז עמוס מתן ושני חשודים נוספים בחברה על ההחלטה להשעות אותם ממרשם היצוא הביטחוני עד להחלטה בנושא הגשת כתב אישום בפרשה. המשמעות היתה שהם לא יכלו לפעול בהקשרי שיווק ויצוא בטחוני מול גורמי חוץ.
באוגוסט 2018 הודיעה הפרקליטות על זימונם לשימוע בטרם כתב אישום של אירונאוטיקס ועובדים בחברה. בין השאר, נשלחו אז כתבי חשדות וזומנו לשימוע המנכ"ל דאז עמוס מתן, סמנכ"ל החטיבה העסקית דאז מאיר ריזמוביץ' ומנהל השיווק של החברה דאז דוד גולדין. "כתב החשדות מייחס למנהליה הבכירים של החברה ולעובדים החשודים, ביצוע עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועבירות על חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, שלכאורה גם הן בוצעו בנסיבות מחמירות", נכתב אז בהודעת הפרקליטות שהוסיפה כי "חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני נחקק לפני כעשור, ותכליתו להגן על הקשרים המדיניים והביטחוניים של ישראל מפני הסכנות שביצוא בלתי מורשה של ידע וציוד בטחוני".
בפברואר 2019 משרד הביטחון החזיר לחברה את הרישיון שהוקפא. בהמשך אותה שנה מכרו הקרנות שהחזיקו בחברת המלט"ים מיבנה את אירונאוטיקס לרפאל ולאביחי סטולרו בכ-850 מיליון שקל, לאחר הליך התמחרות אגרסיבי שנוהל גם מול תעשייה אווירית ובספטמבר 2019, אחרי שנתיים שנסחרה, נמחקה אירונאוטיקס מהמסחר בבורסת תל אביב.
בדצמבר 2019 נחשפו ב"כלכליסט" המגעים להסדר טיעון בין בכירי אירונאוטיקס לפרקליטות. המגעים כללו עסקה שלפיה חלק מהבכירים החשודים יודו בחלק מהעבירות שיוחסו להם בכתב החשדות, ומנגד יורשעו, יבצעו עבודות שירות, ישלמו קנס ויעזבו את החברה. כבר אז חשפנו כי מלבד הקלה באישומים לעומת החשדות שנחקרו תחילה, המנכ"ל מתן צפוי לעזוב את אירונאוטיקס וכי מי שיחליף אותו יהיה משה אלעזר מרפאל.
בהמשך המגעים להסדר התפוצצו, וההכרעה אם להגיש כתב אישום הגיעה לשולחנו של היועמ"ש אביחי מנדלבליט, אך ההחלטה הסופית ארכה עוד חודשים ארוכים בין השאר בשל החשש שתוכן העדויות שישמעו במשפט יפגעו באינטרסים מדיניים ודיפלומטיים של ישראל. היום, כאמור, הוחלט על הגשת כתב האישום בעבירה על חוק הפיקוח על יצוא ביטחוני כולל הבקשה לניהול התיק בדלתיים סגורות, במטרה להתגבר על חשש זה. בין לבין, מתן אכן עזב את אירונאוטיקס ואלעזר החליף אותו בינואר 2020, כפי שפורסם אז לראשונה ב"כלכליסט".
יש לציין כי חקירה אחרת של רשות ני"ע בחשד לעבירות של שימוש במידע פנים של בכירים באירונאוטיקס, שהחלה בסוף שנת 2018, וכללה פשיטה על משרדי החברה, הסתיימה בסופו של דבר בהחלטת פרקליטות מיסוי וכלכלה על סגירת התיק מחוסר ראיות בתחילת שנת 2020.
עורכי הדין של בכירי אירונאוטיקס הנאשמים בתיק, נתי שמחוני ואסף קליין, מסרו בתגובה: "קיבלנו בצער רב, את החלטת הפרקליטות להעמיד לדין את מרשנו. אנו משוכנעים כי מדובר בהחלטה שגויה מיסודה ונכון היה לקבל את עמדתנו ולסגור את התיק. מרשינו בטוחים בחפותם המלאה ואנו תקווה ואמונה כי לאחר ניהול התיק בבית המשפט, לרבות עדותם של גורמים רלוונטיים מהלקוח המהותי של החברה שתתמוך בטענות ההגנה, תתברר חפותם והם יזוכו מכל אשמה".
מחברת רפאל, שרכשה כאמור את אירונאוטיקס לאחר האירועים שבבסיס הפרשה, נמסר בתגובה: "כתב האישום מתייחס לאירועים שהתרחשו על ידי נושאי משרה בחברה זמן רב לפני רכישת החברה על ידי רפאל, ואין לנושאי המשרה כיום כל מעורבות בפרשה".