סגור
יו"ר מפלגת נעם אבי מעוז
סגן השר אבי מעוז. כל מחאה מוגדרת "המרדה" (צילום: אלכס קולומויסקי)

הממשלה תאשר היום: אבי מעוז יהיה אחראי ל־10% משעות הלימוד בחינוך הממלכתי

היחידה לתוכניות חיצוניות תעבור ממשרד החינוך לידי סגן השר, שלא מסתיר את שאיפותיו לבטל תוכניות בעד שוויון ללהט"בים, נשים ומיעוטים. התקציב לרכישת התוכניות עומד על 2.4 מיליארד שקל – בדומה לתקציב המיועד להדתה; קיש: "רק אני אסיר תוכניות"

הממשלה צפויה לאשר היום את העברת היחידה לתוכניות חיצוניות ממשרד החינוך למשרד רה"מ לאחריות סגן השר אבי מעוז ממפלגת נעם. זאת, למרות הביקורת הקשה על העברת האחריות לתוכניות לימודים לפוליטיקאי הלוחם נגד שוויון ללהט"בים ומאמין שתפקידה העיקרי של האישה הוא אימהות. העברת היחידה תבוצע למרות שהיא עובדת מול עשרות גורמים ממשרד החינוך וניתוקה ממנו צפוי לפגוע קשות בתפקוד מערכת החינוך.
סדר היום של ישיבת הממשלה כולל החלטה על העברת סמכויות שונות בין משרדי הממשלה על פי ההסכמים הקואליציוניים. בין היתר תועבר היחידה לתוכניות חיצוניות וקידום שותפויות ממשרד החינוך למשרד ראש הממשלה בהתאם להסכם הקואליציוני של נעם, מפלגתו של מעוז. מדובר ביחידה שמונה אדם אחד – המנהלת, אבל היא אחראית לאישור כל תוכניות הלימודים במסגרת תוכנית גפ"ן לעצמאות המנהלים.
כיום יש ברשימה שאישרה היחידה כ־8,000 תוכניות. התקציב העומד לרשות המנהלים והרשויות המקומיות לרכישתן במסגרת גפ"ן עומד על 2.4 מיליארד שקל. מדובר בכארבע שעות שבועיות לכיתה כלומר כ־10% משעות הלימוד וכמעט כל מה שאינו שעות ליבה, וגם בהשתלמויות למורים שחשיבותן רבה יותר. מנהלת היחידה קובעת בשיתוף עם אגפי משרד החינוך אילו תוכניות ייכנסו לרשימה ואילו לא. מעוז יהיה אחראי עליה וזה הכוח העצום שנמסר לו. נכון, רה"מ בנימין נתניהו הבטיח שישגיח על מעוז, אבל ספק אם זה הרגיע מישהו. אולי להיפך.
החרדה במערכת החינוך מפעולותיו כפולה. מצד אחד קיים חשש שהוא ינסה למנוע אישור תוכניות בעד סבלנות ללהט"בים, בעד הכרה במשפחות חדשות ובעד שוויון בין יהודים וערבים. מעוז הצהיר בעבר ש"אני רוצה להקים רשות שתדאג לקידום הזהות היהודית של המדינה, שתדאג לחסום את ארגוני הפרוגרס הרדיקליים להיכנס בצבא, במשרד החינוך, במשטרה". כן הצהיר שהחוק הראשון שיעביר יאסור על לימודי מגדר בבתי הספר היסודיים. ביום שישי פרסם "הארץ" שורת הקלטות על הכוונות של מעוז. אחת מהן היא "להסיר את כל התוכניות של תנועת הפרוגרס שמביאות לידי ביטוי את תרבות הפוסט מודרנה במשרד החינוך".
המשמעות של הוצאות תוכניות מעודדות שוויון וסובלנות מגפ"ן היא שמוסדות החינוך יצטרכו לקנות חומרים כאלה מכספי ההורים או מתקציבים עירוניים. ראש ערים ורשויות רבים בעיקר ממרכז הארץ הודיעו שיממנו תוכניות כאלו, לא חשוב כמה זה יעלה. אבל החשש הוא בעיקר לבתי ספר ביישובים פחות חזקים ויותר מסורתיים שבהם ספק אם הרשות המקומית תוכל או תסכים לממן תוכניות כאלה.
החשש השני הוא מקידום תוכניות אורתודוקסיות, משיחיות, הכוללת שנאת זרים והומופוביה. לכאורה כל מנהל יכול פשוט להימנע מרכישת תוכניות כאלו. אלא שעל פי ההסכמים הקואליציוניים מעוז יעמוד בראש רשות לזהות יהודית שתקבל סכום עתק של 150 מיליון שקל. עם הסכומים האלה הוא יוכל לא רק ליזום תוכניות לימוד נוספות אלא גם לסבסד את רכישתן על ידי מוסדות חינוך. ושוב מנהלים ביישובים חלשים כלכלית יעמדו בפני הפיתוי לקבל תוכניות בחינם או במחיר נמוך, תחת הטיעון של "קצת יהדות, מה יש?". כמובן, ייתכן שחלק מהמנהלים גם יעשו זאת בגלל הזדהות עם ערכים שמרניים או רצון להתחנף לשלטון החדש.
ה־150 מיליון שקל של מעוז הם הכסף הקטן בתחומי ההחזרה בתשובה וההדתה. המשרד למשימות לאומיות של אורית סטרוק יקבל על פי ההסכמים הקואליציוניים 1.55 מיליארד שקל לשנה למטרות יהדות, זהות והדתה, כולל 600 מיליון שקל לגרעינים תורניים. משרד ירושלים והמסורת יקבל חצי מיליארד לשנה לרשות המסורת החדשה. הסכומים האלה, המסתכמים ב־2.2 מיליארד שקל גדולים פי 16 מהתקציב שעמד עד היום למטרות הדתה. גם אם הם יקוצצו דרמטית במסגרת אישור התקציב, עדיין מדובר בצונאמי של הדתה אורתודוקסית.
ראש האופוזיציה יאיר לפיד קרא לראשי הרשויות "לא לשתף פעולה עם היחידה לתוכניות ושותפויות חינוכית במשרד החינוך כל עוד היא בשליטת מעוז, כדי למנוע את ההרס הערכי של מערכת החינוך". הקריאה הזו עוררה האשמות שלפיד מעודד מרי אזרחי. אבל בפועל אין לה הרבה משמעות שכן בכל מקרה הרשויות יצטרכו לקנות תוכניות במסגרת תוכנית גפ"ן שמרכזת היחידה לתוכניות חיצוניות, והשאלה היא אילו תוכניות יוצעו להם ואילו תוכניות הם יקנו.
הפוליטיקאים מהמרכז שמאל לא ניצלו את הממשלה היוצאת להקמת מועצת חינוך ממלכתי כמו שיש לחינוך הממלכתי דתי. מועצה כזו היתה מעניקה לחינוך הממלכתי אוטונומיה בתחום התכנים ומקשה על התערבות של פוליטיקאים. ביום ראשון נערך כנס חירום להצלת החינוך הממלכתי בבית ציוני אמריקה בתל אביב. ח"כ גלעד קריב (העבודה) הודיע שיניח הצעת חוק כזו. יש לקוות שכל מפלגה חילונית שתהיה שותפה בעתיד לקואליציה תבין שזו צריכה להיות הדרישה הראשונה שלה. מעוז התחייב בנאום תגובה לסערה סביב מינויו שכל מה שיעשה "יהיה בשיתוף ההורים, בשיתוף המנהלים, ובעיקר בשקיפות מלאה". הוא טען שהקמפיין נגדו הוא "המרדה".
מלשכת שר החינוך נמסר: "היחידה שעוברת מכילה רק תקן אחד. אין ולא תהיה פגיעה במסגרת הגפ"ן. שר החינוך מוביל תהליך לביטול תוכניות שמכפישות את עם ישראל וצה"ל באופן בוטה וישיר. אלו יוסרו ע"פ שיקולו של שר החינוך בלבד. הקמפיין התקשורתי שעשו בהקשר זה כמו גם על פיצול המשרד, נגוע בשיקולים פוליטיים ומשולל מכל מציאות. בכוונת השר לחזק את הזהות היהודית ולשמור על האינטרסים, הערכים והעצמאות של כל חלקי האוכלוסייה".