סגור

המשרד להגנת הסביבה נותר לבד במאבק: הממשלה לא תתערב בהסכם קצא"א

משרד רה"מ סבור כי כי "אין סיבה להתערבות המדינה בהסכם, מכח חוק החברות הממשלתיות". המשרד להגנת הסביבה מתנגד להגדיל את היתר הרעלים של קצא"א, אבל סיכוייו להביא לביטול ההסכם אינם ודאיים

הצהרות לחוד ומעשים לחוד: למרות האמירות של מספר משרדי ממשלה לפיהם הסכם קצא"א הוא בעייתי, מסוכן, מיותר ויש לבטלו, בסופו של דבר הממשלה לא מתכוונת לעשות דבר לעצור את יישום ההסכם.
מחרתיים (ה') אמורה המדינה להגיש את עמדתה במענה לעתירת ארגוני הסביבה שהוגשה נגד ההסכם שנחתם לפני שנה ובמסגרתו אמורות להגיע 50-70 מיכליות נפט לנמל אילת או אשקלון.
בינתיים כבר נמסרה תגובת משרד ראש הממשלה המתייחסת למסמך שיוגש ובה נאמר כי: "המסמך האמור אינו קובע כי יש לבטל את ההסכם, אלא שאין סיבה להתערבות המדינה בהסכם, מכח חוק החברות הממשלתיות".
2 צפייה בגלריה
חוף קצא"א ב אילת
חוף קצא"א ב אילת
חוף קצא"א באילת
(צילום: יאיר שגיא)
עוד נאמר בתגובה כי: "לצד זאת, איך בכך למנוע מהמשרד להגנת הסביבה להפעיל רגולציה על קצא"א, בדיוק כפי שהוא מפעיל כלפי כל גוף, פרטי או ממשלתי". משמעות הדברים היא שבג"ץ לא יתערב ויאמץ כמקובל את עמדת המדינה.
המשרד להגנת הסביבה נשאר לבד
במצב כזה, ההתמודדות עם הסכם קצא"א נופלת במלואה על כתפיו של המשרד להגנת הסביבה. המשרד הודיע לקצא"א בתחילת נובמבר כי לא יאפשר לה להגדיל את נפח הפעילות של מכליות במפרץ אילת, וזאת מכוח סמכותו המנהלית לקבוע את התנאים ולשקול את השיקולים הסביבתיים בטרם מתן רישיון עסק והיתר רעלים.
2 צפייה בגלריה
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה
למשרד להגנת הסביבה יש כמובן סמכות לשקול כל שיקול רלוונטי בטרם מתן היתר רעלים. עם זאת, אם אין לו גיבוי של יתר המשרדים, ולאור המאבק שקצא"א צפויה לנהל נגדו, סיכוייו להביא לביטול הסכם קצא"א אינם ודאיים. לרשות קצא"א עומדים 45 ימים ממועד הודעת המשרד כדי להגיש עתירה מנהלית.