סגור

יו"ר קצא"א בכנסת: "חלק מהנפט מהסכם עם האמירויות ישמש את בתי הזיקוק"

ארז כלפון השתתף בדיון סוער בוועדת הפנים וטען כי בתי הזיקוק ירכשו חלק מהדלקים שיגיעו למיכלי האחסון של קצא"א במסגרת ההסכם עם החברה הפרטית מד-רד; השרה להגנת הסביבה: "חבית אחת לא מיועדת למשק בישראל!"; כלפון השיב לה: "אני מכיר את עולם הדלק טוב ממך"

יו"ר החברה הממשלתית קצא"א, ארז כלפון, ומנכ"לה איציק לוי, השתתפו היום (ב') בכנסת בדיון של ועדת הפנים והגנת הסביבה, בנושא ההשפעות הסביבתיות של הסכם קצא"א עם החברה הפרטית מד-רד (MRLB). במסגרת ההסכם אמורות עד 70 מיכליות נפט בשנה לעשות שימוש בצינור קצא"א מאשקלון לאילת כדי להעביר נפט מאירופה לאסיה והמזרח ולהפך.
כלפון ולוי, במסגרת ניסיונותיהם להצדיק את ההסכם, ועל רקע הקולות הגוברים לביטולו, העלו מספר טיעונים לגבי היתרונות והצידוקים ליישומו של ההסכם, אך לא סיפקו ראיות או הוכחות לדברים.
אחת הטענות היתה שמשק האנרגיה הישראלי זקוק להסכם על מנת להבטיח את הביטחון האנרגטי של ישראל. "אני חושב שגם פה יש אי הבנה", אמר כלפון, "הדלק בעסקה אמור להישאר פה ולשמש את בתי הזיקוק, והמנכ"ל מיד יוסיף וירחיב על כך".
4 צפייה בגלריה
ארז כלפון
ארז כלפון
ארז כלפון, יו"א קצא"א
(צילום: דניאל בר-און)
הדברים עוררו את פליאתם של חלק מהמשתתפים בדיון, וח"כ מוסי רז (מרצ) ביקש מכלפון להרחיב: "דיברת על זה שחלק מהדלק נשאר כאן. האם זה לשימוש אזרחי ישראל? זה לבזן ליצוא? על מה בדיוק מדובר?", שאל ח"כ רז.
כלפון השיב: "בשוק הדלק, כשנעשות עסקאות של פריקה וטעינה, חלק מהדלק הזה מגיע למיכלים של חברת קצא"א, ברגע שהדלק הזה נמצא פה מתחילה פעילות עסקית בין בתי הזיקוק בישראל, לצורך העניין עם אותו טריידר שהביא את הדלק והנפט".
כלפון המשיך והסביר: "מן הסתם שנוצרים יחסים בין אותם שני גופים וכתוצאה מכך חלק מהדלק הזה, כמו בעסקאות אחרות לא רק בעסקת מד-רד, נמשך לצורך בתי הזיקוק במדינת ישראל ומשם לצרכן".
4 צפייה בגלריה
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג מרצ ועידת התחזיות
תמר זנדברג, השרה להגנת הסביבה
השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג מתחה ביקורת על הטענה ואמרה שהיא אינה נכונה: "ההסכם הזה שאתם חתמתם אין בו ולו חבית אחת שמיועדת למשק הישראל! אני אומרת את זה באחריות מלאה. ההסכם הזה הוא הסכם מעבר בצינור מאילת לאשקלון".
כלפון השיב לזנדברג: "מאיפה הקביעה הזו? אני מכיר את עולם הדלק קצת יותר טוב ממך ואני מכיר את ההסכם הזה קצת יותר טוב ממך".
העסקה לא נועדה לשמש כספק נפט לבזן
בישראל ישנם שני בתי זיקוק: בתי הזיקוק בחיפה (בזן) בשליטת החברה לישראל (עידן עופר) ובית הזיקוק של פז באשדוד. בזן מאכסנת מוצרי דלקים שהיא מייבאת במיכלי קצא"א ושוכרת לצורך כך נפח אכסון. עם זאת, מבדיקת כלכליסט עולה כי עסקת קצא"א-מד-רד לא נועדה לשמש כספק נפט לבזן.
4 צפייה בגלריה
איציק לוי מנכ"ל חברת קצא"א קו צינור אירופה אסיה
איציק לוי מנכ"ל חברת קצא"א קו צינור אירופה אסיה
איציק לוי, מנכ"ל קצא"א
אמירתו של כלפון על כך שהוא "מכיר את עולם הדלק", מרמזת לדבריו שהסכם מד-רד יביא למכירת נפט לבתי הזיקוק, לא מבוססת על תוכן הסכם מד-רד, אלא על העובדה שחברות הסוחרות בנפט יאחסנו את הנפט שלהן במיכלי קצא"א, ומי שירצה – למשל בתי הזיקוק – יוכל לרכוש אותו מהן. אלא שבניגוד למה שמשתמע מדבריו של כלפון, אם הסכם קצא"א יבוטל, לא תהיה בכך כל פגיעה בבתי הזיקוק, מאחר שהם יוכלו להמשיך ולרכוש נפט ממי שירצו, כפי שנעשה כבר היום.
יש לציין כי מנכ"ל בזן, מלאכי אלפר, הוא אחד משני אדריכלי הסכם קצא"א-מד-רד, ביחד עם יונה פוגל. אלפר ופוגל שימשו כמנכ"ל ויו"ר (בהתאמה) של חברת מד-רד. עם מינויו כמנכ"ל בזן, ביוני השנה, התפטר אלפר מתפקידו במד-רד. אחזקותיו בחברה עברו בנאמנות לידי פוגל. מבזן או אלפר לא נמסרה תגובה לטענות קצא"א בדיון בוועדת הפנים.
בכלכליסט פורסם לפני כשבועיים כי לגשר היבשתי שמציעה קצא"א אין יתרונות משמעותיים מול החלופה, תעלת סואץ, בה עוברות בכל שנה אלפי מיכליות נפט והוא עשוי להניב למדינה לא יותר מכמה מיליוני דולרים בשנה.
4 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 19.5.16 פריון אסון פרופ' אלון טל
מוסף שבועי 19.5.16 פריון אסון פרופ' אלון טל
ח"כ פרופ' אלון טל
(צילום: עמית שעל)
עוד פורסם כי לקצא"א יש מיכלי אחסון גדולים באילת ובאשקלון שיכולים להכיל עד 23 מיליון חביות נפט, כמות השקולה ליותר מ-21 מיכליות נפט שכל אחת מהן עמוסה ב-175,000 טונות. כיום יש ביקוש לשטחי אחסון לנפט ועסקה כזו יכולה להניב לקופת קצא"א סכומים גבוהים יותר.
במסגרת הדיון הבוקר בוועדת הפנים, הח"כים שקצא"א תציג נתונים על הרווחים הצפויים לה כתוצאה מההסכם. ח"כ רז אמר: "לא הוצגו סיבות להצדקת ההסכם. נבחן את העניין העסקי, מהבחינה העסקית מה הרווח שלכם מהעסקה הזו? מה הרווח של המדינה? בכסף. האם כשחישבתם את הרווח הצפוי הזה, מישהו לקח עלויות של ביטוח. או שאתם בונים על זה שבפעם הבאה שיהיה זיהום המדינה תטפל בזה בלי להטיל עליכם קנס? לא הצגתם פה כלום. ציפיתי שיהיו פה נתונים... כלום לא הוצג פה. אני מציע תתחילו את המצגת שלכם מהתחלה".
טענה נוספת שעלתה בדיון, מפי מנכ"ל קצא"א איציק לוי, היתה שככל שקצא"א תפעל מול יותר מיכליות נפט, מיומנות הצוות שלה תעלה, הציוד שלה ישתפר וכך הסכנה לדליפות תצטמצם.
ח"כ אלון טל (כחול לבן) אמר בדיון: "מעולם לא ראיתי גורם מזהם שכל כך מתחמק ומציג דיס אינפורמציה באופן קבוע... צריך להסיר את החיסיון של קצא"א ולשנות את הרכב הדירקטוריון".