סגור
שכפ"צ אפוד מגן בשימוש ה משטרה
אפוד מגן. "המשרד לביטחון לאומי מעולם לא עסק ברכש" (צילום: אלכס קולומויסקי)

האפודים שהמשרד לביטחון לאומי רכש נכשלו שוב בבדיקות

המשרד רצה להשמיש אלפי אפודים שרכש לאחר שהמשטרה סירבה לקבלם, אך הם לא עמדו גם בבדיקה נוספת. בתוך כך, מבקר המדינה יבדוק את כל הרכש שביצע המשרד עבור המשטרה. תחקיר שומרים

משלוח אפודים עבור כיתות הכוננות שהמשרד לביטחון לאומי פעל לרכוש כשל בבדיקות בליסטיות חוזרות שנערכו לו במעבדה אחרת.
לאור התוצאות נקבע סופית כי האפודים אינם עומדים בתקן ולכן לא יועברו למשטרת ישראל. בנוסף, מתברר עתה כי כחלק מבדיקה כוללת של מבקר המדינה במשרד לביטחון לאומי ייבדק גם הרכש שבוצע עבור המשטרה.
לפני כשבועיים נחשף בשומרים וב"כלכליסט" כי המשרד לביטחון לאומי פעל לרכישת כ־20 אלף ערכות מיגון הכוללות אפודים, לוחות מיגון לאפודים וקסדות לכיתות כוננות ברחבי הארץ בהליך של פטור ממכרז ובעלות כוללת של 82 מיליון שקל. ההליך התבצע בבהילות כאשר אחד הקריטריונים המרכזיים היה זמן אספקה מהיר. על רקע זה נבחרו שתי חברות שהתחייבו לספק את הציוד בטווח של שבועות.
בבקשת הפטור ממכרז שהוגשה נאמר כי "הציוד הנבחר נבדק על ידי משטרת ישראל ונמצא מתאים לתקן הקיים במשטרה". למרות האמירה המפורשת, היה כנראה מי שהטיל ספק ובהחלטת הפטור ישנה התניה לעסקת הרכישה ולפיה "הציוד ייבדק בארץ בבדיקת תקן צה"לית ועד אישורה לא יועברו תשלומים לספק".
כמה שבועות לאחר מכן נחת בישראל המשלוח של אחת משתי הספקיות שנבחרו ובו אלפי אפודים. הציוד כולו הועבר לבדיקות בליסטיות בפלסן סאסא, המעבדה שעמה עובדת המשטרה. הבדיקה כללה כמה סבבי ניסוי והסתיימה בכישלון האפודים; בחלק מהניסויים חדרו הקליעים את לוחות המיגון וחוררו אותם, בחלק מהניסויים האחרים פיזור הדף הפגיעה ("פגיעת הטראומה") לא עמד ברף התקן. בעקבות התוצאות סירבה המשטרה לקבל את האפודים.
אולם במשרד לביטחון לאומי, שכאמור ביצע את הזמנת הרכש עבור המשטרה, התעקשו לנסות ולהשמיש את הציוד היקר באמצעות בדיקה נוספת במעבדה אחרת. בתגובתו לפרסום אף הגדיל המשרד לעשות וקבע כי "מדובר בציוד מיגון ברמה גבוהה, הנותן מענה ראוי וחשוב לשמירה על חיי המתנדבים בכיתות הכוננות".
לביצוע הבדיקה הנוספת נבחרה מעבדת נאס"א שהיא מעבדת הבליסטיקה הצה"לית ובעלותה נשא המשרד לביטחון לאומי. כאמור, בסוף השבוע האחרון הגיעו התוצאות ולפיהן האפודים אינם עומדים בתקן.
עבור היבואן שנתקע עם אפודים בשווי עתק מדובר בנזק כלכלי כבד. גורמים המכירים את המקרה מקרוב טוענים כי האופציות שעומדות לפניו הן לשלוח את האפודים חזרה ליצרן בחו"ל, בהנחה שיסכים לקבל אותם, בתמורה לציוד אחר טוב יותר שיעמוד בדרישות המשטרה, או לחלופין להשמיד אותם.
גורם אחר המעורה בפרטי המקרה אומר כי הבעייתיות של התערבות המשרד לביטחון לאומי ברכש המשטרתי מודגמת היטב במקרה האפודים.
"המשרד לביטחון לאומי מעולם לא עסק ברכש ואין לו ניסיון עם זה, ושם בדיוק הבעיה. עשו הליך מהיר וכך קרה שבמקום לעבוד מסודר הגיעו אפודים שאין מה לעשות איתם".

מבקר המדינה יבדוק

מבקר המדינה מתכוון לבדוק את כל סוגיית הרכש שבוצע על ידי המשרד לביטחון לאומי עבור המשטרה. מדובר ברכישת ערכות המיגון וכן ברכישת כלי נשק שנחשפה לאחרונה בשומרים.
הבדיקה תתקיים כחלק מבדיקה רחבה יותר של התנהלות המשרד במלחמה ובדגש על כיתות הכוננות.
לשומרים נודע כי אנשי משרד המבקר תשאלו בימים האחרונים גורמים הקשורים לרכש הנשקים, וביקשו לקבל מסמכים בנושא. במשרד המבקר אומרים בתגובה כי הבדיקה בתחילתה.
יצוין כי למבקר המדינה הגיעה גם בקשה מהתנועה לאיכות השלטון לבדוק את רכש האפודים. בבקשה נאמר כי מהתחקיר שפורסם עולה "תמונת מצב חמורה של פגיעה בהליך המינהל התקין, לרבות התערבות אסורה של המשרד לביטחון לאומי והדרג הפוליטי בהחלטות מקצועיות של המשטרה.
"לעמדת התנועה, יש לגדוע התערבות זו של המשרד מן השורש ובין יתר הדברים, אנו סבורים כי מתפקידך להצביע על הפסול בה", נאמר בפנייה.

המשרד לביטחון לאומי: האפודים יוחזרו

מהמשרד לביטחון לאומי נמסרה התגובה הבאה: "יובהר ויודגש כי ניגוח לשם ניגוח בזמן מלחמה לא ירפה את ידי המשרד בפעילותו המאומצת והאינטנסיבית לטובת הגנה על חיי אדם ושמירת ביטחון הפנים.
"המשרד לביטחון לאומי נרתם באופן מלא לסייע למשטרה בתקציב וברכש, עת שהמשטרה היתה עסוקה בלחימה, וכל ניסיון להציג הנושא אחרת הינו טועה ומטעה.
"כפי שמסרנו בעבר, כלל הציוד נרכש בתיאום מלא עם הגורמים המקצועיים והמוסמכים במשטרת ישראל ובהתאם לקריטריונים המקצועיים של המשטרה.
"האפודים שלא עברו את בדיקות המעבדה הוחזרו לספק אשר יחליפם באפודים שגם הם יאושרו רק לאחר בדיקת מעבדה.
"המשרד לביטחון לאומי ימשיך בפעילותו החשובה לסייע למשטרת ישראל לעמוד בכלל משימותיה, לרבות הקמת כיתות כוננות וציודן המלא, כיתות כוננות אשר תרומתן להגנה היישובית וביטחון הציבור חשובה לאין ערוך".
בהמשך לתגובה פנה שומרים למשרד וביקש הבהרות ביחס ל"ניגוח" המוזכר בתגובה. המשרד בחר שלא להתייחס לדברים.
מדוברות המשטרה נמסר: "רכש הציוד לכיתות הכוננות מבוצע על ידי המשרד לביטחון לאומי על פי סטנדרט שנקבע במשטרת ישראל ובתיאום מלא בין הגופים. הציוד המתקבל עובר בדיקות קפדניות בהתאם למקובל וככל שנמצא ציוד תקול (על פי בדיקות המעבדה), הוא אינו מנופק לשטח".
גילוי נאות: השר לביטחון פנים איתמר בן גביר העביר לשומרים ול"כלכליסט" מכתב התראה לפני תביעת לשון הרע בהמשך לחשיפת פרשת האפודים. תשובה הדוחה את טענותיו תועבר לשר. במקביל הועברה אליו שאילתה ביחס למימון עורך הדין הפרטי ששלח את המכתב. בן גביר בחר שלא לענות.