סגור

הממשלה אישרה, העבודה ומרצ התנגדו: מאיר שטרית יהיה חבר בוועדה לבחירת יועמ"ש

הממשלה אישרה את הצעת שר המשפטים גדעון סער למינוי השר לשעבר מאיר שטרית לחבר בוועדה הציבורית שתמליץ על מחליפו של אביחי מנדלבליט. שרי העבודה ומרצ התנגדו בגלל דיווח מלפני שבע שנים על הסכם שתיקה בין שטרית לעוזרת בית שטענה שהטריד אותה לכאורה


הממשלה אישרה הבוקר (יום א') את הצעתו של שר המשפטים גדעון סער למנות את השר לשעבר מאיר שטרית לחבר בוועדה הציבורית שתמליץ על בחירת יועץ משפטי חדש לממשלה. שרי מפלגת העבודה ומרצ הצביעו נגד.
במתנגדים השרים מרב מיכאלי, עמר בר-לב ונחמן שי ממפלגת העבודה וכן השרים ניצן הורוביץ ותמר זנדברג ממרצ. יו"ר המפלגה שרת התחבורה מרב מיכאלי הסבירה כי "החברים בוועדת האיתור לתפקיד המשרה הכל כך חשובה של היועץ המשפטי לממשלה צריכים להיות אנשים ללא רבב. זה לא המקרה כאן, לכן שרי העבודה הצביעו נגד".
1 צפייה בגלריה
מאיר שטרית חדש
מאיר שטרית חדש
מאיר שטרית
(צילום: עמית שעל)
במהלך הדיון אמר המשנה ליועץ המשפטי לממשלה ד"ר גיל לימון כי "אין קושי משפטי במינוי. אין הערות כלל".
השר סער אמר בדיון: "אני אמון על אמות המידה המשפטיות, שאלתי את המועמד על הפרסומים מעברו, ושוחחתי עם היועמ"ש שהעביר לי את ההודעה על גניזת התיק בשנת 2014. השר לשעבר שטרית עשה קריירה עשירה ומפוארת בשירות הציבורי. הוא לא נחשד ולא נאשם בדבר. איני מוצא סיבה לפסול אותו".
סער ציין כי העדיף שר לשעבר ולא יועמ״ש לשעבר כי שר משקף את זווית הראיה של הממשלה כ"לקוח" של הייעוץ המשפטי. בנוסף ציין כי "העדיף אדם עם מרחק של זמן מכהונתו בתפקיד, שטרית כיהן לפני 20 שנה". סער גם אמר שהעדיף אדם עם קרבה לדעותיו לגבי תפיסת תפקיד היועמ"ש.
ביוני 2014, לאחר שהפסיד בבחירות לנשיאות, נחשף כי שנתיים קודם לכן חתם ח"כ שטרית הסכם שתיקה עם עוזרת בית שעבדה בביתו ושטענה כי הטריד אותה מינית לכאורה וכי פגע כביכול בזכויותיה ובתנאי העסקתה. על-פי הדיווח בשעתו, התנהל משא ומתן שבסופו חתמו הצדדים על הסכם סודי שלפיו שילמו שטרית ורעייתו 270 אלף שקל לעוזרת, והיא ויתרה על כל טענה כלפיהם ועל כל תביעה בעתיד.
שטרית טען ששילם את הכסף כפיצויי פיטורין עבור שנתיים של עבודה, ולא כדי להשתיקה בשל הטרדה מינית לכאורה. "זאת השמצה, זה פגע בשמי הטוב", טען אז.
גדעון סער הודיע שיבקש מהוועדה המקצועית הציבורית לבחינת המועמדים לתפקיד היועץ המשפט לממשלה להציע כמה מועמדים, שמתוכם יבחר שר המשפטים את המועמד שיעלה לאישור הממשלה. היועץ המשפטי מנדבליט אמור לסיים את תפקידו בפברואר הקרוב. המועמדים הבולטים שהוצעו עד כה לתפקיד הם המשנה ליועמ"ש רז נזרי והפרקליט הצבאי הראשי שרון אפק. נראה כי יוצגו שמות נוספים בעקבות פנייתו של סער.
בוועדה שבראשה עומד נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס (שהיה יו"ר הועדה הקודמת שבחרה באביחי מנדלבליט) חברים גם נציג הכנסת ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה), נציג האקדמיה פרופ' רון שפירא ונציגת לשכת עורכי הדין עו"ד תמי אולמן.


חיכ מיכל רוזין (מרצ) צייצה כי המינוי של שטרית כחבר הוועדה למינוי היועץ המשפטי לממשלה הוא "אירוע מביך ומביש לממשלת השינוי". ‏ח"כ נעמה לזימי מהעבודה צייצה: "גאה בשרי המפלגה שלי שהצביעו בממשלה נגד המינוי של מאיר שטרית. סימון גבולות וקו ערכי זה לגמרי הפוליטיקה שאנחנו צריכות לראות פה, גם אם לא כולם יסכימו, זה עדיין התפקיד שלנו".