סגור

הדרך למיגון הצפון עוברת במשכנתא

בשבוע שעבר חדר לארץ כטב"ם שפגע ברכב במטולה, ולפני כשבועיים התפוצץ רחפן מתאבד. בכל יום מגיעות התראות חדשות על כלי טייס לא מאוישים שחודרים את גבולות הארץ ופוגעים בישובים ובסיסים בצפון. הכטב"ם האחרון אף תועד יורה טילים למטולה ופוגע במבנה. המטחים לצפון לא מפסיקים.
מאז תחילת המלחמה הדרישה של השירות הציבורי למיגון מבנים רק הולכת ועולה, וערים רבות מצטרפות וממגנות בתי ספר ומבני מוסדות ציבור. עם זאת, בקרב האוכלוסייה האזרחית, בכל הקשור למיגון הדירות הפרטיות שאין בהם ממ"ד, העלייה הגבוהה בבקשות הפרטיות למיגון שהייתה בחודשים הראשונים למלחמה התאזנה.
הסיבה אינה תחושת ביטחון פתאומי שעברה על כלל אוכלוסיית ישראל, אלא שילוב של עשרות אלפי אזרחים שמפונים מביתם ואינם יכולים ללוות את תהליך המיגון הנדרש בבית ובעיקר העלויות הגבוהות של המיגון במונחים כספיים.
עלות הוספת ממ"ד לדירה קיימת עומדת על כ-180 אלף ₪. בנוסף, כיוון שלא בכל הדירות ניתן להוסיף ממ"ד בשל מגבלות הנדסיות , פיקוד העורף אישר שיטת ביצוע לשיפור מיגון לחדר קיים, ההופכים אותו לחלל מוגן המתאים לחירום בטכנולוגיה של חיפוי קירות בלוחות מיגון מחומרים מתקדמים והתקנת חלון ודלת מוגנים תקניים . שיפור מיגון מסוג זה מבוצע בתוך החדר הקיים, בהיקף של שיפוץ מקומי בדירה, ללא צורך לפנות את הבית ואורך בין 7-10 ימים של עבודה בפועל בדירה. כל לוחות המיגון מגיעים מוכנים מראש ומותקנים "כמו לגו" תוך זמן קצר בתוך מערכת מיגון ייעודית המאושרת על ידי פיקוד העורף. החדר הממוגן חוזר למצב התפקודי המקורי שלו לאחר כ-10 ימים כולל גמר גבס. עלותו של פרויקט כזה הינה בטווח של 105-140 אלף ₪ ותלוי בעיקר במידות החדר המיועד למיגון.
1 צפייה בגלריה
רן נאור מנכ"ל אורטק מערכות מיגון
רן נאור מנכ"ל אורטק מערכות מיגון
רן נאור מנכ"ל אורטק מערכות מיגון
(צילום: גורן וויטקינד)
כשהעורף הפך לשותף מלא במלחמה, וירי אל ריכוזי אוכלוסייה אזרחית, אשר משלמת לצערנו את מחיר המלחמה, הופך לדבר שבשגרה, אי אפשר להשאיר את האוכלוסייה ללא מיגון. החשש מתחזיות שחורות שנמצאות כיום בכל כותרת שנייה בעיתון על רצועת ביטחון צפונית בפועל בתוך שטח ישראל על גבול חיפה בעוד הצפון ישאר נטוש, יכולות להפוך למציאות עגומה שתלווה אותנו למשך שנים רבות. היד שמאכילה ודואגת למענקים לתושבים אלה על מנת שלא ינטשו את הערים, צריכה למצוא באותו הכיס את הפתרון התקציבי הנכון ולספק מענקים ומימון להרחבת מיגון דירות שאינן ממוגנות ולצערנו הצורך בכך כבר הוכח ומוכח מידי יום ביומו
צעד ראשוני וחשוב החל כבר בחודש האחרון, כשבעקבות רגולציה מתאימה של בנק ישראל, אפשר להוסיף את עלות המיגון למשכנתא. כך ניתן לפרוס את עלויות מיגון הדירה באמצעות משכנתא בנקאית עד 30 שנים בתשלומים חודשיים בפריסה נוחה. למי שמתקשה מול הבירוקרטיות הבנקאיות ניתן להציע גם ליווי וסיוע באמצעות יועץ מימון לקבלת התנאים הנדרשים מול הבנק כמו שאנו עושים באורטק. פתרון אפשרי אחר הוא למשל ויתור על המע"מ, שיתן בפועל הנחה של 17% לכל אזרח שממגן.
אם המדינה לא הצליחה לממש במשך 16 שנה את פרויקט המיגון בערים באמצעות תמ"א 38 ופינוי בינוי ולאפשר מיגון לדירות ישנות, יש לקדם פתרונות שהאזרחים יוכלו לממש בפועל ולקחת את מושכות המיגון לידיהם. מיגון דירות כזה ישתלם למדינה גם בפן הכלכלי, כיוון שדירות ממוגנות מושכרות, ולעיתים במחירים גבוהים הרבה יותר, לעומת דירות ללא מיגון, שעומדות חודשים ריקות ללא דורש. שיפור מיגון שאינו מצריך אישורים חיצוניים ובירוקרטיה הופך את הדירה לממוגנת ומשדרג משמעותית את ערכה בשוק. לכן המדינה מצידה תוכל להנות מתוספת מיסוי על דירות אלה ובעלי הדירות שביצעו את שיפור המיגון יכסו את עלותו בשכר ההדירה העדיף שיגבו מהשוכרים. זוהי עסקה שתשתלם לכל הצדדים, ולכן כדאי שתוסדר ותקודם בהקדם האפשרי.
רן נאור הוא מנכ"ל אורטק מערכות מיגון