סגור

חשש בכנסת: סניפי הדואר יהפכו לחנויות - והשירות לציבור ייפגע

ועדת הכלכלה אישרה אתמול את הסעיף בתיקון לחוק הדואר, שיאפשר פתיחה לתחרות של תחום המכתבים הפרטיים; במהלך הדיון בסעיף שנועד לאפשר לחברת הדואר להיכנס לתחומי פעילות אחרים, העלו מספר חברי כנסת חשש שהסניפים "יהפכו לקניונים" - והשירות שהם מספקים ייפגע

ועדת הכלכלה אישרה אתמול (ג') את הסעיף בתיקון לחוק הדואר, שיאפשר פתיחה לתחרות של תחום המכתבים הפרטיים. התיקון נועד ליישם את המלצות ועדת רוזן לבצע גם רפורמה בענף החבילות מחו"ל ולהרחיב את סמכויות הפיקוח והאכיפה של משרד התקשורת והשר.
הסעיף שאושר יאפשר פתיחה לתחרות של הדואר היחידני (המכתבים הבודדים). עם זאת, בסעיפים אחרים, שעסקו בבעלות של חברת הדואר על בתי דפוס ובאפשרות שהחברה תיתן שירותים נוספים, התגלעה מחלוקת ולא התקיימו הצבעות.
סמנכ"ל מינהל הדואר במשרד התקשורת, אורן לביאן, הסביר בדיון כי ועדת רוזן המליצה להרחיב את התחרות בתחום המכתבים הבודדים, והמשרד מבקש לאפשר תחרות מלאה כך שהתחום לא יהיה בבלעדיות של חברת הדואר.
חלק מהח"כים טענו כי מדובר בהפרטה של חלוקת הדואר. ח"כ גבי לסקי (מרצ) אמרה כי היא בעד מונופול של שירות דואר אוניברסלי, ולא ברור לה איך הולכים על המהלך הזה עוד לפני שמחליטים על עתידה של חברת הדואר. ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) הוסיפה כי חברי הכנסת לא מקבלים תשובות בעניין ההפרטה, ורק קוראים על כך בעיתונים. ח"כ נירה שפק (יש עתיד) אמרה כי חברי הכנסת לא קיבלו עדיין תשובות לשאלת התועלת שברפורמה.
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) דרש שמשרד התקשורת יבצע עבודה פנימית ויחזור לוועדה עם הפרטה מושלמת, ואז לא יהיו אי הבנות. ח"כ רם שפע (עבודה) העיר כי שום שאלה שנשאלה בדיון הקודם לא זכתה למענה, ולכן לא ברור למה מתחילה ההצבעה.
2 צפייה בגלריה
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
מרכז ה סחר ה מקוון של דואר ישראל ב מודיעין מרכז מיון מקוון
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל במודיעין
(צילום: אוראל כהן)
יו"ר חברת מסר, אבשלום הרן, אמר כי עדיין ישנם 100 מיליון דברי דואר יחידני בשנה, ופתיחה השוק כשכל תשתיות האיסוף והחלוקה הן בשליטת חברת דואר ישראל לא תוביל לתחרות.
מנכ"לית משרד התקשורת, לירן אבישר בן חורין, השיבה כי הממשלה החליטה כבר ב-2014 להפריט את חברת הדואר, וזה עוד לא קרה, לכן הסעיף האמור בא להסדיר את המצב ולשפר שירות ללקוח בלי קשר לשאלת ההפרטה, והוסיפה: "אם הדואר יקרוס, כולנו נשלם את המחיר".
הוועדה החלה לדון בסעיף שנועד לאפשר לחברת הדואר להיכנס לתחומי פעילות אחרים, בתנאי שתודיע על כך שני ימי עסקים מראש לשר התקשורת. אבישר בן חורין הסבירה: "אם הדואר רוצה לשים על המדפים שלו אלכוג'ל בתקופת קורונה, היום הוא צריך אישור מראש של השר".
ח"כ צבי האוזר (תקווה חדשה) הזהיר ממצב שבו הדואר ישתמש בסניפים שלו ויהפוך אותם לקניונים או למשרדי עורכי דין. נציגי משרד התקשורת הסבירו כי אם השר יראה פגיעה בשירות הדואר, הוא יוכל לפעול ולפקח. ח"כ האוזר התעקש ודרש לדעת באיזה פעילויות מדובר, ושאל אם פוקס, למשל, תוכל לפעול בסניפי הדואר. מנכ"ל דואר ישראל, דני גולדשטיין, השיב בחיוב. האוזר הזהיר ממצב שבו שירותי הדואר "יינתנו בין שתיים לארבע", ואבישר בן חורין השיבה: "זה לא יכול לקרות". ח"כ לסקי אמרה כי הסעיף מכין את הקרקע להפרטה והפיכת סניפים לקניונים.
סמנכ"ל משפט ואסדרה בחברת דואר ישראל, דן כרמלי, הגיב לטענות ואמר כי הדואר מפסיד 200 מיליון שקל בשנה, ואם הסעיף לא יעבור הוא יגיע לחדלות פירעון. באשר לרמת השירות, אמר כרמלי כי משרד התקשורת לא יאפשר שלא לתת שירות טוב לציבור.
2 צפייה בגלריה
כתבת ראיון דואר ישראל
כתבת ראיון דואר ישראל
סניף דואר
(צילום: טל אזולאי)
יו"ר הוועדה, ח"כ מיכאל ביטון, סיכם את הדיון בסעיף הזה וביקש ניסוח חדש שלו, שיאפשר לחברת הדואר להיכנס לתחומים נוספים רק לאחר הודעה לשר שתימסר 14 ימים קודם, כאשר בסמכות השר לאשר את הפעילות או לדחות אותה או לאשר בתנאים, ובלבד שהדבר לא יפגע בשירותי הדואר שניתנים לציבור. כמו כן אם השר יראה בעתיד שהדבר פוגע בשירות, הוא יוכל לבטל את ההיתר.
הוועדה החלה לעסוק גם בסעיף שנועד לאפשר לחברת דואר ישראל להחזיק בבעלות חלקית בית דפוס, כדי לתת שירותי דואר כמותי. גם כאן עלתה מחלוקת שהוצגה בדיונים קודמים, כאשר חברות הדפוס ביקשו גישה למרכזי החלוקה של הדואר. ביטון ביקש ממשרד התקשורת לחשוב על פתרון מוסכם שיאפשר כניסה של הדואר לעולם הדפוס בעוד תקופה מסוימת, כדי לאפשר לבתי הדפוס להיערך, ובמקביל חברת דואר ישראל תפתח את מרכזי החלוקה שלה בשירות ותמחור ראוי שיפוקח על ידי משרד התקשורת.
כאמור, על הסעיפים העוסקים במתן היתר למתן שירותים נוספים לחברת הדואר וסעיף הדפוס לא התקיימה הצבעה, והדיון בהם יימשך בשבועות הקרובים.