סגור

2 מיליארד דולר וזו רק ההתחלה: נחתמה עסקת המסוקים שיחליפו את היסעור

משרד הביטחון הכריז על הזמנת 12 מסוקי CH53K קינג סטאליון ראשונים, אבל רוב פרטי העסקה ומחירה המלא טרם סוכמו: כמה מערכות ישראליות יותקנו בהם והיכן, מה יהיה קצב האספקה ומתי יוזמנו עוד 6 מסוקים. מנכ"ל לוקהיד מרטין ישראל: "עד שתהיה ועידת שלום בטהרן הצורך במסוקים יגבר, ובמצבים כאלה יודעים למצוא את הכסף"

יותר משנה אחרי שצה"ל בחר במסוק הסיקורסקי CH53K קינג סטאליון כמחליף של מסוקי היסעור המזדקנים, חתמה משלחת הרכש של משרד הביטחון על הזמנה ראשונה למסוק החדש.



כפי שנחשף בכלכליסט, מגבלות התקציב אילצו את המשרד לפצל את ההזמנה. כעת נחתמה הזמנה ל-12 מסוקים ראשונים שהראשונים שבהם יירדו מפס הייצור בקונטיקט ב-2025, ויגיעו לארץ ב-2026. שישה מסוקים נוספים יירכשו אחרי 2029, לאחר שייחתם הסכם סיוע ביטחוני חדש עם ארה"ב במקום זה שמסתיים ב-2028.
ההסכם שנחתם כעת, בשווי של כ-2 מיליארד דולר, הוא הסכם ראשוני, שמכסה את רכש המסוקים בתצורה האמריקאית מסיקורסקי, שנמצאת בבעלות יצרנית האף-35 וההרקולס לוקהיד מרטין, חלפים עבורם והסכמי האחזקה. בשבוע הבא יחלו דיונים שמתוכננים להימשך כחצי שנה, לגבי עלות התצורה הישראלית למסוק: שילובן של מערכות קשר ולוחמה אלקטרונית מתוצרת התעשיות הביטחוניות בישראל בתקציב נוסף, שקלי ברובו, שזמינותו תקבע היכן יבוצעו ההתקנות, בפס הייצור או לאחר הגעת המסוקים; ולגבי קצב הגעת תריסר המסוקים לארץ, וקצב כניסתם לשירות מבצעי.
בגרסה האמריקאית אין כיום מערכות ישראליות, אך בתעשיות הביטחוניות בארץ מעריכים כי אם חיל האוויר הגרמני יזמין גם כן כפי שמסתמן את הקינג סטאליון, הוא יבחר גם כן במערכות הישראליות להתקנה במסוקיו. הגרמנים צפויים לרכוש כ-40 מסוקים, בעסקה גדולה בהברה מהישראלית, מה שיוצר פוטנציאל לעסקאות בשווי של יותר מ-100 מיליון דולר עבור מערכות הקשר והל"א.

2 צפייה בגלריה
מסוק סיקרוסקי CH53K של לוקהיד מרטין שרכש חיל האוויר של ישראל
מסוק סיקרוסקי CH53K של לוקהיד מרטין שרכש חיל האוויר של ישראל
הדמיה של מסוק סיקרוסקי CH53K בצבעי חיל האוויר
(לוקהיד מרטין)

"מה שאושר כעת זו העסקה הצבאית בין הצי האמריקאי ללוקהיד, למסוקים כמו של המארינס", אמר לכלכליסט יהושוע (שיקי) שני, מנכ"ל לוקהיד מרטין בישראל. "עכשיו יתחיל תהליך של כמה חודשים לסכם את התצורה הישראלית ואת העסקה הכוללת. עכשיו תגיד מדינת ישראל אני רוצה שבמסוקים יהיו אלף, בית וגימל, כל המערכות שיאפשרו למסוקים לדבר עם חיל האוויר ועם כוחות היבשה. לוקהיד והצי יצטרכו לתמחר את עליות השינויים, לחזור למשלחת הישראלית שתצטרך לקבל החלטות. איזה דברים לעשות עכשיו ואיזה אחר-כך אם אין כסף להכל, אולי להביא את המסוקים עם הכנה למערכות ולבצע את ההתקנה בארץ".
החלטות נוספות יצטרכו להתקבל לגבי הסימולטור לטייסי הקינג סטאליון שיירכש בעסקה נפרדת, ויכלול כנראה שילוב של טכנולוגיות ישראליות וזרות. הסימולטור הוא רכיב קריטי בעסקה, כי חיל האוויר בחר במסוק היקר בין השאר בזכות הכוונה להעביר עד מחצית משעות האימון של הטייסים מהאוויר לסימולטור, כדי לחסוך שעות טיסה יקרות. "עלות הסימולטורים נמצאת בירידה, היום כבר מבינים שלא חייבים לרכוש כאלה שנעים כדי לדמות טיסה, והעיקר נמצא בדימוי היכולות הטכניות והויזואליה לטייסים", אומר שני. "הסימולטור יהיה צריך להיות מוכן עוד לפני שהמסוקים יגיעו לארץ".
בעבר קבע מבקר המדינה שהמשך השימוש במסוקי היסעור הקיימים, שהראשונים שבהן הגיעו לארץ ב-1969, עלול להיות מסוכן בגלל מצב המכאני וגילם המתקדם. המסוקים עברו שתי תוכניות השבחה מקיפות, אך תוכננו לצאת משירות ב-2025. כעת יצטרך חיל האוויר להבטיח את התחזוקה והאמינות שלהם לפחות עד שנת 2030.
לדברי שני, "סיקורסקי לקחה על עצמה מחויבות לתמוך בחיל האוויר, למרות שכבר לא מייצרים חלקי חילוף למסוק הזה, ולספק אותם בשיטות ייצור אחרות, כדי לסגור לחיל האוויר את הפער. כולם זוכרים שתאונה של מסוק כזה יכולה להיות אסון לאומי ויעשו הכל כדי שזה לא יקרה. אבל יכול להיות גם שלא יצליחו לסגור את הפער במלואו, ושיהיה רווח שיאיץ את הצורך בזירוז הגעת המסוקים הנוספים. אם לא יפרוץ שלום עולמי ותהיה ועידת שלום גדולה בטהרן, הצורך במסוקים האלה רק יגבר. ובמקרים כאלה מוצאים את הכסף כדי לזרז את האספקה".
במקביל חתם משרד הביטחון על הסכם בסך 1.1 מיליארד דולר לרכישת שני מטוסי תדלוק נוספים מדגם בואינג KC46, לאחר שכבר הזמין שניים לפני כן, שמתוכננים להגיע לישראל ב-2024. כפי שנחשף בידיעות אחרונות סירב באחרונה חיל האוויר האמריקאי, שנאבק בעצמו במחסור במתדלקים, לאפשר לחיל האוויר הישראלי לקבל מטוסים לפני כן, על חשבון מטוסים שמיועדים עבורו. גם כאן מדובר ברכש שאמור להחליף מטוסים מיושנים, המתדלקים הנוכחיים של החיל מדגם בואינג 707 הם כבר בני 60 שנה.

2 צפייה בגלריה
מסוק סיקורסקי CH53K החדש שירכוש חיל האוויר
מסוק סיקורסקי CH53K החדש שירכוש חיל האוויר
מסוק סיקורסקי CH53K
(צילום: לוקהיד מרטין)