סגור
הפגנת ה דרוזים כיכר רבין דגלי ה דרוזים ו ישראל
מחאת הדרוזים. לא מגיעה לדרוזים אפילו טיפה פחות משוויון מלא (צילום: יובל חן)

דעה
לבטל את החוק שמבטל את הדרוזים

אי אפשר לתקן את אפליית הדרוזים עם "פלסטר" על חוק הלאום. את עקרון השוויון יש לעגן חוקתית

נפילתם של חיילים דרוזים בעזה מחדדת שוב את הצורך בביטולו או תיקונו של חוק הלאום. ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שאין בחוקתה (חוקי היסוד במקרה שלנו) אזכור לערך השוויון. לא בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו, ולא בחוק הלאום. למזלה, יש לה בית משפט עליון שיודע לגהץ היטב עיוותים כאלה. להסביר שה"שוויון" נכלל בתוך "כבוד האדם" ולכן כל אזרחיה נהנים ממנו.
אלא שלא הכל משפט, הגדרות וקונצים לשוניים. יש גם את החוויה הבסיסית הקשה של המיעוטים שפגועים עד עמקי נפשם מכך שמדינתם מסרבת להכיר בשוויון שלהם. למה הדבר דומה? ליריב לוין ושמחה רוטמן שמסבירים לנו שה"רפורמות" שלהם ישפרו את הדמוקרטיה, ולאיתמר בן גביר וח"כי עוצמה יהודית שמשכנעים את משפחות החטופים שעונש מוות ישפר את סיכויי השחרור של יקיריהן. אותו הדבר עם חוק הלאום - פוגעים בליבת ערך יקר וחשוב לחלק מאזרחי המדינה, ומנסים לשכנע אותם שבעצם אין כאן פגיעה כלל.
המיעוטים האלה, עקשנים שכמותם, מסרבים להשתכנע. והיו כבר דוגמאות שהפגיעה בהם אינה רק ברמה הדקלרטיבית (החשובה כשלעצמה). בית משפט השלום בקריות, למשל, קבע כי חוק הלאום מחייב לשמור על צביונה של כרמיאל כעיר יהודית, ולכן אין להקים בה בית ספר לדוברי ערבית. בג"ץ, בדחותו את העתירות נגד חוק הלאום, ציין שההחלטות האלה בוטלו בערעורים. האם ניתן לסמוך על ה"הרגעה" הזו? ממש לא.
גירושו של השוויון מחוקי היסוד הוא תוצאה של ההתנגשות בין שני רכיבי זהותה החוקתיים של מדינת ישראל: היהודית והדמוקרטית. היהדות, במיוחד האורתודוכסית ששולטת כאן, כופרת בשוויון. אגב, לא רק כלפי לא־יהודים - חוסר השוויון מופנה גם נגד נשים, להט"בים, רפורמים. המאמצים הדמוקרטיים של בית המשפט להנחיל שוויון לקבוצות האלה מטריף פוליטיקאים ורבנים מהמגזר החרד"לי בעיקר. הכבש שנשחט תמיד בפשרות שבין ה"דמוקרטים" ל"יהודים" הוא השוויון. וכך הוא גורש משני חוקי היסוד - כבוד האדם וחירותו וחוק הלאום.
הניסיון לתקן את העוול הזה בחוק נפרד שיעגן את זכויות העדה הדרוזית הוא עוד אחד הטריקים הבזויים שנועדו לברוח מבשורת השוויון. משמעותו היא שמי שמוכן למות בשבילנו – יקבל בנפרד את השוויון שלו. בוא לאפסנאות, תחתום ותקבל נשק, מחסניות, פלנלית ושוויון. הפתרון היחיד הוא בביטול חוק הלאום, או בתיקונו באופן שמצהיר במפורש על שוויון מלא לכל אזרחי מדינת ישראל, בלי הבדלי דת, גזע ומין. חוק הלאום חוקק כפיצוי על התחושה שהיהדות נותרה כביכול מאחור אל מול הדמוקרטיה. אבל התשובה הזו לא חותרת לאיזון מחודש, אלא לשחרור היהדות מהדמוקרטיה, ולא רק במשפט. מפלגות העליונות היהודית מקדמות את שחרור היהדות מכבלי המדינה הדמוקרטית. לכן, ביטולו של החוק מותנה בשחרור המדינה מלפיתת העליונות הזו, ששולטת בקואליציה שמנהלת את חיינו.