סגור

דעה
יש פתרון למצוקת החניה במרכזי הערים - והוא לא מסובך

במקום שהעירייה תאפשר חניה חינם ברחוב ותגבה 20 שקל על חניית לילה בחניון עירוני, היא צריכה לעשות בדיוק את ההיפך: לתת לתושבי העיר לחנות חינם בחניונים - ולגבות תעריף גבוה על חניה ברחוב

כל מי שמחזיק מכונית יודע שלמצוא חניה ברחוב במרכז העיר זה כמו לרוקן בריכת תנינים באמצעות דלי מחורר: מתיש, מייאש ולפעמים מסוכן. כי אנשים יכולים להיות אלימים מאוד כשזה מגיע לריב על חניה.
כל בעלים של רכב שלא בורך בחניה פרטית מכיר את התסריט שחוזר על עצמו מדי יום: לחזור מהעבודה, ולא משנה באיזו שעה – ערב, צהריים או בין ערביים - וכל הדרך לשאת תפילה למציאת חניה ליד הבית, מה שכמובן לא קורה אף פעם, או לעיתים נדירות מאוד. גם ההמשך מוכר: להסתובב עם המכונית 20 דקות ברחובות הסמוכים לבית, להגדיל את רדיוס החיפושים עוד קצת ועוד קצת, להתייאש, ולבסוף להיכנס לחניון לילה שיעלה 20 שקל או יותר.
למירוץ אחר מקום חניה נרתמו גם כמה סטארט-אפים, שפיתחו אפליקציות שמסייעות באיתור חניה פנויה, אבל עד שמגיעים לחניה המובטחת מגלים שהיא נתפסה כבר על ידי נהג זריז יותר. יש גם קבוצות ווטסאפ שכונתיות שבהן שכנים טובים מדווחים על חניה שהם מפנים, אבל גם כאן דרוש הרבה מזל כדי שחניה תתפנה עבורכם בדיוק כשאתם מגיעים הביתה. כך שלא הסטארט-אפים ולא הווטסאפים מספקים פתרון אמיתי. וזה לא שאין פתרון: השלב הראשון הוא לצאת מהקיבעון המחשבתי.
התרגלנו לכך שהעירייה צריכה לתת לנו לחנות חינם ברחוב מתחת לבית, כאילו שמדובר בזכות יסוד בסיסית המוקנית לנו בחוק. אבל לא רק שאין לעירייה חובה לספק חניה לכל תושב, אלא שזה מנוגד לכל היגיון כלכלי. שכן המוצר המבוקש ביותר - חניה ברחוב - הוא גם הזול ביותר, ואפילו חינמי. לעומת זאת, המוצר הכי פחות מבוקש על ידי הצרכנים, וזה שנחשב למוצא אחרון - חניה בחניון - יקר הרבה יותר. באבסורד הזה טמון הפתרון: צריך רק להפוך את המשוואה.
במקום שהעירייה תאפשר חניה חינם ברחוב ותגבה 20 שקל על חניית לילה בחניון עירוני, היא צריכה לעשות בדיוק את ההיפך: עליה להקים כמה שיותר חניונים עירוניים, ולאפשר לתושבי העיר לחנות בהם חינם. ממש חינם.
1 צפייה בגלריה
חניה ב תל אביב אדום לבן דו"ח חניה
חניה ב תל אביב אדום לבן דו"ח חניה
חניה באדום לבן בת"א
(צילום: דוד הכהן)
במקביל, את מקומות החניה ברחוב יש לצמצם למינימום. אין שום סיבה שעיר פקוקה וצפופה (ולא מדובר רק בתל אביב) תפקיע שני נתיבים בכביש לטובת מקומות חניה. את הנתיבים האלה צריך להקצות לנסיעת מכוניות כדי להקל על התנועה, או להרחיב את המדרכות כדי שאפשר יהיה ללכת בהן בבטחה עם עגלת תינוק למשל, או לייעד אותם לאופניים וקורקינטים. ומי שירצה לחנות ברחוב, במקומות המועטים שיישארו - שישלם על החניה. ורצוי שישלם הרבה, גם אם הוא תושב העיר. מי שרוצה לחסוך זמן, כסף ועצבים - שיחנה חינם בחניון עירוני.
כדי לפתור את מצוקת החניה צריך לצאת מהקופסה - וצריך גם ראש עיר אמיץ שיעשה את הצעד הראשון.