סגור
כביש 1 תל אביב ירושלים בזמן קורונה
כביש 1 תל אביב ירושלים. רגב "תבחן מחדש את יעילות הנת"צים" (צילום: אלכס קולומויסקי)

רגב החליטה: הנתיב בכביש 1 מתל אביב לירושלים יהפוך ל-2+

הנר"ת שמתפקד כיום על תקן 3+, ופעל רק בשעות העומס לכיוון ירושלים בלבד, נקבע על ידי מרב מיכאלי והושק בחודש שעבר. מלשכת שרת התחבורה נמסר: "ניתן למקסם את קיבולת הנתיב ולהוסיף עוד כ-500 כלי רכב בשעה"

שרת התחבורה מירי רגב הודיעה הערב כי מיום ראשון הקרוב, 5 בפברואר, הנתיב הרב-תפוסה (נר"ת, נתיב פלוס) בכביש 1 לכיוון ירושלים יהפוך לנתיב של 2+ במקום 3+. בהודעה שפרסמה השרה לתקשורת נכתב כי מדובר ב"פיילוט" שעליו החליטה השרה.
מלשכת רגב נמסר כי "החלטת שרת התחבורה התקבלה לאחר שהצוות המקצועי במשרד התחבורה הציג בפניה עבודת מטה מקיפה בהמשך לבקשתה, אשר בחנה את תפוסתו של הנתיב בכביש 1 לירושלים, בקטע שבין מחלף דניאל למחלף הראל והשפעותיו על התנועה בכלל הנתיבים. מהנתונים עולה כי בנתיב הקיים נוסעים היום בשעות הפעילות של "נתיב פלוס" כ-130 אוטובוסים בשעה ועוד כ-300 כלי רכב פרטיים (3+). ניתוח נתונים מקצועי שנעשה במשרד קבע כי ניתן למקסם את קיבולת הנתיב, בזכות הפיכתו לנתיב 2+, שיאפשר להוסיף עוד כ-500 כלי רכב בשעה".
מדובר ביישום המדיניות שעליה הצהירה רגב עם כניסתה לתפקיד. רגב טענה כי היא "תבחן מחדש" את יעילות הנת"צים ושהיא לא מוכנה לקבל את העובדה שהנת"צים עומדים ריקים בזמן שהרכבים הפרטיים עומדים בפקק. גם בהודעת השרה הערב נכתב כי "השרה רגב הנחתה את הצוותים המקצועיים במשרד התחבורה להמשיך ולבחון את התועלת התחבורתית בנתיבי התחבורה הציבורית והשיתופית ברחבי הארץ, ולתגבר את התחבורה הציבורית הנוסעת בנתיבים אלה".
הנר"ת על כביש 1 הוא יוזמה של השרה הקודמת מרב מיכאלי. מדובר על מקטע בן 26 ק"מ שבין מחלף דניאל למחלף הראל לכיוון מזרח (תל אביב לירושלים), וזה נצבע על חשבון נתיב קיים. נכון לעכשיו, אין תכנון לצבוע נר"ת גם בכיוון ההפוך של הכביש, מכיוון ירושלים לתל אביב. הנר"ת (3+), באורך כ־26 ק"מ על כביש 1 לכיוון ירושלים, הוא פרויקט שקודם בתקופת מיכאלי והושק רק בחודש שעבר. בניגוד לזה שבאיילון, בכביש 1 הוא נצבע על חשבון נתיב של רכב פרטי. הנר"ת פועל רק בשעות העומס (06:30–09:30), ובשאר הזמן כל רכב יכול לנסוע בו.
כביש 1 מהווה את אחד מצירי התחבורה הציבורית העמוסים בישראל, ועוברים בו למעלה מ–100 קווים שונים שמשרתים את כל מי שנוסע לעיר הבירה, ובשעות הבוקר שבהם פועל הנר"ת עוברים בכביש כ–140 אוטובוסים בשעה – 2.3 אוטובוסים בממוצע בכל דקה. לפי נתוני משרד התחבורה, האוטובוסים הללו מכילים כ־4,000–5,000 נוסעים, וזאת לעומת כ־2,300 רכבים פרטיים שנוסעים במקביל בכביש ובהם כ־2,500 נוסעים בלבד.
לפי בדיקה שנעשתה ברשות התחבורה הציבורית לפני כחודש וחצי, צביעת הנר"ת הובילה לכך שמשך נסיעת האוטובוסים בין מחלף דניאל למחלף חמד בשעות 08:00–10:00 צומצמה ל־21 דקות לעומת 29–31 דקות בממוצע לפני הצביעה – צמצום של כ־30%. עם זאת, זה בא עם מחיר: משך הנסיעה ברכב הפרטי באותו מקטע באותן שעות הואטה מ־27–28 דקות ל־30–33 דקות, עיכוב של 3–5 דקות בממוצע לרכב.