סגור

הפרשה הביטחונית החמורה: נחשפו החשודים במכירת טילים לסין ללא היתר

הפרקליטות מתכוונת להגיש כתבי אישום נגד 10 חשודים בפרשה ביטחונית המעלה חשדות לייצור ויצוא טילים משוטטים לצבא סין ללא היתר. בפרשה מעורבים בין היתר אפרים מנשה, דמות מוכרת מאוד בתעשייה הביטחונית, וצביקה נווה - אחד ממייסדי אירונאוטיקס. הפרקליטות: "החשודים רקמו עסקה לייצר עשרות טילים משוטטים, והם הועברו לסין בדרכי הסתרה". פרקליטו של מנשה: "הפרשה תסתיים בלא כלום"

פרשה כלכלית-ביטחונית אפופת מסתורין הגיעה היום לשלב הזימון לשימועים בטרם הגשת כתב אישום ומשלוח כתבי חשדות למעורבים. המחלקה הכלכלית בפרקליטות הודיעה היום (ב') לעשרה חשודים ולשלוש חברות על כוונתה להגיש נגדם כתב אישום, בכפוף לשימוע, בחשד לביצוע עבירות ביטחוניות, עבירות בתחום הנשק, עבירות לפי חוק הפיקוח על היצוא הביטחוני, עבירות לפי חוק איסור הלבנת הון ועוד.
מהודעת הפרקליטות עולה כי "החשודים נחקרו במסגרת פרשה ביטחונית רחבת היקף במסגרתה עלה החשד כי הם ייצרו, תיווכו וייצאו לסין טילים משוטטים שיועדו לשימוש צבאי, ללא היתר". במסגרת כתבי החשדות מתואר כיצד אפרים מנשה, בעליה של חברת סולר סקיי, שעסקה בין היתר בייצור טילים משוטטים, רקם עסקה עם גורמים מסין שהתמודדו במכרז לאספקת טילים משוטטים לצבא סין, לשם ייצור ויצוא שיועדו לשימוש צבאי.
לטענת הפרקליטות, העסקה יצאה לפועל בתיווכם של ציון גזית ואורי שחר, בעליה של חברת ייעוץ ביטחוני, שעיקר עיסוקה הוא ייעוץ ותיווך בין משקיעים זרים לחברות ישראליות העוסקות בפיתוח טכנולוגיה, לרבות טכנולוגיה ביטחונית.
2 צפייה בגלריה
הטילים שנתפסו
הטילים שנתפסו
הטילים שנתפסו
(דוברות המשטרה)
בנוסף, לפי החשד, שכר מנשה את שירותיהם של צביקה וזיו נווה, בעליה של חברת אינוקון, שעיקר עיסוקה הוא ייצור כטב"מים למטרות מודיעין (אין קשר לצביקה נווה אחיו של אפי נווה, מדובר באדם אחר בעל שם זהה), וכן גייס מעורבים נוספים. החבורה הזו, לפי החשד, פעלה לייצור הטיל המשוטט על כל רכיביו, החל מהמנוע הרקטי שלו וכלה בכנפיים.
לדברי הפרקליטות, "במסגרת העסקה ייצרו מנשה והחשודים האחרים עשרות טילים משוטטים, וביצעו בהם ניסויים שונים בשטחי מדינת ישראל תוך סיכון חיי אדם".
עוד טוענת הפרקליטות כי עם תום הליך ייצורם של עשרות טילים משוטטים, העביר אותם אפרים מנשה לסין "ועשה זאת בדרכי הסתרה". בתמורה לכך, ואף שהכלים לא הגיעו בסופו של דבר לשימוש צבא סין, החשד הוא כי קיבל מיליוני דולרים, שאותם הסווה במסגרת קשריו עם חברה זרה.
2 צפייה בגלריה
ציוד נוסף שנתפס במסגרת חקירת המשטרה
ציוד נוסף שנתפס במסגרת חקירת המשטרה
ציוד נוסף שנתפס במסגרת חקירת המשטרה
(דוברות המשטרה)
התיק נחקר על ידי היחידה הארצית לחקירת פשעים בינלאומיים בלהב 433 שבמשטרת ישראל, הממונה על הביטחון במערכת הביטחון (המלמ"ב) והשב"כ. החקירה לוותה על ידי עורכי הדין עמרי קופלר ואלעד אשכנזי מהמחלקה הכלכלית בפרקליטות המדינה.
יצוין כי בפברואר השנה הותר לראשונה לפרסום כי יוצאי התעשיות הביטחוניות סחרו באופן לא חוקי "עם מדינה באסיה" בתמורה לטובות הנאה בהיקף ניכר. היום לראשונה ניתן לפרסם יותר פרטים על הפרשה, כולל שמות החשודים – דמויות מוכרות בתעשייה הביטחונית ובתעשייה האווירית, בעיקר בתחום המל"טים.
צביקה נווה היה אחד ממייסדי חברת המל"טים אירונאוטיקס, בעוד החשוד המרכזי בפרשה, אפרים מנשה, עסק בתחום המל"טים במשך שנים ארוכות, ועבד בעברו בתפקידי פיתוח.
מנשה הוא דמות מוכרת מאוד בתעשייה הביטחונית. הוא שימש בעבר כמנהל ההדרכה וטייס הניסוי הראשי של התעשייה האווירית לאמצעי תעופה בלתי מאוישים, והיה ספק גם של משרד הביטחון. במהלך השנים עבד עם גופי ביטחון נוספים כמו רפאל, אל-אופ וחיל האוויר. מנשה ייסד והיה בעליה בעבר של חברת א.מ.י.ת יועצי תעופה שעסקה בפיתוח מוצרי תעופה, מל"טים וטילים מתקדמים ושהגיעה לצו כינוס נכסים.
עו"ד עדי קידר, המייצג את אפרים מנשה, מסר בתגובה: "כתב החשדות הגיע אלינו ממש היום וטרם עלה בידינו לקבל את חומרי החקירה. לאחר שהחומרים יועברו אלינו אנו סמוכים ובטוחים כי הם יסייעו בידינו לשכנע את הפרקליטות להימנע מהגשת כתב האישום. מהרגע הראשון סברנו וטענו כי גורמי הביטחון טיפסו וכיוונו גבוה מדי, ואכן גם כתב החשדות רחוק מאוד מהחשדות שיוחסו לחשודים בתחילת הדרך, וגם מה שנותר מהחשדות יסתיים בלא כלום אם לא על ידי הפרקליטות אז על ידי בית המשפט".