סגור
יהלי רוטנברג ושלומי הייזלר
מימין: החשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג ומנכ"ל המשרד שלומי הייזלר (צילום: אוראל כהן)

פרסום ראשון
סערה באוצר: המנכ"ל והחשכ"ל מונעים דיון על ההשלכות הכלכליות של החקיקה

בכירים במשרד - בהם היועמ"ש אסי מסינג והכלכלנית הראשית שירה גרינברג - דורשים לקיים דיון בנושא, אך נענים בשלילה מצד שלומי הייזלר ויהלי רוטנברג. זאת חרף האזהרות הרבות והמטרידות על סכנות ההפיכה המשטרית למשק הישראלי. באוצר מכחישים, למרות שגורמים במשרד אישרו את המידע

בדומה למתרחש בכמה גופים ביטחוניים במדינה, הנהלת הגוף הכלכלי החשוב במשק הישראלי, משרד האוצר, נקרעה לשתי קבוצות: גם ביום חמישי האחרון מנעו מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר והחשב הכללי באוצר יהלי רוטנברג דיון על ההשלכות הכלכליות של ההפיכה המשטרית.
ל"כלכליסט" נודע כי מאז כניסתו של הייזלר לאוצר, בכירים במשרד - בהם היועמ"ש אסי מסינג, שגם דרש עבודת מטה, והכלכלנית הראשית שירה גרינברג – דורשים לקיים דיון דחוף על השלכות המהלך של נתניהו-רוטמן-לוין. בין הדורשים לקיומו של דיון גם בכירים ברשות המסים, בהם המנהל ערן יעקב.
אולם, הדרישות מקבלות סירוב גורף מהייזלר (בתמיכת רוטנברג, שאמור להיות המבוגר האחראי באירוע) ובין ההסברים שלהם: "זה לא הפורום המתאים", "הנושא יבחן" ו"הדיון יתקיים בזמן ובמקום המתאים". נזכיר כי עד יומו האחרון במשרד, דרש מנכ"ל האוצר היוצא, רם בלינקוב, לקיים דיון מקיף ואף עבודת מטה בנושא - אך גם ממנו התעלמו.
מאז החלה החקיקה של ההפיכה המשטרית, קולו של משרד האוצר – הגוף האחראי על מדיניות המאקרו-כלכלית של מדינת ישראל בעל היסטוריה של "דעתנות" ידועה - לא נשמע. זאת, למרות שכבר כלל כלכלני הארץ, לרבות 55 זוכי נובל וכלכלני בכירים מחו"ל, בכירי המשק, מנהלי החברות, ובכירי ההייטק הביעו עמדה חד-משמעית נגד מהות הרפורמה הנוכחית ואופן העברתה.
גורמים המעורים בפרטים מסרו עוד כי מאז כניסתו של מנכ"ל משרד האוצר לתפקידו נעשו "אין ספור פניות" של מסינג, גרינברג ויעקב לקיים בסך הכול "דיון מסודר על ההשלכות הכלכליות של הרפורמה המשפטית ולשקף אותן לשר האוצר ולשרי הממשלה" אך כל נסיון כזה –מוסמס. עוד נודע כי הפניות לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' ולמנכ"ל עצמו על ידי אותם גורמים מקצועיים נעשו גם לפני הצגת התקציב וגם לאחריו, אך עד לרגע זה לא מצאו השר, המנכ"ל והחשכ"ל – המזוהים אף הם עם "הציונות הדתית" – מקום לקיים דיון בנושא או לפחות להציג תרחישים עם תחזיות בפני מקבלי ההחלטות התומכים בקידום הרפורמה המשפטית.
נזכיר כי רק בשבוע האחרון הגיעו אזהרות מטרידות ביותר משני גורמים מפתיעים במיוחד: הראשון היה הכלכלן הראשי של פורום קהלת (מי שיזם את ההפיכה המשטרית), מיכאל שראל, אשר כיהן בעברו ככלכלן הראשי במשרד האוצר וגם חברת הדירוג מודי'ס אשר הוציאה במפתיע "הערת מנפיק" עם הצהרת כוונות מובהקת (הפחתת הדירוג), כשלושה שבועות לפני מועד פרסום הסקירה הדו-שנתית השגרתית. בעקבות התרעות אלו שהגיעו בהפתעה, שבו השלושה לבקש לקיים דון בנושא במהלך דיון על נתוני ביצוע התקציב (ששיקפו ירידה בהכנסות ממסים), אך גם הפעם המנכ"ל דחה את ההצעה על הסף. הפעם התירוץ היה כי מדובר ב"פורום רחב מדי" וכי יימצא הזמן לדיון מסודר. גם הפעם החשב הכללי תמך בעמדתו של המנכ"ל.
גם אתמול הפצירו בכירי אגף התקציבים בעבר ביוגב גרדוס, הממונה הנוכחי, לנקוט עמדה ברורה לגבי ההתפתחויות – והטיחו בו ביקורת קשה על שתיקתו. זאת אחרי שסגנית הממונה, נועה היימן, הוציאה "ניוזלטר" שהציג את הישגי התקציב. בין המגיבים היה שאול מרידור, הממונה הקודם שהטיח אף הוא ביקורת על גרדוס: כשהייתי ממונה על התקציבים הסגן שלי האחראי על "המאקרו" (גרדוס - א.פ.) ביקש ממני להוציא עמדות ברורות וחדות של האגף כנגד מדיניות של השר וראש הממשלה בנושאים פעוטים בהרבה", הוא כתב. גרדוס היה זה ששיגר ביוני 2019 לשי באב"ד, אז מנכ"ל האוצר, את "מכתב הסגנים" שנחשף בכלכליסט, שבו הוא הפציר בבאב"ד "להפסיק לחבל בעבודת אגף התקציבים". כמו כן, גרדוס יזם וכתב, יחד עם הממונה על השכר, חוות דעת "קטלנית" נגד הסכמות בנט-ליברמן-גנץ בנושא הגדלת הפנסיות של צה"ל. גרדוס לא השמיע עדיין עמדה ברורה לגבי ההשלכות הכלכליות של ההפיכה המשטרית.
במשרד האוצר מכחישים את הפרסום ומוסרים בתגובה: "מנכ"ל משרד האוצר, החשב הכללי, הממונה על התקציבים, מנהל רשות המסים וסגן הכלכלנית הראשית (שהחליף את הכלכלנית הראשית ששהתה בחו"ל) קיימו רק השבוע פגישה מקצועית מעמיקה נוספת על מצבה של הכלכלה הישראלית ובין היתר השפעות הרפורמה המשפטית. מנכ"ל משרד האוצר דורש בכל הפגישות והדיונים כי כלל הגורמים המקצועיים ישמיעו את דעותיהם". בניגוד לתגובה, גורמים באוצר אישרו את המידע.