סגור
הרכבת הקלה פתח תקווה רכבת קלה
הרכבת הקלה בגוש דן (צילום: אור חיים)

עלות הפעלת הרכבת הקלה בשבת: 70 מיליון שקל בשנה

כך לפני ניתוח שערכה נת"ע לבקשת שרת התחבורה מיכאלי. לא ברור אם שר התחבורה הבא יתמוך במהלך. ניתוח BDO מראה שהפעלה תפחית עלויות

במידה שהקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן אכן יפעל בשבתות ובחגים, העלות השנתית של הצעד למדינה תעמוד על כ־70 מיליון שקל. אומדן העלות חושב במסגרת ניתוח של ההיערכות התפעולית הנדרשת לטובת הפעלת הרכבת הקלה בסופי שבוע. הניתוח בוצע על ידי חברת נת"ע (החברה הממשלתית שמקימה את קווי הרכבת הקלה בגוש דן) לבקשת שרת התחבורה מרב מיכאלי. חישוב העלויות מתבסס על עצם ההפעלה בשישי ובשבת של הרכבות, הגידול בבלאי ותחזוקה, שכר עובדים וכן הלאה.
לפי מסמך הניתוח, שעליו חתום אודי קפלנסקי, סמנכ"ל הפעלה ושירות בנת"ע, עדכון תוכנית ההפעלה יחייב שינויים מהותיים שיובילו לכך שהפעלה ראשונית של השירות בשבת תוכל להתרחש רק בעוד כשנה. המשמעות היא שבמידה ומיכאלי לא תמשיך בתפקידה ולא תכהן כשרת התחבורה בממשלה הבאה, ללא קשר לעומד בראשה, יוכל כל שר שיחליף אותה יוכל להפוך את ההחלטה. כמו כן, העובדה כי נדרשת תוספת תקציב שנתית של כ־70 מיליון שקל אומרת כי מדובר בצעד שמחייב העברת תקציב מסודרת בממשלה ולכן לא ניתן יהיה לבצע אותו בממשלת מעבר.
תוכנית ההפעלה של הרכבת הקלה בסופי שבוע תכלול שירות דליל יותר מאשר בשאר ימות השבוע. הקו שיופעל הוא קו S1 שמחבר בין פתח תקווה לבת ים, וזה יפעל בתדירות משתנה שבין 6 ל־10 רכבות בשעה לכל כיוון. הקו האדום של הרכבת הקלה מחבר בין פתח תקווה בצפון לבת ים בדרום ועובר דרך בני ברק, רמת גן ותל אביב. אורך הקו 24 ק"מ, ועלות הקמתו היא כ־18.7 מיליארד שקל.
למרות העלויות הגבוהות, יש המחזיקים בדעה שהפעלת הרכבת הקלה בשבת תוביל דווקא לחיסכון כספי למשק. במחקר שהכינה פירמת רואי החשבון BDO עבור עמותת ישראל חופשית, נמצא כי אי־הפעלה של כל שירותי הרכבת הקלה העתידיים בתל אביב (הקווים האדום, הירוק והסגול) בשבת תייצר למשק עלות של 880 מיליון שקל בשנה.
לפי המחקר, הפעלת שלושת קווי הרכבת הקלה בשבת תוביל לצמצום בעלות של כ־9,500 רכבים פרטיים, מה שיביא להורדה מהכביש של כ־16.5 מיליון נסיעות בשנה של רכבים פרטיים ומוניות, להפחתת זיהום אוויר, תאונות דרכים וגודש בכבישים.