סגור
יצחק בריק
יצחק בריק (צילום: יריב כץ)

התממשו תרחישי האימה של האלוף במיל' בריק: "אתם התושבים תצטרכו להילחם על חייכם"

בריק הזהיר כבר ב־2018 שעקב קיצוצים בלתי אחראיים וירידה באיכות כוח האדם, צה"ל אינו ערוך למלחמה: "מצאתי בעיות קשות במערכים לוגיסטיים. למה אני הייתי צריך לדווח?

לקראת סוף תפקידו כנציב קבילות החיילים ב־2018 הוציא האלוף במיל' יצחק בריק דו"ח מסווג שעסק בחוסר מוכנות צה"ל למלחמה, בין השאר על רקע תרבות ארגונית קלוקלת שפשתה בו, לטענתו.
מאז הוא הזהיר בראיונות, מאמרים והופעות פומביות מפני האסון העתיד להתרחש עלינו בעת מלחמה רב־זירתית שתתפוס את צה"ל כצבא קטן, שסבל מקיצוצים רבים, לא מאומן דיו, ללא יכולת אמיתית להגן על אזרחי ישראל בקו העימות, במה שלדבריו עשוי אף להאפיל על אסון מלחמת יום הכיפורים.
בין השאר דיבר בריק בראיונות על תרחיש של חדירה מסיבית רגלית של אלפי כוחות חיזבאללה ליישובי הצפון שיצטרכו להילחם לבדם מול ארגון הטרור, כמו גם על פרעות בתוך ערי ישראל ועל חשש למעשי טבח שיבוצעו, כל זאת תחת מטח של אלפי רקטות ביום.
"הצבא לא יהיה בשבילכם במלחמה. אתם התושבים תצטרכו להיכנס לעמדות ולהילחם על חייכם, ואת זה אף אחד לא אומר לכם ולא מכין אתכם לכך, זו פשוט הפקרות", הזהיר בריק בריאיון מצולם בערוץ "הידברות" ביולי האחרון, שבו הדגיש את החשיבות של מתן נשק לתושבי יישובי קו הגבול ואימונם על מודלים שכאלה בליווי צה"ל.
לצערנו, האזהרות וחלק מהתרחישים, הגם שבזירה אחרת, הפכו בפרוץ המלחמה למציאות - בזירה הדרומית, כאשר צה"ל נתפס לא ערוך ותושבי עוטף עזה נותרו במשך שעות ארוכות נצורים בבתיהם, וכל שנותר להם הוא להילחם לבדם על חייהם וחיי משפחתם, לעתים בידיים חשופות, ללא סיוע מצד צה"ל במשך שעות ארוכות.
אולם, עוד לפני כן בריק הופיע באוקטובר 2018 בדיון מיוחד של הוועדה לביקורת המדינה שכינסה היו"ר ח"כ שלי יחימוביץ: "מצאתי בעיות קשות מאוד במערכים לוגיסטיים, טכנולוגיים ומבצעיים. העברתי את זה לידיעת הצבא. הצבא לקח, טיפל ושיפר, הבעיה המרכזית היא למה אני הייתי צריך לעשות זאת. אני קורא לזה תרבות ארגונית: מי צריך לקחת פה אחריות על בעיות כל כך עמוקות שקורות ולא מרימים אותן".
בריק הצביע על מה שהוא כינה בדיון "תהליך הידרדרות במשך שנים ששיאו הגיע בשנים האחרונות. הפחות טוב והבינוני הולך ומשתלט על הטוב. נוצר מפגש קטלני בין קיצוצים דרסטיים לא מבוקרים באלפי אנשי קבע, ובמקביל לזה קיצור שירות הבנים שיצר פערים קריטיים בין המשימות שניתנו לבין כוח האדם שצריך לבצע. מי שקורא את הדוחות בשנים האחרונות מבין שיש בעיה מאוד חמורה במוכנות צבא היבשה למלחמה".
בריק התריע גם מפני תרבות יחידתית של העלמת מידע: "תרבות של קשר שתיקה קיימת בכל דרגי הפיקוד. תרבות זו מעודדת הסתרת ליקויים ומתן דיווחים שאינם אמינים אשר מזינים את הפיקוד העליון". כך, לדברי בריק, זה מתגלגל למעלה כש"מוצגת לדרג המדיני תמונה שאינה משקפת בחלק מהמקרים את המציאות בשטח" — וכך מתקבלת תמונת מצב מטעה.