סגור

זמן לעסקאות
שלושה דילים פוליטיים שמאפשרים לממשלה להמשיך

הסערה סביב חקיקת "חוק החשמל" חידדה עוד יותר את הצורך של הקואליציה לשמור על יציבותה. זה הזמן לעסקאות שיחזקו את ה"דבק" בין המפלגות, שמנסות לקדם אינטרסים שונים ולעתים מנוגדים

1. תקציב עכשיו
מופע האימים במליאת הכנסת ביום רביעי האחרון במהלך הדיון על חוק החשמל, שבשיאו התגושש ראש הממשלה נפתלי בנט עם ח"כים מהאופוזיציה והובהל החוצה מהמליאה, חיזק את הרצון של הקואליציה לנקוט מהלכים שישמרו על יציבותה לאורך זמן, ועל כן התעורר הצורך לחפש דילים שייצבו את הקואליציה הרב־מפלגתית.


המצב רגיש ויש חשש לעריקים, למרות שלאף אחד מראשי מפלגות הקואליציה אין רצון ללכת בקרוב לבחירות: יו"ר ימינה בנט לא מתרומם בסקרים; יו"ר יש עתיד ושר החוץ יאיר לפיד סופר את הימים לרוטציה באוגוסט 2023; יו"ר ישראל ביתנו ושר האוצר אביגדור ליברמן רוצה להרעיף על הציבור עוד רפורמות משקיות; יו"ר תקווה חדשה ושר המשפטים גדעון סער נע באזור אחוז החסימה; יו"ר מרצ ושר הבריאות ניצן הורוביץ קצת יורד בסקרים; ליו"ר העבודה ושרת התחבורה מרב מיכאלי יש עוד הרבה מה לעשות כדי להתגבר על הפקקים; יו"ר רע"מ ח"כ מנסור עבאס מבין שלפני שהולכים לבחירות הוא צריך לספק את הסחורה לבוחריו; ורק יו"ר כחול לבן ושר הביטחון בני גנץ מסתובב עם תחושת חמיצות מסוימת, והוא מן הסתם לא יתנגד לבחירות לפני שלפיד ייכנס ללשכת רה"מ.


3 צפייה בגלריה
רה"מ בנט בעימות עם האופוזיציה חוק החשמל
רה"מ בנט בעימות עם האופוזיציה חוק החשמל
רה"מ בנט בעימות עם האופוזיציה על חוק החשמל
(יואב דודקביץ')

כדי לספק יציבות לקואליציה, הגה שר השיכון זאב אלקין, המשמש גם כשר המקשר בין הממשלה לכנסת, רעיון להקדים את לוח הזמנים לאישור תקציב המדינה ל־2024-2023. מהלך דומה לזה שנעשה בממשלת נתניהו־כחלון בתקציב 2019. אלקין, שנחשב לאחד הפוליטיקאים המנוסים במשכן, מציע שהממשלה תאשר את התקציב כבר במאי 2022 והכנסת תצביע עליו בקריאה השנייה והשלישית כבר באוגוסט או ספטמבר 2022. הצעתו של אלקין נועדה לגרום לאישורו המהיר של התקציב, כל עוד הדבק שמחבר את שמונה מפלגות הקואליציה עובד.
מדובר ביעד שאפתני. בנט ולפיד תומכים בו אך ליברמן אמר שהוא תומך עקרונית, אבל לא יכול להתחייב שהאוצר יוכל להציג כבר במאי הקרוב את הרפורמות בחוק ההסדרים. בשנים רגילות הממשלה דנה בתקציב ביולי–אוגוסט, ואם יוקדם הדיון בממשלה לעוד ארבעה חודשים, אז עלולה להיווצר בעיה בגיבוש תחזיות מוקדמות לתקופה של למעלה משנתיים וחצי במסגרת החוק.
2. חשמל תמורת גיוס
אישורו ביום רביעי האחרון בקריאה השנייה והשלישית של "חוק החשמל" המאפשר לחבר בתים בלא אישורי בנייה לחשמל, מים ותקשורת, ביישובים שיש לגביהם תוכניות בנייה, מהווה הישג גדול ליו"ר רע"מ מנסור עבאס וליו"ר ועדת הפנים וואליד טאהא (רע"מ). ברע"מ מתהדרים בו בקרב על מצביעים מול הרשימה הערבית המשותפת בראשות ח"כ איימן עודה.

3 צפייה בגלריה
מנסור עבאס העברת תקציב המדינה כנסת
מנסור עבאס העברת תקציב המדינה כנסת
מנסור עבאס
(צילום: AFP)


כעת מדברים בקואליציה על "דיל", שלפיו רע"מ תתבקש לתמוך ב"חוק הגיוס" שהגיש גנץ ונתמך על ידי יש עתיד ובחוק להגדלת הפנסיות הצבאיות. גנץ מנסה זה חודשים להעביר את חוק הגיוס, אך אין לו רוב מאחר שרע"מ הודיעה שלא תתמוך בחוקים צבאיים. גנץ גם מבקש לחוקק חוק שיסדיר את תשלום הפנסיות הגבוהות לפורשי מערכת הביטחון, וגם לחוק הזה אין לו רוב. הוא התבקש בשבוע שעבר להעביר לבג"ץ עד לסוף ינואר תצהיר על התקדמות החקיקה.
גנץ התבקש לגייס רוב פוליטי בעיקר לחוק הפנסיות, ולפיד מנסה לגייס רוב בעד חוק הגיוס. העיניים נשואות אל עבאס שמבין שבלא תמיכת כחול לבן ויש עתיד לא היה מעביר את "חוק החשמל". עבאס גם מבין שאישור חוקי הגיוס והפנסיות יקנה יציבות נוספת לקואליציה, שהרי הליכוד כל הזמן רודף אחרי גנץ, בהצעה לכהן מיידית כראש ממשלה שייתמך בהצבעת אי־אמון על ידי 59 ח"כים מהאופוזיציה ו־8 ח"כים מכחול לבן.
3. קיצור הפיליבסטר
הדיל השלישי שנרשם בשבוע שעבר בין סיעות הקואליציה הוא שימוש בסעיף 98 לתקנון הכנסת, שאפשר את קציבת שעות הדיון במליאה בעניין "חוק החשמל". מדובר בסעיף לא מוכר, שנקבע לפני שנים רבות על מנת למנוע פיליבסטר ארוך. משמעות ההגבלת הדיון היא סתימת פיות לאופוזיציה וקיצוץ במספר ההצבעות על ההסתייגויות.


3 צפייה בגלריה
שגית אפיק היועצת המשפטית של ועדת הכספים
שגית אפיק היועצת המשפטית של ועדת הכספים
שגית אפיק
(צילום: אלכס קולומויסקי)

בכנסת היה נהוג להשתמש בסעיף הזה במשורה. בכנסת ה־23, שכיהנה שנה וחודש, נעשה בסעיף שימוש לגבי 12 חוקים, בעיקר חוקי ממשלת חילופים, קורונה ובתקציב. בכנסת הנוכחית, המכהנת רק שמונה חודשים, כבר החליטה הקואליציה להגביל את הדיון במליאה בתשעה מקרים ועל 16 חוקים, שאין הצדקה לקצר את הדיון עליהם.
בדיון שנערך בוועדת הכנסת בשבוע שעבר הסתייגה היועצת המשפטית של הכנסת עו"ד שגית אפיק משימוש תכוף בסעיף והסבירה שאין הצדקה לעשות כן, מאחר שאין דחיפות לחוקק את "חוק החשמל" דווקא בשבוע שעבר, כי לא מדובר בחוק שפג תוקפו - כמו למשל תקציב המדינה. עוד הוסיפה כי אין הרבה הסתייגויות לחוק החשמל, אלא רק 108 (שמשמעותם 90 שעות דיון במליאה). היא גם הדגישה כי 108 ההסתייגויות שהוגשו על ידי האופוזיציה היו מהותיות לחוק. אבל, בקואליציה לא שעו לעמדתה של אפיק.
אפיק היא שומרת סף מוערכת, שעובדת בכנסת 21 שנה, ומכהנת זה שנים רבות כיועצת המשפטית של ועדת הכספים. חוות הדעת שלה מקצועיות והיא לא היססה לצאת נגד הממשלה, למשל כשעוררה את זעמה של קואליציית נתניהו-כחלון, כשהודיעה בסוף דצמבר 2016 שהיא לא יכולה להגן על החוק למיסוי דירה שלישית, שהנוסח האחרון שלו הוגש להצבעה מ"הרגע להרגע". לבסוף נפסל החוק על ידי בג"ץ בשל החיפזון בהליכי החקיקה.
גורמים בקואליציה מתחו ביקורת על עמדתה של אפיק וטענו שהיא "שבויה של נתניהו ויריב לוין", שכיו"ר מינה אותה לתפקיד היועמ"שית של הכנסת.
די עצוב שממשלת השינוי, שחבריה מתחו ביקורת רבה על ממשלות נתניהו וניסיונות פגיעתן בשומרי הסף, מתגלה שוב ושוב כמי שמאמצת את ההתנהגות הלא ראויה של קודמתה.