סגור

פרשנות
חוק החשמל מתקן עוול היסטורי

עשרות שנים המדינה לא קידמה תוכניות מתאר ביישובים ערביים, ואז האשימה את הערבים בעבריינות בניה. לכן יש לקוות ליישום נדיב ככל האפשר של החוק. דווקא בגלל שהחוק כל כך נכון וצודק, חבל מאוד שהקואליציה עיגלה פינות בהעברתו

חוק החשמל שאושר אתמול בצהרים מתקן חלקית, רק חלקית, עוול היסטורי. הטענה שישראל מכשירה עשרות אלפי עבירת בנייה צבועה וממשיכה את המדיניות המרושעת של המדינה כלפי הבנייה במגזר הערבי. מהקמת המדינה ועד לאחרונה לא אושרו כמעט תוכניות מתאר במגזר הערבי, ולכן לאזרח ערבי היה כמעט בלתי אפשרי לבנות כחוק. המדינה גם הקפידה לא להקצות קרקעות לבנייה רוויה לערבים, כך שלא היתה אלטרנטיבה לבנייה פרטית. לכן ההאשמה שלהם בבנייה המונית בלתי חוקית דומה למצב בו נעביר חוק שיאסור על המגזר לנשום או לאכול, וכשהוא יתעקש – נאשים אותו בעבריינות סדרתית. יש לקוות ליישום נדיב ככל האפשר של החוק.
עצם הוויכוח על חוק החשמל מעיד שהאופוזיציה שרויה בתפיסה שהאזרח הערבי נמצא כאן בחסד ולא בזכות. לכן, הזכות העיקרית שלו היא להגיד תודה על שלא זורקים אותו לרשות או למדינות ערב. לכן גם אין לו שום זכות לבוא בטענות על שעשרות שנים נשללה ממנו זכות כל כך בסיסית כמו דיור. את ההשקפה הזאת ביטא בבריונות אופיינית ח"כ דודי אמסלם מהליכוד שהבטיח לערבים ש"ננתק אתכם מהחשמל כשנחזור לשלטון". ביטאה את זה גם הדרישה של חברי הכנסת מהליכוד שיוזם החוק ח"כ ווליד טאהא מרע"מ לא ינאם במליאה בערבית – השפה של האנשים שאליהם מתייחס החוק.
1 צפייה בגלריה
מנסור עבאס יו"ר רע"מ
מנסור עבאס יו"ר רע"מ
מנסור עבאס יו"ר רע"מ
(AP)
הניסיון של הליכוד לכרוך בין הכשרת עבירות בנייה בישובים הערבים ובמאחזים הבלתי חוקיים חסר כל יסוד. ראשית, החוק מכשיר רק בנייה ביישובים חוקיים. שנית, הערבים בנו במדינתם ולא בשטח כבוש. שלישית, לערבים לעיתים קרובות לא היתה כל אפשרות לבנות בהיתר, המתנחלים יכלו לא רק לגור במדינתם אלא גם בהתנחלות ותיקה. רביעית, חשוב מאוד להפסיק להשתמש בביטוי המולבן באקונומיקה "ההתיישבות הצעירה" למאחזי העבריינות.
אין ספק שמה שהערבים קיבלו מהשמאל ויותר, הליכוד היה מוכן לתת תמורת שלטון, אם רק הוא היה יכול להקים ממשלה בעזרתם. כמובן שהחוק הזה כואב במיוחד לאופוזיציה, כי הוא תורם ליציבות הממשלה אפילו יותר מתקציבי העתק שהשיגה רע"מ. זאת, משום שהוא מעניק לעשרות אלפי מצביעים תקווה לחיות לראשונה בבית חוקי.
אתמול הפיצו מתנגדי החוק שוב ושוב פייק ניוז כאילו חוק החשמל יביא להכשרת המוני עבירות בנייה בנגב, כלומר בכפרים הלא מוכרים. בפועל, החוק לא מאפשר כלל להכיר בעבירות בישובים לא מוכרים. היתרים יינתנו רק לבתים שתואמים תוכנית מפורטת שהוגשה לוועדות ובישובים לא מוכרים אי אפשר להגיש תוכניות מפורטות. אבל למה להתייחס לעובדות אם אפשר להסית בכיף גם נגד הבדואים וגם נגד הממשלה?
אגב, לא מדובר בחיבור חדש של עשרות אלפי בתים לחשמל ומים אלא בחיבור חוקי ובטוח שלהם במקום החיבורים הפיראטיים היום. כלומר, למדינה יש אינטרס מובהק במהלך. סביר להניח שהחוק גם יגדיל בהרבה את הכנסות חברת החשמל. יש לקוות ששרת הפנים אילת שקד לא תנצל את הסמכויות המוקנות לה בחוק כדי לאשר כמה שפחות היתרים. זה גם יזיק לקואליציה וגם ימנע פתרון של אחת הבעיות החברתיות הכואבות בישראל.
דווקא בגלל שחוק החשמל כל כך צודק ונכון, חבל מאוד שהקואליציה התעקשה לעגל פינות ולהעביר אותו בהליך מקוצר בניגוד לחוות הדעת של הייעוץ המשפטי לכנסת. אם הייעוץ המשפטי לכנסת קבע שצריך לדון בחוק מאה שעות יש לקואליציה שתי אפשרויות: לדון מאה שעות או לשנות את התקנון. העובדה שהיא בחרה לקצר את הדיון בניגוד לעמדה המשפטית תאפשר למתנגדי החוק לעתור לבג"ץ שכבר פסל בעבר את חוק דירה שלישית בגלל העברתו בהליך לא תקין. עכשיו אלה יהיו שופטי בג"ץ שיכריעו אם הפגם בהעברת החוק יורד לשורשו של הליך ומצדיק פסילה או לא. פסילה כזו עלולה לערער את יציבות הקואליציה.