סגור

פרשנות
פיצול קו המטרו – כניעה של משרד התחבורה והפסד לתושבי השרון

במשרד התחבורה מעוניינים לפצל את תוכנית M1 צפון לשתיים בשל התנגדויות הרבות לפרויקט המטרו בערי השרון. בכך מקווים במשרד התחבורה כי תושבי ערי השרון יבינו שהם יורים לעצמם ברגל ואולי הם גם יתעשתו. אבל האם מדובר במסר הפוך לחלוטין ומהווה מעין "פרס למתנגדים"?

השבוע נשלח מכתב קצר מטעם משרד התחבורה לשלומי הייזלר יו"ר מטה התכנון. המכתב, עליו חתום יאיר ארז, מנהל תחום תקציבי פיתוח במינהל התשתיות של משרד התחבורה מקפל בתוכו דרמה של ממש, שנוגעת לפרויקט היקר ביותר בתולדות המדינה - הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, המטרו, שעלות הקמתו עומדת על כ-150 מיליארד שקל.


קווי המטרו עתידים לחבר את כלל מטרופולין גוש דן, החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון, ופתח תקווה במזרח.
רשת קווי המטרו מחולקת לשלושה קווים: M1, M2 ו-M3. נכון לעכשיו, קו M3 והמקטע הדרומי של קו M1 כבר אושרו במוסדות התכנון, וקו M2 ו-M1 צפון נמצאים בהליכי בחינת התנגדויות. המכתב שנשלח ממשרד התחבורה מתייחס לקו M1 צפון שבעגה התכנונית נקרא תת"ל 101ב', ובמכתב עצמו מבקש ארז מיו"ר מטה התכנון לפצל את התוכנית של M1 צפון לשני חלקים – החלק הדרומי יהיה מצומת חולון עד לצומת גלילות, ואילו החלק הצפוני יכיל את ההסתעפויות של הרכבת התחתית לערי השרון: הרצליה, רמת השרון, כפר סבא, רעננה והוד השרון.
2 צפייה בגלריה
מטרו
מטרו
מטרו
(צילום: נת"ע)
על פניו, מדובר בדרישה טכנית לחלוטין. במשרד התחבורה מבקשים לפצל את תוכנית M1 צפון לשתיים מפני שהם מעוניינים לקדם את החלק הדרומי שמהווה את "הגזע המרכזי" של המטרו כולו, לעומת החלק הצפוני של המקטע שמכיל רק את ההסתעפויות לערי השרון. אבל המציאות מעט יותר מורכבת. הסיבה האמיתית לבקשת הפיצול היא ההתנגדויות הרבות לפרויקט המטרו בערי השרון.
שתי ההתנגדויות המרכזיות והקולניות ביותר מגיעות מתושבי שכונת 2005 שברעננה, שמתנגדים למעבר המטרו מתחת לוילות שלהם ולתושבי כפר סבא שמתנגדים להקמת "מוסך רכבות" בסמוך לשטח העיר. שני המאבקים הללו החלו כמאבקי תושבים, אך אלו זכו לתמיכת ראשי הרשויות ולתמיכה מצד חברי כנסת – בעיקר מיש עתיד ומהליכוד. אינספור ההתנגדויות הללו הובילו לעיכוב אישור תוכנית M1 צפון של המטרו, ולכך שהליך בחינת ההתנגדויות מתמשך כבר זמן רב ולא ברור מתי הוא צפוי להסתיים. במשרד התחבורה ובנת"ע לא רצו שהעיכובים בכפר סבא ורעננה ישליכו על המקטע המרכזי של M1 צפון – ולכן הם דרשו את הפיצול.

2 צפייה בגלריה
מפת מטרו רכבת תחתית
מפת מטרו רכבת תחתית
(מתוך אתר נת"ע)
ההערכה כרגע היא שגם אם המקטע של ערי השרון אכן יעוכב – הוא לא צפוי להתבטל ולפגוע בפרויקט הלאומי היקר. עם זאת, במידה ומחאת תושבי האזור תצליח – אז מדובר בניצחון פירוס לכל דבר מפני שזה ייפגע בהם בראש ובראשונה: ערך הנדל"ן שלהם יירד, איזורי תעסוקה יברחו מהם והם ידונו את עצמם לעשרות שנים נוספות של בידוד ופקקים אינסופיים. אך הפגיעה לא תהיה רק בתושבי השרון, מפני שאם המקטע לכפר סבא יבוטל אז בנת"ע ובמשרד התחבורה יאלצו לשבור את הראש ולהבין איפה אפשר לשים את מוסך הרכבות במקום המתחם בכפר סבא.
במשרד התחבורה מקווים כי ייתכן ועכשיו עם פיצול התוכנית ערי השרון יבינו שהם יורים לעצמם ברגל ואולי הם יתעשתו, אבל הם לא מבינים שפיצול התוכנית משדר מסר הפוך לחלוטין ומהווה מעין "פרס למתנגדים". התושבים המתנגדים רואים בכל מהלך כזה כניעה של משרד התחבורה והצלחה שלהם – ובצדק. אסור לתת לקומץ קטן של תושבים שחרדים בעיקר לערך הנדל"ן שלהם לפגוע בפרויקט לאומי, ולמשרד התחבורה אסור להראות להם שהלחץ הזה עובד. בממשלה כבר עשו טעות שלא העבירו את חוק המטרו במושב החורף האחרון, אין סיבה להמשיך לעשות טעויות שייפגעו בפרויקט התשתית הגדול ביותר בתולדות המדינה.
ודבר אחרון – שרת התחבורה מיכאלי ומנכ"לית המשרד מיכל פרנק יודעות לקחת קרדיט על הצלחות ולהגיע לכל גזירת סרט אפשרית, גם אם מדובר בטקס שולי על השקת קו מיניבוס חשמלי. מן הראוי שהן יהיו אלו שיהיו חתומות על החלטות דרמטיות כמו פיצול התכנון של פרויקט המטרו, ולא יתחבאו מאחורי מנהל תחום תקציבי פיתוח במינהל התשתיות.