סגור
מבחן רכב טויטה קורולה קרוס החדשה
(צילום: דניאל קמפוס)
מבחן רכב

ציון טוב היום זה לא מספיק מחר

קורולה קרוס היא מכונית שעל הנייר עושה הכל כמו שצריך, כמצופה מטויוטה, וגם המחיר נשאר 195 אלף שקל כמו בדור הקודם. הבעיה היא שהביצועים שלה נשארו מאחור: שיבושי הדרך מורגשים בה היטב, והמערכת ההיברידית לא מחדשת הרבה. כיום עוד יש לה פוטנציאל למכירות טובות, בקרוב זה פשוט כבר לא יספיק  

שלוש מילים: רג'יפ, טאיפ, ארדואן. ארדואן הוא אחד המשבשים הגדולים של ענף הרכב הישראלי לאחר שבמאי אשתקד הורה על חרם כלכלי על ישראל, שבמסגרתו יצוא הסחורות מטורקיה לארץ הופסק לחלוטין, ושוק הרכב הישראלי איבד את תוצרתם של היצרנים הבינלאומיים שמייצרים בטורקיה, כלומר טויוטה ויונדאי. הנפגעת העיקרית מהמהלך הזה היתה טויוטה קורולה, בגרסת הסדאן, שלא יובאה לישראל במשך שנה וחצי. בעוד חודשיים יחודש היבוא, אבל ממפעלי טויוטה ביפן.
בשנה וחצי האלה טויוטה קורולה קרוס, מעין גרסת כביש־שטח של קורולה, יובאה לישראל, ובכל מקרה עם ישראל אוהב רכבי כביש־שטח, הוא רוצה רכבים היברידיים, אז הקורולה מתה וקמה לתחייה, יחי הקורולה שטח. טויוטה קורולה קרוס אינה שחקנית חדשה בשוק הרכב הישראלי, אבל לאחרונה היא עברה שדרוג. וכשדגם משמעותי כל כך עובר שדרוג, לצרכנים הכל חשוב.
נתחיל במה שבחוץ: קורולה קרוס עברה שדרוג והוא מתבטא בעיקר בחלק הקדמי, כלומר בגריל. גם הפנסים האחוריים שונים ועוד כמה חלקים מינוריים בפרופיל הצד. רכב המבחן עולה כ־195 אלף שקל. תוסיפו לו מדרגות צד לא שימושיות והמחיר מזנק לכמעט 200 אלף שקל למכונית משפחתית לחלוטין, מחיר של רכב כביש־שטח קוריאני מוצלח, מחיר שמשאיר עודף מרכב כביש־שטח סיני שלפעמים אינו כל כך מוצלח.

בלי גלגל חלופי

קורולה קרוס שלנו היא ברמת הגימור הבכירה ביותר, זו שיש בה תוספות שלא ברור מדוע רוכשים של טויוטה קורולה צריכים: מושבים עם גימור עור שמשום מה מרגיש זול, משטח טעינה אלחוטי לטלפון הסלולרי, שנמצא למרבה האירוניה סמוך לשקע שמאפשר טעינה של הטלפון הסלולארי. חישוקי 18 אינץ' שפוגעים באיכות הנסיעה. המטרה אולי היא לתת לרכב יותר "שופוני", לתת לישראלים תאבי האבזור להרגיש שהם רכשו רכב יותר יקר. בעידן שבו כל סינית מצועצעת מציעה תאורה צבעונית ודיפונים בחיקוי עור, זה נראה ומרגיש מוזר.
איכות ההרכבה, כנהוג בטויוטה, מצוינת. איכות הפלסטיקים פחות. בטויוטה הלכו על פלסטיק פשוט וזה ניכר בתא הנוסעים. הפיקוד, כנהוג בטויוטה, מאוד פשוט להבנה. אין כאן גימיקים שלא צריך. השליטה במראות ובחלונות פשוטה, במרכז תא הנוסעים יש מסך לא ענק ולא קטן ששולט רק בפונקציות העיקריות. באופן מוזר, בקונסולה המרכזית אין תאי אחסון. מאחוריה יש שני מחזיקי כוסות ותא אחסון אחד שהפתיחה שלו לא תמיד נוחה. תנוחת הישיבה טובה מאוד, להגה יש שפע של אפשרויות כיוון והשליטה ממנו בפונקציות העיקריות נוחה מאוד.
1 צפייה בגלריה
מבחן רכב קורולה קרוס ADVENTURE מבפנים
מבחן רכב קורולה קרוס ADVENTURE מבפנים
תא הנוסעים. איכות ההרכבה מצוינת, איכות הפלסטיקים פחות
(צילום: דניאל קמפוס)
מאחור הפתעה: קורולה קרוס אינו רכב מרווח מאוד, הוא רכב סביר. הספסל האחורי יחסית גבוה, יש מקום לשני נוסעים אבל לא לשלושה. כרגיל, שני פתחי מיזוג, שני שקעי USBC - שום דבר מיוחד. תא המטען יחסית גדול, אבל בשני צידי תא המטען יש בתי גלגלים גדולים שנוגסים במרווח הפנימי. מתחת לרצפת תא המטען היה נחמד לגלות שיש גלגל חלופי, אבל יש רק משאבה וחומר ניפוח מסריח. אם כבר לקבל פנצ'ר, עדיף שיהיה קטן מאוד, אחרת אי אפשר לתקן.
טויוטה קורולה קרוס נוסעת דרומה. מישהו אמר שיש קטע חדש של כביש 10 שנפתח לציבור, אז קורולה יורדת לאשלים, מאשלים לעזוז ומשם לכמהין. הכבישים כמעט נטושים, פה ושם שומעים פיצוצים מהכיוון הכללי של רצועת עזה.
אחת הבעיות המשמעותיות של טויוטה קורולה קרוס לא נפתרה: המתלה האחורי, כלומר מה שעליו מותקנים בשני הצדדים הגלגלים האחוריים, הוא בתצורת קורה, כלומר לגלגלים אין יכולת לנוע מעלה ומטה באופן עצמאי כששיבושי דרך מגיעים. וזה מורגש, במיוחד כשיושבים בספסל האחורי. חישוקי הגלגלים הענקיים לא מסייעים כאן, ולא ברור מדוע יבואני הרכב מתעקשים תמיד לתת למבחן את רמות הגימור הבכירות, לפעמים מוסיף זה גורע.
מערכות הבטיחות המקוריות טובות מאוד, אם כי ההתרעות השונות דורשות הסתגלות או נטרול של המערכת באמצעות מתגי השליטה. המנוע הוא אותו מנוע שמלווה את קורולה קרוס וגם את קורולה סדאן. הנפח הוא 1.8 ליטרים ויש סיוע היברידי. ההספק המשולב הוא 140 כוחות סוס. ראשית, זהו מנוע חסכוני להפליא. צריכת הדלק ביום חם ומאומץ היא כ־17 ק”מ לליטר, ואפשר להגיע גם ל־19 ק”מ לליטר.
תיבת ההילוכים אוטומטית רציפה, וזה אומר שכאשר לוחצים על הקורולה קרוס, סיבובי המנוע מזנקים ומרעישים. כיום יש יצרני רכב שעברו לתיבות הילוכים יותר טובות. אף שכיום יש לא מעט מתחרים שמתהדרים בהספקים של 200 כוחות סוס ומעלה, ההספק הצנוע של קורולה לא מייצר תחושה של מחסור בשום נקודה. נהפוך הוא, טויוטה קורולה קרוס היא מכונית שאפשר להתרווח בה לנסיעה לאילת בשמחה, אבל להקפיד לנסוע בכבישים הפחות משובשים.

נשארה משפחתית

טויוטה קורולה קרוס מסיימת יום בדרום. בפועל, מדובר במכונית שעל הנייר עושה הכל כמו שצריך לעשות, כי זו טויוטה. המחיר לא התייקר ביחס לדגם הקודם, והאיכויות נותרו אותן איכויות. השינויים הם מינוריים מכיוון שבטויוטה אף אחד לא אוהב לייצר שינויים משמעותיים. סביר להניח שהלקוחות יגיעו בכל מקרה, מכיוון שאנחנו לא אוהבים את טורקיה וכן אוהבים טויוטה קורולה.
זו מכונית משפחתית שעושה כמיטב יכולתה להיות רכב כביש־שטח, אבל בבסיס היא נשארה משפחתית. איכות הנסיעה בה אינה מרשימה, המערכת ההיברידית אינה חדשנית, והמחיר לוקח אותה לטריטוריות שמסתמכות על זן מאוד ספציפי של לקוחות שקיימים בתועפות בישראל שמעדיפים להסתכל על הקנקן, כלומר לשלם על חישוקי גלגלים גדולים וגג נפתח.
הבעיה היא שהלקוחות האלה רוכשים מכוניות סיניות, והן זולות מטויוטה. בשוק שבו הגבולות בין סיני וקוריאני מיטשטשים, לזכות טויוטה קורולה קרוס עומדים השם והמוניטין, לא הביצוע השמרני שלא ממש מחדש הרבה ולא מציע ללקוחות מוצר שיש לו יתרונות משמעותיים על מתחריו, פרט לסמל שמקדימה. כיום זה עדיין מספיק כדי להבטיח מכירות טובות בישראל. בעתיד הלא רחוק זה פשוט כבר לא יספיק.
בכל מקרה, בעוד חודשיים, כשטויוטה קורולה סדאן תשוב לישראל, היא תהיה מכונית בתקינה קנדית, כלומר כזו שמותאמת לשיווק בקנדה. ייתכן שהאבזור בה יהיה מפנק, וסביר שאיכות הנסיעה בה תהיה יותר טובה.
***
אהבנו: שימושיות
אהבנו פחות: נוחות נסיעה
מתחרים: קיה נירו, ג'אקו 7
לסיכום: עושה הכל בלי להצטיין, כלומר טויוטה. כיום זה לא מספיק
***

טויוטה קורולה קרוס ADVENTURE

מנוע: בנזין, 1,798 סמ"ק. הספק מרבי 98 כ”ס, מומנט מרבי 14.5 קג”מ. הספק משולב עם מנוע חשמלי 140 כ"ס
ביצועים: מהירות מרבית 170 קמ”ש, זינוק ל־100 קמ”ש ב־ 10 שניות
צריכת דלק: נתוני יצרן 20 קילומטר לליטר. נתוני מבחן 17.4 ק"מ לליטר
בטיחות: 8 כריות אוויר, 5 כוכבים במבחן ריסוק פומבי. סייען בלימה, היגוי אקטיבי
קבוצת זיהום: 4
מחיר: 193 אלף שקל