סגור

פרשנות
מטרת ביטול הבידודים: מניעת קריסה של מערכת החינוך

גם אחרי ביטול הבידודים, האנרכיה במערכת החינוך תימשך. זה יקרה מפני שמספר התלמידים המאומתים יגיע למאות אלפים, וגם בגלל הצפי לעשרות אלפי מורים מנוטרלים. אבל לפחות תלמיד חולה לא ישבית כיתה שלמה. כך יותר הורים יוכלו להמשיך לעבוד, והמשק ייפגע פחות

שלא יהיה ספק - התוכנית החדשה של משרד החינוך שהוצגה הערב לא תפסיק את הכאוס במערכת החינוך. בהיעדר נתונים מעודכנים אפשר להעריך את מספר התלמידים המאומתים בכ-125 אלף. המספר הזה בהחלט יכול להכפיל את עצמו עד שיא גל האומיקרון, כך ששגרה לא תהיה במערכת החינוך. מה שהמהלך יכול לגרום הוא לעצור את ההידרדרות ולמנוע קריסה של המערכת. עם רבע מיליון מאומתים המערכת עוד יכולה לתפקד, עם עוד רבע מיליון בבידוד - לא בטוח שיש בשביל מי.


על פי המתווה החדש, "בודקים ולומדים", שעליו הכריזו הערב ראש הממשלה נפתלי בנט ושרת החינוך יפעת שאשא ביטון, המדינה תחלק להורים ערכות בדיקה ביתיות והם יבדקו את הילדים פעמיים בשבוע. מי שחולה - יישאר בבית. מי שלא - לא ייכנס לבידוד. ההחלטה להפסיק את הבידודים במערכת מאוד תואמת את הרוח הכללית של מדיניות הממשלה – בגל הזה כל אחד לעצמו. מעכשיו - או ליתר דיוק מיום חמישי הבא, אז תיכנס התוכנית לתוקף - ילד חולה ישבית רק את ההורים שלו, ולא את ההורים של שאר הכיתה. הבעיה במדיניות הזאת היא כמובן שההורים תלויים בהורים האחרים שיבצעו את הבדיקות, ולא ישלחו ילד חולה לכיתה כדי שהוא לא ידביק אחרים.

1 צפייה בגלריה
תלמידים מסכה בית ספר קורונה לימודים כיתה
תלמידים מסכה בית ספר קורונה לימודים כיתה
תלמידים עם מסכות בכיתה. הכאוס יימשך, אבל לא יושבתו כיתות שלמות
(צילום: רויטרס)

הכאוס יימשך גם בגלל המספר העצום של מורים חולים ומבודדים. בסופו של דבר בידודי הילדים בוטלו, בידודי המורים לא. בפעם האחרונה שפורסמו נתונים בתחילת השבוע היו 13 אלף אנשי חינוך מנוטרלים - וזה רק מקורונה, בלי שפעת. אפשר להניח שבינתיים הגענו כבר ל-20 אלף, וסביר להניח שגם המספר הזה יגדל מאוד.
ועדיין, הכאוס עדיף על סגירת המערכת. מדיניות הלמידה מרחוק וסגירת בתי הספר של הממשלה הקודמת גרמה לנזקים עצומים, לנשירה עצומה - גלויה וסמויה, לנזקים נפשיים גדולים, לגל של אלימות, וכמובן פגעה קשות בהישגים. לכן המדיניות של שרת החינוך שאשא ביטון למנוע את התרחבות האסון החברתי הזה מוצדקת. קשה לדעת אם הלמידה באנרכיה עדיפה מלמידה מרחוק. סביר להניח שגרועה יותר היא לא יכולה להיות. וזה עוד לפני שמזכירים שכך המשק סובל מקשיים והיעדרויות של עובדים, אבל לא מנוטרל.