סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. מסתפק בסיסמאות (צילום: REUTERS/Amir Cohen)

פרשנות
שר האוצר הנעלם: סמוטריץ' הפך את הדחיינות למדיניות

שנת 2024 מתקרבת, ובאוצר עדיין לא יודעים מהי בדיוק המדיניות שהשר ינסה לקדם בתקציב הקרוב. סמוטריץ' חייב להתחיל להוביל - ולהיות מוכן לספוג את הביקורת על כך

ככל שאנו מתקרבים לשנת 2024, מתברר שהבעיה במשרד האוצר עמוקה משחשבנו. נכון לכתיבת שורות אלו - בכירי המשרד לא יודעים מהי בדיוק המדיניות שבצלאל סמוטריץ' ינסה לקדם לקראת השנה הנכנסת. פקידי אגף התקציבים מתנהלים בחריצות האופיינית להם - הם כותבים עוד ועוד הצעות להגדלת הכנסות ולקיצוץ הוצאות, אך הם לא יודעים האם השר בעד, האם הוא נגד, האם כל העבודה שלהם לשווא, או שמא ייעשה בחלקה שימוש.
בכירים באוצר אמרו ל"כלכליסט" שהיה קל הרבה יותר להתנהל אם סמוטריץ' היה אומר בצורה ברורה "אני לא הולך לגעת בכלל בתקציב 2024, לא לקצץ, לא אעלה מסים, לא כלום". במקרה כזה היה אפשר לבלוע את הגלולה המרה, לנסות להילחם בה, ואם לא - לנסות לראות איך מבטיחים שתקציב 2025 יהיה תקציב מרסן.
אך לעת עתה סמוטריץ' מסתפק בסיסמאות שניתן לפרש אותן לכל כיוון. דוגמה לכך ראה הציבור הישראלי בנאומו המפותל ביום ראשון בו הוא טבע את הסיסמאות "כלכלה מאחדת", "לא לשינוי סדרי עדיפויות בזמן מלחמה", ו"קיצוצים ומסים במרחב הקונצנזוס".
גם סמוטריץ' עצמו לא מרוויח מהדחיינות ומאי־הבהירות הזו, שכן כבר כעת הוא מואשם בהעלאות מסים מחד ובחוסר נכונות ללכת למהלכים פיסקליים אמיצים מאידך. כך שבמקרה זה, טובתו וטובת כלכלת ישראל מתאחדות, שתיהן מכוונות לכיוון אחד: להוביל, לנהל, להגדיר מהי המדיניות, ולהיות מוכן לספוג את הביקורת עליה. שהרי זו ודאי תגיע, מימין או משמאל, מהכלכלנים או מהציבור.