סגור
רן ארז יו"ר ארגון המורים
רן ארז יו"ר ארגון המורים (צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)

פרשנות
התלמידים הם רק נזק היקפי בסכסוך בין האוצר למורים

האוצר מאשים את יו"ר ארגון המורים בהתכחשות להסכמה על חוזים אישיים והורה לנכות למורים עד 15% מהשכר בגלל העיצומים, צעד שמהווה מהפכה ביחסי העבודה איתם. המורים בתגובה מחריפים עיצומים. והתלמידים? בעיקר סובלים

אם התלמידים קיוו שסכסוך המורים בתיכונים יתקרב לפתרון, הרי שאתמול הוא רק החריף. סגן הממונה על השכר אוהד אלקבץ אומר ש"כל שנה רן ארז עושה עיצומים. הוא מתעלל במערכת. הוא לא רואה את המורים והתלמידים. הוא מעונין לסחוט את המערכת ובא לפוצץ". מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר האשים את ארז ש"הוא רוצה לפתוח מחדש את הבזאר הטורקי". מצד שני, יו״ר ארגון המורים רן ארז אמר ש"ההתנהלות הבריונית של האוצר נגד ציבור המורות והמורים היא קו אדום". והתלמידים? הם בסך הכל נזק היקפי במאבק הזה בו כולם מספרים כמה הם מסכנים אבל לא באמת סופרים אותם.
קשה לחשוב על דור תלמידים שסבל יותר מאז מלחמת השחרור. מדובר בתלמידים שעברו את משבר הקורונה, את הטראומה הלאומית של ההפיכה המשטרית והמחאה ועכשיו את המלחמה, החטופים והפינויים. ה־OECD מעריך את הנזק הממוצע שנגרם לתלמידים מאובדן שעת לימוד ב־10% משכרו העתידי. כמה נזק נגרם מארבע שנים משובשות? וכמה נזק נפשי? לפני שבועיים השביתה מועצת התלמידים הארצית את הלימודים. לא ברור מה עוד הם יכולים לעשות כדי שמישהו יתייחס למצוקה שלהם.
שלשום חשף "כלכליסט" כי הממונה על השכר באוצר אפי מלכין הורה לנכות למורי התיכונים שכר על העיצומים החל ממשכורות מאי שישולמו בתחילת יוני. בתגובה הודיע אתמול ארגון המורים העל יסודיים על החרפת העיצומים. החל מתום חופשת הפסח לא יבוצעו כל פעילויות מחוץ לכותלי בית הספר גם בשעות הלימודים, לא יתקיימו טקסים ומסיבות סיום. זאת, בנוסף לעיצומים הנוכחיים: הימנעות ממתן ציונים והפסקת העבודה בתום יום הלימודים בשעה 15:30, שמשמעותה הימנעות מטיולים.
המשא ומתן בין האוצר לארגון המורים תקוע בשל מחלוקת בשאלה מה סוכם בעל פה ב־31 באוגוסט 2023, אותו סיכום שאפשר את תחילת הלימודים למחרת. נושא המחלוקת העיקרי הוא טענת האוצר שיו"ר ארגון המורים העל יסודיים רן ארז הסכים לחוזים אישיים בשכר גבוה לעד 6% מהמורים ועד 10% מהמנהלים, בעוד ארז מכחיש. באוצר טוענים שמסמך ההסכמות הוקרא בנוכחות גורמים רבים וכי זו נוהג מקובל במשא ומתן להסכם קיבוצי. מצד שני, לאור רמת האמון הנמוכה מים המלח בין הצדדים, קשה להבין איך לא היה ברור שדרוש הסכם כתוב.
הוראת הממונה על השכר אפי מלכין לנכות למורים משכר המורים בשל העיצומים היא מהלך בעל משמעות מרחיקת לכת בתחום יחסי העבודה. אם המהלך ישכנע את המורים לחזור למשא ומתן ולחתום על הסכם שכולל אחוזים של חוזים אישיים, מלכין הרוויח שקט תעסוקתי. אבל אם המורים יסרבו והרשויות המקומיות ינכו למורים שכר על העיצומים הוא ירוויח הרבה יותר - תקדים שאפשר לנכות שכר לאנשי חינוך על עיצומים.
לכאורה ניכוי שכר על עיצומים הוא מדיניות רבת שנים של הממשלה. בפברואר 2023 שוב קיבלה הממשלה החלטה המאשרת את המדיניות של תשלום שכר חלקי בלבד בעת עיצומים. אלקבץ הכין מסמך לפיו ארגון המורים נקט עיצומים בכל שנה בעשור האחרון חוץ מבשנות הקורונה, כך שניכוי השכר, אם יצא לפועל, הוא מהלך אסטרטגי שיגביל מאוד את יכולת המאבק של המורים.
הבעיה היא שיחסית קל לנכות שכר לעובד בנמל שנעדר חלק מהשעות או אפילו למרצה שאינו נותן שיעור. השאלה היא איך מנכים שכר למורה שלא נותן ציון או לא ליוצא לטיול. המכתב של מלכין מציע לראשונה תעריף. אי מתן ציון מגן – 5% לכל כיתה, אי מתן ציון בבחינת מתכונת – 3%, אי מסירת ציוני אחרים – 1%, ביטול טיולים – 2.5% לכל טיול מבוטל, ביטול אסיפת הורים – 2.5% לכיתה, כל פעילות אחרת שבוטלה - 2.5% לכיתה. עם זאת, סך ההפחתה הכולל משכר המורה לא יעבור את ה־15% לחודש.
כיוון שהשכר הממוצע למורה בחינוך העל יסודי הוא מעל 13 אלף שקל, הרי שמדובר בניכוי של עד 2,000 שקל לחודש עבור העיצומים. כן הורה מלכין לנכות את המקדמות בסך 2,400 שקל שקיבלו המורים על חשבון ההסכם הקיבוצי בשישה תשלומים של 400 שקל כל אחד.
במוקדם או במאוחר הסכסוך הזה יגיע לבית הדין לעבודה, אם בגלל שהרשויות המקומיות, שהן המעסיק של המורים בתיכונים, יבקשו להוציא צווי מניעה נגד העיצומים, או משום שהמורים יבקשו צווי מניעה לניכוי השכר. בתי הדין כרגיל ינסו להימנע מפסיקה, למשל בשאלות כמה אחוזי שכר שווה ציון מגן וכמה שווה אספת הורים, וללחוץ על הצדדים להגיע כבר להסכמות.
יו"ר מועצת התלמידים הארצית ספיר מוספי סיפרה בשבוע שעבר בישיבה של הוועדה לביקורת המדינה של הכנסת: "אני אגש השבוע לבגרות באזרחות בלי דרך לדעת מה מצב הציונים שלי. כולכם צריכים לעצור ולחשוב - מה אני אמורה ללמוד מבגרות כזו באזרחות?". בפועל די ברור שארז הגיע למסקנה שבקיץ הבא הוא יכול להגיע להסכם יותר טוב מזה שהגיע אליו בקיץ הקודם. אולי הוא מעריך שאנחנו בדרך לבחירות והממשלה תהיה מוכנה לשלם הרבה כדי למנוע שביתה לפני הבחירות.
ומה יכלו שני הצדדים לעשות אם הם היו רוצים באמת לבוא לקראת התלמידים? הסכם ביניים של המשך תשלום מקדמות חלקיות על ההסכם הקיבוצי עד החופש הגדול והפסקת העיצומים. בחופש הגדול יחזרו להתווכח. אם יהיו בחירות, רן ארז ירוויח כי הממשלה תעשה הרבה למנוע שביתה. אם לא יהיו בחירות, הוא יאלץ להתגמש. בכל מקרה ניתן לדור האבוד הזה של בני הנוער קצת שקט ללמוד ואולי אפילו את התחושה שלמישהו אכפת ממנו. כלומר, עד שהם יגלו שהם מתגייסים כשהחרדים לא, ולפוליטיקאים לא אכפת גם מזה.