סגור
רן ארז יו"ר ארגון המורים
רן ארז יו"ר ארגון המורים (צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי)

בלעדי
לראשונה: האוצר הורה להפחית למורי התיכונים שכר בשל העיצומים

במכתב שהוציא הממונה על השכר למרכז השלטון המקומי הוא קובע תעריף הפחתה: 5% על אי מתן ציון מגן לכל כיתה ו-2.5% על אי קיום טיול או אסיפת הורים. המטרה: לאלץ את יו"ר ארגון המורים רן ארז לחזור למו"מ. ארז: "נשקול להחריף העיצומים. מנסים לשבור אותנו". משרד החינוך: "עיצומים בזמן מלחמה הם טעות, אך המשרד מתנגד לפגיעה במורים המסורים"

הממונה על השכר אפי מלכין מורה בצעד חסר תקדים לרשויות המקומיות, שהן המעסיק של מורי התיכונים, לנכות מהמורים שכר בשל העיצומים. מלכין שלח לרשויות המקומיות לראשונה תעריף לניכוי שכר עבור העיצומים השונים: על אי מתן ציון מגן ינוכה 5% מהשכר לכל כיתה, על הימנעות מאסיפת הורים או יציאה לטיול - 2.5% לכל כיתה. הניכוי הראשון יבוצע ממשכורת מאי שתשולם ביוני. מדובר במהלך שבוצע בעבר במגזרים אחרים של המשק - אבל מעולם לא לגבי מורים.
המשא ומתן בין האוצר לארגון המורים תקוע בשל מחלוקת בשאלה מה סוכם בעל פה ב-31 באוגוסט, יום לפני תחילת שנת הלימודים. נושא המחלוקת העיקרי הוא טענת האוצר שיו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז הסכים לחוזים אישיים, בעוד ארז מכחיש. המורים נוקטים עיצומים שכוללים הימנעות ממתן ציונים ומפעילות מחוץ לבית הספר. נראה שארז שואף לנהל משא ומתן מחודש בחופש הגדול, בתקווה שתהיה מערכת בחירות והוא יוכל להשיג הסכם טוב יותר.
האוצר איים לנכות להם את המקדמות שקיבלו על חשבון ההסכמות בקיץ בסך 2,400 שקל, אבל עכשיו הוא מסלים את איומיו בהרבה, במטרה לאלץ את ארז לחזור למשא ומתן. התוצאה מסכסוך העבודה היא שהתלמידים שנפגעו בקורונה ובמלחמה סובלים פגיעה נוספת. לפני שבועיים השביתה מועצת התלמידים הארצית את הלימודים במחאה על שסכסוך העבודה נמשך ללא פתרון.
הערב שלח מלכין מכתב לסמנכ"לית כח אדם בהוראה במשרד החינוך, סוניה פרץ ולראש מנהל שכר והסכמי עבודה במרכז השלטון המקומי, חגית מגן, ובו הנחיות לניכוי השכר. מלכין מציין כי בפברואר 2023 חידשה הממשלה את ההחלטה כי "עובד המשתתף בשביתה חלקית (עיצומים) יקבל שכר חלקי בלבד". לדבריו, "בעקבות העיצומים חלקים חשובים מעבודת ההוראה לא מבוצעים".
הוא מציין שהתהליך הלימודי שמוביל לבחינות הבגרות הוא "מטרה מרכזית בחטיבה העליונה וקבלת ציון במועדו היא אבן דרך משמעותית בתהליך הזה. הציונים מאפשרים לתלמיד לקבל החלטות מושכלות ולכלכל את צעדיו לקראת מבחן הבגרות". הוא טוען שלטיולים חשיבות גדולה במיוחד לתלמידים "אשר חווים את תקופת הקורונה ועתה מתמודדים עם מלחמה". לגבי אסיפות ההורים הוא כותב ש"ככל שאינן מתבצעות אין אפשרות שעובד ההוראה ימלא את תפקידו".
על רקע זה הוא מורה להפחית למורים שכר לפי התעריף הבא: אי מתן ציון מגן – 5% לכל כיתה, אי מתן ציון בבחינת מתכונת – 3%, אי מסירת ציונים אחרים שהם חלק מציון המגן – 2% לכיתה, אי מסירת ציונים אחרים – 1%, ביטול טיולים – 2.5% לכל טיול מבוטל, ביטול אסיפת הורים – 2.5% לכיתה, כל פעילות אחרת שבוטלה - 2.5% לכיתה. עם זאת, סך ההפחתה הכולל משכר המורה לא יעבור את ה-15% לחודש.
מלכין נותן למורים ארכה בכך שהוא קובע שלא תתבצע הפחתה ממשכורת אפריל שמשולמת בתחילת מאי ומסביר שאינו רוצה לפגוע בהם בתקופת החגים. ההפחתה תחל במשכורת מאי המשולמת ביוני. הוא מורה "לציין בבירור את סכום ההפחתה בתשלום השכר של כל עובד הוראה בשל העיצומים שננקטו תחת הכותרת 'שכר ראוי'".
האוצר כבר הודיע שינכה למורים את המקדמות בסך 2,400 שקל שקיבלו על חשבון ההסכם הקיבוצי משום שהוא לא יצא לפועל. במכתב נוסף לפרץ ומגן, מלכין מורה להתחיל גם בניכוי הזה במשכורת מאי שתשולם ב-1 ביוני ולבצע את הניכוי בשישה תשלומים, כלומר 400 שקל לחודש.
יו"ר ארגון המורים העל-יסודיים רן ארז אומר בתגובה: "נשקול להחריף את העיצומים. זה חסר תקדים. מנסים לשבור אותנו בכל דרך". ארז ציין שהוא שומע על המכתב לראשונה מכתב "כלכליסט" (הארגון אינו מכותב להנחיה. ש"א). אתייעץ עם חברי איך להיאבק".
משרד החינוך מתנגד לניכוי משכר המורים. מהמשרד נמסר: "עמדת המשרד ברורה - עיצומים בזמן מלחמה הם טעות הפוגעת באופן לא הוגן ולא סביר בתלמידים שעוברים גם כך טלטלה אישית וחינוכית קשה. עם זאת, המשרד מתנגד באותה התקיפות לפגיעה במורים המסורים ובשכרם. המשרד קורא לארגון המורים ולאוצר להימנע מצעדים חד צדדיים, לשוב לאלתר לשולחן המשא ומתן, על בסיס הסיכום הראשוני שגובש בין הצדדים, עד אשר הסוגייה תיושב. זה חיוני לחוסנם של התלמידים, זה נדרש לייצובה של מערכת החינוך וזה נכון למורים המסורים שמובילים אותה".