סגור
קניות מדפים מזון צרכנות סופר גבינות ירקות אוכל סופרמרקט
צרכנית בסופר. דווקא בפריפריה ההתייקרויות גבוהות יותר (צילום: אוראל כהן)

ועדת הכלכלה על יוקר המחיה בענף המזון: "נחייב את הספקים לדווח על רווחיות"

ח"כ ויו"ר ועדת הכלכלה, דוד ביטן, אמר בדיון: "לא יעזור לאף אחד. נעשה את החוק במשותף קואליציה ואופוזיציה". עוד הצעה של מנהלי רשתות השיווק, החקלאים והתאחדות התעשיינים היא מעבר למע"מ דיפרנציאלי במזון; האוצר: "הנתונים מראים שאין בסיס לטענות הספקים ששיעורי הרווח ירדו"

"נתקן את החוק כך שהספקים הגדולים בענף המזון, יהיו חייבים לדווח על הרווחיות שלהם, לא יעזור לאף אחד שום דבר נעשה אותו במשותף קואליציה ואופוזיציה" כך אמר יו"ר ועדת הכלכלה הנכנס, ח"כ דוד ביטן (ליכוד) במהלך דיון סוער שהתקיים על יוקר המחיה בענף המזון. ההצעה עלתה מכיוון שחלק מיצרניות המזון הגדולות בישראל הן פרטיות ולכן נתוני הרווחיות שלהם מוסתרים מהציבור, דוגמת תנובה, אוסם, והחברה למשקאות קלים.
במהלך הדיון הושמעה הצעה נוספת להורדת יוקר המחיה בענף המזון והיא מעבר למע"מ דיפרנציאלי במזון. הצעה זו הושמעה הן על ידי מנהלי רשתות השיווק דוגמת רמי לוי ואיתן יוחננוף, הן על ידי נציג התאחדות התעשיינים ד"ר רון תומר, הן על ידי נציג הלובי החקלאי אבו וילן. עם זאת, ההצעות למע"מ דיפרנציאלי מנוגדות לקונצנזוס הכלכלי בעולם, ומדינת ישראל מקבלת שבחים מדי שנה על כך שבישראל ישנה מדיניות מע"מ אחידה.
בנוסף, גורמים רבים בדיון, בראשם רמי לוי, הזכירו את הצורך בביטול מכסים, מכסות, והפחתת רגולציה בכדי להוזיל את המחירים. גם מיכל כהן, הממונה על התחרות, אמרה כי 'הורדת המכסים עוזרת, ובמקרה של הטונה זה הוריד את המחיר אפילו ביותר מגובה המכס, בגלל שנוצרה תחרות'. עם זאת, חה"כ אלון שוסטר שכיהן בעברו כשר החקלאות אמר כי "לא נכון להסתכל בפריזמה צרה של יוקר המחיה, לא לשכוח שלצד הצורך למתן את עליית המחירים, יש מדינה לנהל, אנחנו רוצים ייצור מקומי, ולהתמודד עם אתגרי האקלים".
רמי לוי אמר כי "החובה לסמן מחירים על כל מוצר מעלה את המחירים ב-1%-1.5%, השרה הקודמת כמעט ביטלה את זה, אבל עיתונאי אחד איים עליה". בתגובה, התפתח ויכוח מילולי בין לוי לבין ח"כ מיכאל ביטון שאמר "כל פעם שמדברים על פעולות שיכולות להוזיל את המחיר, רשתות המזון מבקשות שיעשו להם את החיים קלים. ביטול המדבקות יקשה על הזקנים. אין תחרות ברשתות המזון, הדיווחים בדוחו"ת על 2% רווח הם לא נכונים כי יש חברות בת. רמי לוי הוא לא בעל הבית פה, אם הוא ליכודניק אנחנו נהיה פה חומה בצורה, אולי התחלת כאחד שמוזיל מחירים, אבל הפכת לטייקון". רמי לוי אמר בתגובה: "סיפורי אלף לילה ולילה, שום דבר לא אמת, אני ליכודניק, אז מה?"
בסקירה שערכה מיכל כהן, הממונה על התחרות, אמרה כהן כי "דווקא במקטע הקמעונאות יש יחסית תחרות, יש כעשרים רשתות קמעונאות, ובסך הכל כפי שניתן לראות ברווחים הגולמיים והתפעוליים שלהם יש תחרות, הרווח שלהם הוא דומה לממוצע העולמי". עם זאת הדגישה כהן במענה לשאלת חברות כנסת, כי מכיוון שהתחרות במקטע הקמעונאות היא גיאוגרפית נוצר לפעמים מצב שבהם דווקא במקומות מרוחקים אין תחרות, וכך נוצר המצב שבו דווקא בפריפריה המחירים עשויים להיות גבוהים יותר. יו"ר הוועדה ניסה להציע את האפשרות כי יטילו חובה על רשתות מזון לפתוח סניפים במקומות מרוחקים, או לכל הפחות לוודא שיש קרקעות זמינות לפתיחת רשתות מזון מתחרות. בכל הנוגע לדיווחים בתקשורת על כך שרשתות בחברה החרדית היו זולות יותר, אמרה כהן "כשיש פחות כוח קניה, מורידים את המחירים, זה עניין של מיקוח, זו לא בעיה תחרותית מבחינתנו".
עם זאת בכל הקשור לספקים, הציגה כהן תמונה בעייתית יותר: "מקטע הספקים ריכוזי יותר, ואנחנו מקפידים מאוד על נושא המיזוגים ופסלנו כמה מיזוגים בשנה האחרונה, אנחנו גם רואים מגמה של גידול בכמות המיזוגים מאז הקורונה, אם לפני הקורונה היו פחות מ-200 ממיזוגים בשנה, כעת יש כ-240 בשנה". כהן אף הוסיפה אימרה בעלת משמעות לגבי מדיניות אישור המיזוגים שלה, ואמרה: "כשיש לנו ספק לגבי מה יקרה לתחרות בעקבות המיזוג, תמיד נעמוד על המשמר, ונעדיף למנעו את המיזוג מאשר לאשר את המיזוג ולגלות שעשינו טעות ופגענו בתחרות. כי אחרי שמאשרים מיזוג, כמעט ואין דרך חזרה".
בהקשר של הספקים הגדולים, נציגת האוצר גלית בן נאים הציגה את מחקרה לפיו שיעורי הרווח לפני המס בקרב 10 ספקי המזון והטואלטיקה הגדולים ב-2019 עמד על 12%, שיעור גבוה במיוחד לעומת הקמעונאים או הספקים הקטנים. בן נאים הוסיפה כי הנתונים המסתמנים לגבי 2020 ו-2021 מלמדים על כך ששיעורי הרווח נשארו באותו רמה ואף עלו. לטענתה "לא רואים בסיס לטענות שלהם ששיעורי רווח שלהם ירדו והם חייבים להעלות מחירים".
במהלך הדיון, ח"כ שלום דנינו מהליכוד האשים את העלאות הריבית ביוקר המחיה וקרא להפקיע את הסמכות להעלות ריבית מהנגיד: "אני חושב שבשנה האחרונה מה שתרם ליוקר המחיה, זו היו שני אלמנטים של ריבית מאוד גבוהה שאני רואה שהנגיד לא עוצר עם העניין הזה, וזה מאוד מטריד אותי כי זה גרם בין 700-800 עד 100 שקל להתייקר לזוגות צעירים. שמעתי את הנגיד אומר שיהיה לנו קשה בהתחלה ואח"כ יהיה טוב יותר לכולנו, אני לא בטוח שהרבה זוגות יצליחו לסיים את המסע הזה לרגע שיהיה טוב, אז אני לא רוצה להגיד משהו קיצוני, אבל אני חושב שצריך לחשוב להוציא את העניין הזה של הריבית מהידיים של הנגיד בלבד, אני חושב צריך לחזור לעניין הזה שהיתה התייעצות בנושא הזה".