סגור
ח"כ יעקב אשר והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן
ח"כ יעקב אשר והשרה להגנת הסביבה עידית סילמן. אשר פנה לסילמן בשם ועדת הפנים והגנת הסביבה בנוגע להעדר הדיווח כבר בפברואר (צילומים: אתר הכנסת, אלכס קולומויסקי)

מי יודע מה עושה המשרד להגנת הסביבה? בטח שלא הציבור הרחב

כבר חצי שנה שוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת מנסה לקבל נתונים מהמשרד להגנת הסביבה – ללא הצלחה. המשרד נכשל בהגשת דיווחים קבועים על פעילותו, באופן שמטיל ספק בעמידתו בחובותיו

הבעיות הסביבתיות בישראל הולכות ונערמות: זיהום אוויר כבד משלל מקורות, פסולת מוטמנת או נשרפת בשיעורים שלא מאפיינים מדינה מערבית, עבריינות סביבתית ועוד. בזמן שהציבור הישראלי חשוף למפגעים גוברים, חובות חוקיות של המשרד להגנת הסביבה נותרו ללא ביצוע והציבור נותר ללא מידע בסיסי על פעילות הרגולטור הסביבתי בנושאים כמו זיהום אוויר, טיפול בפסולת אלקטרונית ובפסולת אריזות, יישום תקנות למניעת זיהום ים ועוד. ועדת הפנים של הכנסת פנתה בנושא לשרה להגנת הסביבה, עידית סילמן, ולמשרדה כבר בחודש פברואר, אך החובות הרבות הולכות ומצטברות ללא מענה, תוך עיכובים משמעותיים בלוחות הזמנים המוגדרים בחוק.
החוקים הסביבתיים השונים בישראל מגדירים את חובותיו של הרגולטור באשר לשקיפות הציבורית הנדרשת. כדי לעדכן את הציבור בביצוע החוקים השונים נדרש המשרד לרוב אחת לשנה לדווח לוועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת על ההתקדמות ביישומם ועל התועלת שעולה מכך עבור הציבור. באופן הזה יכולה ועדת הפנים לפקח על ביצוע החוקים, ולגלות האם הם אפקטיביים. אלא שהמשרד מפר באופן שיטתי את חובת הדיווח שלו, כך לפי ועדת הפנים של הכנסת. לפי פניה של ועדת הפנים והגנת הסביבה שנשלחה לסילמן ב־22 בפברואר והגיעה לידי "כלכליסט", ישנה "מגמה בעייתית שבמסגרתה המשרד אינו עומד לאורך שנים בחובות הדיווח על יישום חוקים שחוקקה הכנסת או עושה כן באיחור ניכר".
ח"כ יעקב אשר, החתום על המכתב שהופנה לסילמן, השתמש במילים חריפות וציין כי: "דומני כי אין מחלוקת שתופעה זו, שמשמעותה בפועל לעתים סיכול יכולת הפיקוח של הכנסת והציבור על עבודת המשרד, אינה לכבודן של הממשלה והכנסת, ולא ניתן להשלים עמה. מאחר שאין מדובר בעניין נקודתי, אני מוצא לנכון להביא בפניך את הנתונים, ולבקש כי תפעלי בהקדם לקיומן של חובות הדיווח המפורטות ברשימה ולהקפיד מכאן ואילך על חובת דיווח במועד הקבוע בחוק".
אולם לפי בדיקת "כלכליסט", מאז שפנה אשר לסילמן ולמשרדה אין שינוי של ממש: מרבית הדיווחים לא הוגשו לוועדה עד היום. כך למשל, דיווח נדרש לעניין פעילותה של הקרן לשמירת הניקיון (הוצאותיה, הכנסותיה, ישום מטרותיה, שימוש בהיטלי ההטמנה ועוד) לא הוגש אף באשר לשנת 2021 ו־2022 עד עתה. באופן עקבי, כמעט בכל השנים האחרונות לא נמסרו דיווחים אלה לוועדה במועדם, אלא רק לאחר מספר פניות. אשר הבהיר לסילמן כי "אין זה סוד כי קיימת ביקורת ציבורית רבה על
התנהלות הקרן ואי מיצוי המשאבים המצויים בה. גם מבקר המדינה התייחס לעניין זה בדו"ח המבקר האחרון. במצב דברים זה, תמוה בעיני כי משרדך אינו עומד בחובות הדיווח הבסיסיות בהן הוא חב כלפי הכנסת וכלפי הציבור", אך הדיווח טרם הוגש.
המשרד להגנת הסביבה אף לא הגיש לוועדה דיווח בנוגע ליישום התוכנית הלאומית למניעה וצמצום של זיהום האוויר, כאשר בישראל מוצאים את מותם בשנה כ־2,500 ישראלים בשל זיהום אוויר קטלני, ותוכניות שהוצגו בעבר יושמו באופן חלקי תוך תקצוב חסר. המשרד אף לא דיווח על יישום החוק לסילוק ולמיחזור צמיגים, אף לא לגבי שנת 2021, לא על יישום החוק לטיפול סביבתי בציוד חשמלי ואלקטרוני (לרבות יישום יעדי מיחזור והשבה), כשהדיווח האחרון שנשלח לוועדה בנושא התייחס לשנת 2018.
בחודש שעבר נזף היועץ המשפטי לוועדה תומר רוזנר במשרד להגנת הסביבה, במסגרת דיון שנערך בכנסת, על כך שלא טרח להגיש עד היום דיווח על יישום חוק האריזות (החוק עוסק באיסוף ומחזור של אריזות פלסטיק, זכוכיות, קרטון וכדומה), כשהדיווח האחרון בנושא התבצע באשר לשנת 2019, ובמשך שלוש שנים הציבור לא זוכה לנתונים באשר ליעילות הפחים הכתומים במרחב הציבורי או מאמצי המחזור של ישראל, מדינה שמטמינה כיום כ־80% מהפסולת שלה.
המשרד אף לא מסר דיווח לגבי יישום תקנות כמו אלו העוסקות בתקני איכות מי קולחין לטיהור שפכים, או בנוגע ליישום תקנות החומרים המסוכנים הפוגעים בשכבת האוזון — דיווח לעניין ייצור, ייבוא, ייצוא ומכירה של החומרים המפוקחים. בנושא זה, למעשה, כלל לא התקבל דיווח בשנים האחרונות. דיווח בנושא עיצומים כספיים שהוטלו בשנה האחרונה בשל פליטות לסביבה לא נמסרו לוועדה באשר לשנת 2022, וגם לא דיווח על הפחתות עיצומים לגופים שזיהמו את האוויר. בנוסף, המשרד להגנת הסביבה לא פרסם דוח כספי באשר לפעילותה של הקרן למניעת זיהום ים באשר באשר לשנים 2021–2022. מהמשרד להגנת הסביבה ומהשרה סילמן לא נמסרה תגובה.