סגור
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
הדמיה של קו המטרו M2 (צילום: נתע)

חוק המטרו חוזר לחיים: הממשלה תדון ביום ראשון בהמשך קידומו

בשבוע שחלף הביעה שרת התחבורה מירי רגב הסתייגות מהחוק; אם הממשלה תאשר את החלת דין הרציפות - לא יהיה צורך לדון מחדש בחוק לפני שיעלה להצבעה בקריאה שנייה ושלישית

בממשלה מקדמים את חוק המטרו (רכבת תחתית) בהתאם למה שנכתב בקווי היסוד של הממשלה, ולמרות הסתייגויות שרת התחבורה מירי רגב.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ורגב יעלו לדיון בישיבת הממשלה הקרובה ביום ראשון החלה של "דין רציפות" על חוק המטרו. המשמעות היא שלא יהיה צורך לדון מחדש בחוק לפני שמעלים אותו להצבעה בקריאה שנייה ושלישית בכנסת.
יצוין כי אף שדין הרציפות יחול, החוק צפוי לעבור מספר דיונים נוספים בוועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות יעקב אשר (יהדות התורה), וייתכן שיוכנסו בו שינויים ותיקונים נוספים. עם זאת, התיקונים ייעשו על הנוסח הקיים ולא יהיה צורך להתניע את כל התהליך מחדש.
הדיונים על חוק המטרו נעשו בוועדת המיזמים הלאומיים, בראשות ח"כ יוליה מלינובסקי (ישראל ביתנו), בכנסת הקודמת - וזו אישרה אותו לקריאה שנייה ושלישית בפברואר 2022. עם זאת הכנסת לא אישרה אותו סופית על רקע המשבר הפוליטי שהביא לפיזורה.
חוק המטרו אמור לייצר את התשתית החוקית שתאפשר את הקמת הרכבת התחתית בגוש דן, והוא מחולק לשלושה חלקים. החלק הראשון עוסק במוסדות ובמבנה הארגוני שיאפשרו את בניית המטרו, ובמרכזם המועצה המאסדרת, בהובלת משרד התחבורה ואגף התקציבים באוצר, שתנהל את הפרויקט המורכב. החלק השני עוסק ברגולציה ובתיאום תשתיות בין גופים שונים. החלק השלישי עוסק במדיניות המקרקעין של המטרו ושטחי ההשפעה של התחנות בכל הקשור להתחדשות עירונית. החלק שעוסק במימון המטרו ובמדיניות המיסוי עבר יחד עם חוק ההסדרים.
המטרו צפוי לשרת כ-2.5 מיליון נוסעים ביום במטרופולין תל אביב - החל מלוד, רמלה ורחובות בדרום ועד רעננה וכפר סבא בצפון ופתח תקווה במזרח - ולהקל באופן משמעותי את העומס בכבישים, שגורם נזק המוערך ב-40 מיליארד שקל בשנה. עלות ההקמה היא כ-150 מיליארד שקל - פרויקט התשתית היקר ביותר בתולדות ישראל.
נכון לעכשיו, הוועדה הארצית לתכנון אישרה את קווי המטרו M3 ו-M1 דרום. קווי המטרו M2 ו-M1 צפון עדיין לא אושרו סופית, וכעת הם בשלב שלאחר שימוע של חוקרת חיצונית.
קו המטרו M1 צפוי לכלול 31 תחנות, ואורכו יהיה 45 ק"מ. חלקו הדרומי של הקו יתחיל בצומת חולון, ומשם ימשיך דרומה ויתפצל לשלוחה מערבית שתגיע לראשון לציון, נס ציונה ורחובות, ושלוחה מזרחית שתעבור דרך ראשון לציון, באר יעקב, רמלה ולוד.
קו המטרו M2 יהיה באורך של כ-26 ק"מ, הוא יכלול כ-22 תחנות וישרת תשע רשויות מקומיות - חולון, בת ים, תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק, גבעת שמואל, פתח תקווה והמועצה האזורית דרום השרון.
קו המטרו M3 יהיה באורך 40 ק"מ, והוא יכלול 25 תחנות. הקו יתחיל בהרצליה ויסתיים בבת ים, ויכלול שלוחה לכיוון נתב"ג. הקו יעבור דרך בתי החולים אסותא, שיבא ובילינסון, וכן דרך אזורי התעסוקה של הרצליה פיתוח, רמת החייל, קריית אריה, חולון מזרח וניסנבוים בת ים.