סגור

נפילה בראשל"צ, צה"ל יירט טיל ששוגר מלבנון לעבר כטב"מ ישראלי

רה"מ אמר כי צה"ל נערך לכניסה קרקעית - והבהיר: "העיתוי נקבע על ידי הקבינט המצומצם"; דיווח: ישראל הסכימה לדחות את הכניסה הקרקעית, לבקשת ארה"ב. נשיא מצרים: "פועלים לשחרור עוד חטופים. חיסול חמאס? זה ייקח לישראל שנים"; הממשלה: 138 מהחטופים בעזה מחזיקים בדרכון זר

היום ה-19 למלחמה: צה"ל ממשיך לתקוף ברצועת עזה ונערך למבצע קרקעי, בעוד הגזרה הצפונית ממשיכה להתחמם - כלכליסט מעביר דיווחים שוטפים
23:30 - פיצוץ בשמיים מעל הכינרת: יורט טיל ששוגר מלבנון לעבר כטב"מ ישראלי
פיצוץ גדול נצפה הערב (רביעי) בשמיים באזור הכינרת. דובר צה"ל: "צה"ל יירט טיל קרקע אוויר ששוגר משטח לבנון. לוחמי ההגנה האווירית יירטו לפני זמן קצר טיל קרקע אוויר ששוגר משטח לבנון לעבר כלי טיס מאויש מרחוק של צה"ל. כלי טיס של חיל האוויר תקף בתגובה את מקור הירי בשטח לבנון".

22:46 - במטחים האחרונים: שניים נפצעו קל בדרך למרחב המוגן
מד"א מעדכן כי במטח האחרון נפצעו סך הכול שישה בני אדם, כולם במצב קל. בין השישה - שניים שנפצעו מרסיסים ושברי זכוכיות, אחד שנפגע מהדף הפיצוץ, אחד שנפגע משאיפת עשן ושניים נוספים שנחבלו בדרך למרחב מוגן. בנוסף טופלו 12 נפגעי חרדה.
5 צפייה בגלריה
נזק לבניין ב ראשון לציון שספג פגיעה ישירה מ רקטה מלחמה בעזה חרבות ברזל
נזק לבניין ב ראשון לציון שספג פגיעה ישירה מ רקטה מלחמה בעזה חרבות ברזל
הפגיעה בראשון לציון
(צילום: מאיר תורג'מן)

21:44 - רקטה נפלה בראשון לציון
רקטה נפלה בראשון לציון ונזק כבד נגרם לבניין בן שלוש קומות במערב העיר. "בשלב הנוכחי לא ידוע על נפגעים", עדכן מנכ"ל מד"א אלי בין. צוותי כיבוי פועלים במקום ומבצעים סריקות לאיתור לכודים. מנכ"ל מד"א אלי בין עדכן על פצוע קל מרסיסים בכפר סירקין. הוא ציין כי צוותים "סורקים בזירות נוספות".
21:34 - מטח למרכז: אזעקות בפתח תקווה, חולון, ראשון לציון, בת ים ואזור.
21:06 - חיל האוויר השמיד מתחם צבאי ועמדת תצפית של חיזבאללה בלבנון
דובר צה"ל עדכן כי "מטוסי קרב של צה"ל תקפו מספר מטרות צבאיות של ארגון הטרור חיזבאללה בשטח לבנון". בין המטרות שהושמדו - מתחם צבאי של חיזבאללה ועמד תצפית של ארגון הטרור בלבנון.
20:20 - נתניהו: "אנו נערכים לכניסה קרקעית לעזה, העיתוי נקבע על ידי קבינט המלחמה" ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר הערב בהצהרה לתקשורת כי "כל אנשי החמאס הם בני מוות, מעל האדמה ומתחת לאדמה. בתוך עזה ומחוץ לעזה. יחד עם שר הבטחון גלנט, השר בני גנץ, הקבינט, הרמטכ"ל וראשי זרועות הבטחון אנו עובדים מסביב לשעון כדי לממש את יעדי המלחמה עד לנצחון בלי שיקולים פוליטיים". לדבריו, "אנו נערכים לכניסה קרקעית לעזה, העיתוי נקבע על ידי קבינט המלחמה".
5 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ראש הממשלה הצהרה קריה תל אביב מלחמה חרבות ברזל חמאס חזבאללה
בנימין נתניהו ראש הממשלה הצהרה קריה תל אביב מלחמה חרבות ברזל חמאס חזבאללה
נתניהו, הערב
(צילום: לע"מ)
נתניהו התייחס לשבת השחורה ב-7 באוקטובר ואמר כי "נברר עד תום מה קרה בגבול הדרום ועוטף עזה. המחדל הזה ייבדק עד תום. כולם יצטרכו לתת תשובות, גם אני. אבל כל זה יקרה אחרי המלחמה". הוא עדיין לא קיבל על עצמו אחריות למחדל אך ציין כי "כראש הממשלה אני אחראי להבטחת עתידה של המדינה - וכעת תפקידי להוביל העם לניצחון מוחץ".
הוא הודיע כי "הממשלה תקבע ימי אבל לאסון הנורא. אני מרכין את ראשי בפני כל המשפחות שחורבן נורא פקד אותן. אני יודע שחייהם לעולם לא יהיו אותו דבר".
19:56 - דובר צה"ל: שלוש חוליות מחבלים הותקפו בגבול לבנון, אחת מהן ירתה נ"ט
דובר צה"ל עדכן כי במהלך היום הכוחות בצפון תקפו שלוש חוליות מחבלים בגבול לבנון, אחת מהן ביצעה ירי נ"ט לעבר שטח ישראל מוקדם יותר. בהודעה פירט צה"ל על שלוש התקיפות, האחרונה שבהן בוצעה על ידי כלי טיס של צה"ל שתקף חוליית מחבלים שככל הנראה ניסתה לבצע ירי משטח לבנון לעבר שטח ישראל במרחב דוב"ב. בנוסף, חוליית מחבלים זוהתה במרחב ערב אל-עראמשה שבגבול לבנון, וטנקים של צה"ל תקפו את החולייה.
5 צפייה בגלריה
הפגזה של צה"ל ב דרום לבנון מלחמה בעזה חרבות ברזל 25.10.23
הפגזה של צה"ל ב דרום לבנון מלחמה בעזה חרבות ברזל 25.10.23
הפגזה של צה"ל בדרום לבנון
(צילום: EPA/ATEF SAFADI)
19:50 - הממשלה: 138 מהחטופים בעזה מחזיקים בדרכון זר
לפי נתוני ממשלת ישראל, 138 מהחטופים שמוחזקים בשבי החמאס מחזיקים בדרכון זר. בין היתר מדובר ב-54 תאילנדים, 15 בעלי אזרחות ארגנטינאית, 12 בעלי אזרחות אמריקנית, 12 בעלי אזרחות גרמנית, שישה בעלי אזרחות צרפתית ושישה בעלי אזרחות רוסית.
19:05 - אזעקה בשפלה
אזעקות נשמעו בראשון לציון, פלמחים, נס ציונה, אירוס, גן שורק, נטעים ובית חנן.
18:35 - הירי נמשך: אזעקות באשקלון ובעוטף
18:15 - דיווח: ישראל הסכימה לדחות את הכניסה הקרקעית, לבקשת ארה"ב.
גורמים ישראליים ואמריקניים אישרו בפני "וול סטריט ג'ורנל" כי ישראל הסכימה, נכון לעכשיו, לדחות את כניסתה הקרקעית לרצועת עזה כדי שארה"ב תוכל לפרוס מערכות הגנה אווירית באזור להגנה על חייליה.
17:31 - נשיא מצרים: "פועלים לשחרור עוד חטופים. חיסול חמאס? זה ייקח לישראל שנים"
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר במסיבת עיתונאים משותפת עם נשיא צרפת עמנואל מקרון כי "אנו פועלים לבלימת המשבר בעזה. עקירה, הגירה או יציאה מרצועת עזה לשטח מצרים הם דבר מסוכן ביותר. היעדר אופק מדיני לפתרון המשבר הפלסטיני הוביל להחמרת המצב".
בנוכחות מקרון אמר א-סיסי: "אנו מבקשים למנוע כניסה קרקעית לרצועת עזה ומתריעים מפני השלכותיה. מטרת המלחמה הישראלית, חיסול חמאס, תדרוש שנים רבות. אנו פועלים לשחרר עוד חטופים משבי חמאס ולהרגיע את המצב ככל האפשר".
5 צפייה בגלריה
הרס ב קיבוץ בארי מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס ב קיבוץ בארי מלחמה בעזה חרבות ברזל
הרס בקיבוץ בארי
(צילום: EPA/ABIR SULTAN)
17:27 - ארדן מגיב למזכ"ל האו"ם: "לא מסוגל להתנצל, הוא חייב להתפטר"
שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הגיב על הבהרתו של מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שלא התנצל על דבריו במועצת הביטחון של האו"ם וטען כי הם "סולפו". "זו חרפה לאו"ם שהמזכ"ל אינו חוזר בו ואינו מסוגל אפילו להתנצל על דבריו הברורים מאתמול. הוא חייב להתפטר", אמר ארדן, "המזכ"ל שוב מעוות ומסלף את המציאות, הוא אמר אתמול בבירור, שמסע הטבח והרצח של חמאס 'לא קרה בוואקום'".
לדברי השגריר, "כל אדם מבין והבין היטב שמשמעות דבריו היא - האשמה של ישראל במעשי חמאס או לכל הפחות גילוי הבנה והצדקה של המזכ"ל לטבח. מזכ״ל שלא מבין שלרצח של חפים מפשע לא יכולה להיות שום הצדקה ושום 'רקע', לא יכול להישאר בתפקיד". (איתמר אייכנר)
17:12 - מזכ"ל האו"ם לא מתנצל: "אני המום מאיך שדבריי סולפו"
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש, שאמר אמש בדיון במועצת הביטחון של האו"ם כי מתקפת חמאס "לא התרחשה בוואקום", לא מתנצל על דבריו גם יממה אחרי הסערה - ואמר כי הוא "המום" מאיך שדבריו "סולפו" לטענתו. "טענו שהצדקתי את מעשי הטרור של חמאס. זה שקר. עשיתי בדיוק את הדבר ההפוך", אמר לכתבים באו"ם.
הוא ציין כי בעקבות הסערה שעוררו דבריו, הוא חש צורך להבהיר שגינה את מתקפת חמאס "בעיקר מתוך כבוד לקורבנות המתקפה ומשפחותיהם".
מוקדם יותר דוברו של ראש ממשלת בריטניה רישי סונאק דחה את דבריו ואמר כי "אי-אפשר להצדיק את מתקפת חמאס". על הפסקת אש רחבת היקף הוא אמר: "היא תשרת רק את חמאס".
17:03 - משרד החוץ נגד ארדואן, שטען כי "חמאס לא ארגון טרור": "דברים חמורים"
משרד החוץ גינה את דברי נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, שטען כי "חמאס לא ארגון טרור הוא ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". "ישראל דוחה בשאט נפש את דבריו החמורים של נשיא טורקיה על ארגון הטרור חמאס", נמסר.
עוד הוסיפו במשרד החוץ כי "‏החמאס הוא ארגון טרור מתועב הגרוע מדעאש שרוצח באכזריות ובכוונה תחילה תינוקות, ילדים, נשים וזקנים, לוקח אזרחים כבני ערובה ומשתמש בבני עמו כמגנים אנושיים. גם הניסיון של נשיא טורקיה להגן על ארגון הטרור ודברי ההסתה שלו לא ישנו את מחזות הזוועה שכל העולם ראה ואת עובדה החד משמעית: חמאס זה דעאש". (איתמר אייכנר)
16:47 - אחרי השיגורים: צה"ל תוקף בלבנון בירי ארטילרי
16:38 - דובר צה"ל: ארבעה שיגורים זוהו לעבר הגליל והתפוצצו בשטחים פתוחים.
16:28 - אזעקות בקריית שמונה ובאצבע הגליל
16:15 - אזעקות באשקלון ובעוטף עזה
15:41 - דובר צה"ל בערבית פרסם (שוב) את שמו האמיתי ותמונתו של דובר חמאס: "אתה חשוף"
דובר צה"ל פרסם את שמו ופרצופו של "אבו עוביידה", דובר הזרוע הצבאית של חמאס. "זהו חדיפה כחלות שמסתתר מאחורי הכינוי אבו עוביידה. הוא גם מסתתר מאחורי הכפייה האדומה שלו. בדיוק כמו שחמאס מסתתרים מאחורי מתקנים אזרחיים כדי לשגר רקטות לעבר ישראל", נמסר מדובר צה"ל, "הוא כמו שאר מנהיגי חמאס אוהבים להסתתר: במנהרות, מאחורי נשים וילדים, וגם מאחורי מסכות וצללים".
צה"ל העביר מסר מאיים לדובר הזרוע הצבאית של חמאס: "חדיפה כחלות, אתה חשוף. הגיע הזמן להפסיק להסתתר. המסכה והכפייה לא תעזור לך ולארגון שלך להסתיר את המכות שאתם חוטפים והגורל מי שנותר מכם".
עם זאת, זו אינה הפעם הראשונה שבה ישראל עושה זאת. במהלך מבצע צוק איתן ב-2014 נטען בעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי ישראל השתלטה כמה פעמים על ערוץ אל-אקצא של חמאס, שידרה תמונות שלו גלוי פנים וקראה לתושבי עזה לא להאמין ל"שקרן הזה".
15:22 - הג'יהאד האיסלאמי: חיזבאללה משחק תפקיד גדול בלחימה
דובר הג'יהאד האיסלאמי טען כי "חיזבאללה משחק תפקיד גדול לצד ההתנגדות הפלסטינית". לדבריו, "ההתנגדות הפלסטינית עדיין משגרת רקטות, למרות היקף ההפצצה הגדול ברצועה". (עינב חלבי)
14:45- מנכ"ל חברת החשמל יהיה הפרויקטור שאמור לתאם בין משרדי הממשלה
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, ימונה לפרויקטור האזרחי במלחמה, שתפקידו יהיה לתאם בין משרדי הממשלה השונים. זאת לאחר העיכובים במינוי לתפקיד. התקציב שלו יהיה 15 מיליארד שקל. שפיגלר כתב לעובדי חברת החשמל: "בעקבות המלחמה שנכפתה עלינו, התבקשתי על ידי שר האוצר להרתם במקביל להמשך תפקידי כמנכ"ל חברת החשמל, לתכלל כפרויקטור את הפעילות החברתית כלכלית שמבצעים משרדי הממשלה, בתקופה זו".
14:30 - הפיצוץ באזור אילת: רקטה נפלה בשטח פתוח
רקטה נפלה בשטח פתוח באזור אילת. זאת לאחר שחמאס הצהיר כי שיגר רקטה לעבר העיר. (יואב זיתון)
14:18 - פיצוץ נשמע באזור חבל אילות, חמאס טוען: "ירינו לשם"
פיצוץ נשמע באזור חבל אילות שמצפון לאילת. קיים חשד כי מדובר ברקטה ששוגרה מרצועת עזה. גדודי עז א-דין אל-קסאם, הזרוע הצבאית של חמאס, מסרו כי "שיגרנו לעבר אילת טיל בתגובה למעשי הטבח הציוניים נגד אזרחים חפים מפשע". (יואב זיתון ועינב חלבי)
13:58 - "ירו והשליכו מטענים לעבר הכוחות": צה"ל פרסם תיעוד מחיסול המחבלים בג'נין
דובר צה"ל פרסם תיעוד מחיסול חוליית המחבלים הלילה בג'נין, וציין כי "במהלך פעילות במחנה הפליטים חמושים ירו והשליכו מטענים לעבר כוחותינו, כלי טיס מאויש מרחוק תקף את המחבלים להסרת הסכנה. זוהו פגיעות. אין נפגעים לכוחותינו". (יואב זיתון)
13:49 - צה"ל עצר 58 פעילי חמאס ביהודה ושומרון ובבקעה במהלך הלילה
כוחות הביטחון עצרו במהלך הלילה 68 מבוקשים, מתוכם 58 פעילים בחמאס, ביהודה ושומרון והבקעה והעמקים. במהלך הפעילות התפתחו הפרות סדר בכמה מוקדם, שבמהלכן השליכו חשודים צמיגים בוערים, בלוקים ומטענים, וירו לעבר הכוחות, שהגיבו באמצעים לפיזור הפגנות ובירי. זוהו פגיעות בחשודים. במהלך המעצרים החרימו הכוחות אמצעי לחימה. מתחילת המלחמה נעצרו יותר מ-930 מבוקשים ברחבי יהודה ושומרון והבקעה והעמקים, כ-608 מהם משויכים לארגון הטרור חמאס. (יואב זיתון)
13:44 - דיווח: ישראל תקפה את שדה התעופה בחלב
רשת אל-מיאדין הלבנונית, שמקורבת לחיזבאללה, דיווחה כי ישראל תקפה את מסלול הנחיתה בשדה התעופה בחלב שבסוריה. משרד ההגנה של סוריה טען מוקדם יותר היום כי שמונה אנשי צבא נהרגו ושבעה נפצעו בתקיפת ישראלית בגולן הסורי. (ליאור בן ארי)
13:37 - מלך ירדן נפגש עם נשיא צרפת והזהיר: "הימשכות המלחמה עלולה להוביל לפיצוץ באזור"
מלך ירדן עבדאללה השני נפגש עם נשיא צרפת עמנואל מקרון בעמאן, ואמר כי "על העולם לפעול לעצירת המלחמה בעזה". השניים דנו על המאמצים לסיום האלימות, והמלך הזהיר מהימשכות המלחמה - שעלולה להוביל לפיצוץ באזור, וקרא לקהילה הבינלאומית ללחוץ על ישראל לעצור את המלחמה ולהסיר את המצור מעזה. המלך הדגיש את חשיבות הגעת הסיוע לרצועה, את סירובו לכל רעיון העקירה ואת חשיבותה של צרפת בתמיכה במאמצים לקראת אופק מדיני והשגת שלום על בסיס שתי מדינות. (ליאור בן ארי)
13:20 - צה"ל: האזעקה בכרמל הופעלה בשל שיגור מעזה - שהתפוצץ באוויר
דובר צה"ל עדכן כי בהמשך להתרעה שהופעלה באזור הכרמל, זוהה שיגור אחד משטח עזה לעבר שטח ישראל - שהתפוצץ באוויר. (יואב זיתון)
13:18 - חמאס: 6,100 פלסטינים נהרגו ו-17 אלף נפצעו מפרוץ המלחמה
ארגון הטרור חמאס עדכן כי 6,100 פלסטינים נהרגו ברצועת עזה ויותר מ-17 אלף נפצעו מפרוץ המלחמה. (עינב חלבי)
5 צפייה בגלריה
מלחמת עזה פלסטיני מחפש גופות מתחת ל הריסות ב רצועת עזה 25.10.23
מלחמת עזה פלסטיני מחפש גופות מתחת ל הריסות ב רצועת עזה 25.10.23
תושב עזה מחפש גופות מתחת להריסות
(צילום: EPA/MOHAMMED SABER)
13:14 - ירי נ"ט במרחב אביבים, צה"ל משיב אש ללבנון
טיל נ"ט שוגר לעבר מרחב אביבים שבגבול הצפון, כוחות צה"ל משיבים אש לעבר שטח לבנון. כלל הצירים ברכס רמים ובהר נסגרו לתנועה. (יאיר קראוס, יואב זיתון)
13:02 - אזעקה באזור הכרמל
התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בדליית אל כרמל ובכרם מהר"ל. מדובר צה"ל נמסר כי "הפרטים בבדיקה".
12:47 - ארדואן: "חמאס לא ארגון טרור, הוא מנהל מאבק על אדמתו"
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן התייחס למלחמה בישראל, ואמר כי "חמאס אינו ארגון טרור, הוא ארגון שחרור שמנהל מאבק על אדמתו". הוא הוסיף: "אין לנו בעיה עם מדינת ישראל, אך יש לנו בעיות עם המדיניות שלה נגד הפלסטינים".
12:47 - צבע אדום בעוטף עזה
התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בנחל עוז שבעוטף עזה.
12:43 - בכיר ישראלי על סוגיית החטופים: "יש מגעים מתקדמים מול הקטארים"
בכיר ישראלי התייחס לדיווח על "פריצת דרך" במשא ומתן לשחרור חטופים המוחזקים ברצועת עזה, ומסר כי "יש מגעים מתקדמים מול הקטארים. יש לנו צינור שהוכיח את עצמו בשני השחרורים הקודמים של החטופים, ורוצים להגיע למצב שכל החטופים ישובו הביתה". (איתמר אייכנר)
12:41 - צה"ל תקף חוליית מחבלים נוספת בגבול לבנון
כלי טיס וארטילריה של צה"ל תקפו חוליית מחבלים שניסתה לבצע ירי משטח לבנון לעבר שטח ישראל באזור זרעית שבגבול לבנון. (יואב זיתון)
12:40 - אתר חדש ירכז מידע על השירותים לעורף
אתר חדש בשם עוטף עורף ירכז מידע על שירותי הסיוע והייעוץ השונים הניתנים לתושבי העורף. האתר מציע מידע לפי סוגי אוכלוסיה: אזרחים ותיקים, משפחות שכולות, נוער, נשים, בעלי צרכים מיוחדים, נפגעי פוסט טראומה ועוד. אתי פינקלשטיין, יועצת אסטרטגית שיזמה את הקמת האתר, אמרה שהוא הוקם בהתנדבות תוך 5 ימים. לדבריה, "חבל שיוזמות של כל מיני גופים ילכו לאיבוד מבלי שהשתמשו בהם, כי כולנו צריכים קצת עזרה".
12:34 - גם במכללות דוחים את פתיחת הסמסטר לדצמבר
ועד ראשי המכללות הציבוריות הודיע על דחיית פתיחת שנת הלימודים ל-3 בדצמבר. עוד החליט הוועד כי מכללה שתחליט לפתוח את שנת הלימודים מוקדם יותר תעשה זאת בהתראה של שבוע לפחות ובתיאום עם אגודת הסטודנטים/ות במוסד. בהתחשב במספר הגדול של סטודנטים המשרתים במילואים, לא סביר שהמכללות יחליטו לעשות זאת.
בכך הצטרפו המכללות להחלטת ועד ראשי האוניברסיטאות מאתמול. המועד המקורי של פתיחת שנת הלימודים היה 15 באוקטובר, כך שמדובר בדחייה של חודש וחצי. ההערכה היא שכל דחייה מעבר לתחילת דצמבר עלולה לסכן את הסמסטר, מה שיגרום לנזקים כלכליים כבדים. (שחר אילן)
12:31 - דובר צה"ל חשף פתק שנמצא על גופת מחבל: "מעודד טבח, עריפת ראשים ועקירת לבבות"
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי חשף בריאיון ברשת הטלוויזיה האמריקנית CBS פתק שנמצא על גופת מחבל מארגון הטרור חמאס - המעודד ביצוע טבח חסר רחמים. "מתוך דברי פיקוד החמאס עולה ציווי לרצח יהודים, מילות עידוד ודרבון לבצע טבח חסר רחמים תוך קבלת השראה ממפקדים בהיסטוריה המוסלמית שהפכו לסמל לג'יהאד", אמר דובר צה"ל. "המחבלים מדורבנים לערוף ראשים, לעקור לבבות וכבדים, ולהתחקות אחר מעשי רצח של מנהיגי עבר מוסלמים שטבחו בגברים, מכרו לעבדות נשים וילדים ובזזו ערים". (יואב זיתון)

12:18 - בדרך לשחרור חטופים נוספים? קטאר מדווחת על "פריצת דרך"
ראש ממשלת קטאר, מוחמד בן ג'אסם אל-תאני, אמר כי ישנה "פריצת דרך מסוימת" במשא ומתן לשחרור חטופים מרצועת עזה. לדבריו, הוא מקווה לראות שחרור חטופים נוספים בקרוב. קודם לכן ראש המועצה לביטחון לאומי, צחי הנגבי, כתב ברשת X (טוויטר לשעבר) כי "אני שמח לומר שקטאר הופכת לגורם חיוני בהקלה על פתרונות הומניטריים. המאמצים הדיפלומטיים של קטאר הם חיוניים בשלב זה". (איתמר אייכנר)
12:00 - צה"ל: אמש חוסלו שני מחבלים שניסו לחדור לישראל דרך הים במרחב זיקים
דובר צה"ל עדכן כי כוחות זרוע הים, בשיתוף חיל האוויר והחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, חיסלו אמש שני מחבלים שניסו לחדור לשטח ישראל במרחב זיקים. "בקריות שליטה ימית של זרוע הים זיהו חוליית מחבלים של ארגון הטרור חמאס. המחבלים יצאו דרך פיר מנהרה בחוף ברצועת עזה וחוסלו כאשר ניסו לחדור לשטח ישראל במרחב זיקים דרך הים", נמסר מדובר צה"ל. "מטוסי קרב וכוחות זרוע הים תקפו ברצועת עזה את הפיר ממנו יצאו המחבלים ואת מחסן אמצעי הלחימה ששימש אותם". (יואב זיתון)
11:55 - א-סיסי ביקר את כוחות הצבא המצרי בסואץ: "יש לשמור על כשירות ולהיות מוכנים"
נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי ביקר את כוחות הצבא המצרי בסואץ, ואמר כי "המשימה העיקרית היא להגן על מצרים ועל ביטחונה הלאומי. יש לשמור על כשירות, ותמיד להיות מוכנים. לאור האירועים הנוכחיים, חשוב להשתמש ביכולות ובכוח בחוכמה". הוא הוסיף: "אנו עושים כל מאמץ עם אחינו כדי להכיל את ההסלמה, לעצור את שפיכות הדמים ולספק סיוע לאחים בעזה. סיום הסכסוך בין הפלסטינים לישראלים יהיה באמצעות פתרון שתי מדינות, שייתן תקווה לפלסטינים, וייתן להם מדינה על גבולות 1967 שבירתה ירושלים". (ליאור בן ארי)
11:35 - לאחר הביקור בישראל: מקרון ייפגש עם נשיא מצרים בקהיר
נשיא צרפת עמנואל מקרון צפוי להיפגש היום עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר. מקרון ביקר אתמול בישראל, נפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, נשיא המדינה יצחק הרצוג ומשפחות החטופים, והציע להקים קואליציה בינלאומית נגד הטרור. לאחר מכן, מקרון נפגש עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ברמאללה. (ליאור בן ארי)
11:29 - חמינאי תקף את ארה"ב: "שותפה לפשעים נגד עזה"
המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי תקף את ארצות הברית, וטען כי "היא מנהלת את התוקפנות ושותפה לפשעים של ישראל נגד רצועת עזה. ישראל נוקמת באזרחים כי היא לא הצליחה ולא תצליח להתנגד". לדבריו, "הביקורים של נשיאי ארצות הברית, גרמניה, בריטניה וצרפת בישראל מראים את הדאגה שלהם מקריסה של ישראל. אם הם לא היו חוששים מכך, הם לא היו ממהרים לעשות את סיורי הסולידריות". (ליאור בן ארי)
11:14 - חיזבאללה: 4 פעילים נוספים נהרגו במהלך "קיום חובת הג'יהאד בדרך לירושלים"
ארגון הטרור חיזבאללה הודיע על מותם של ארבעה פעילים נוספים, איסמאעיל חסן אל-מולא, המכונה "עלי", עאדל מחמוד זעיתר, המכונה "אבו עלי", חדר ג'ואד א-תרשישי וג'עפר האשם מפלח, שנהרגו במהלך "קיום חובת הג'יהאד בדרך לירושלים". עד כה דיווח הארגון על מותם של 41 מפעיליו, ועדכן על מותם של שניים נוספים המשתייכים ל"פלוגות הלבנוניות להתנגדות לישראל", השייכות גם הן לחיזבאללה. (ליאור בן ארי)
11:00 - מאמץ זיהוי קורבנות הטבח: 798 אזרחים שנרצחו זוהו, 697 מהם הועברו לקבורה
מאמץ זיהוי קורבנות הטבח נמשך בתחנת ריכוז החללים במחנה שורה, והמשטרה עדכנה כי עד כה זוהו 798 אזרחים שנרצחו במלחמה, 697 מהם הועברו לקבורה.
10:55 - דיווח: קטאר דוחקת בחמאס - שחררו נשים וילדים ללא ויתורים מצד ישראל
מתווכים קטארים דוחקים בחמאס להאיץ את קצב שחרור החטופים, ולכלול נשים וילדים - מבלי לצפות לוויתורים מצד ישראל. כך מסרו שלושה גורמים דיפלומטיים וגורם במזרח התיכון המעורה בשיחות.
10:48 - דיווח: "סימנים ברורים להידרדרות ביחסים בין טורקיה לחמאס"
עיתון "א-שרק אל-אווסט", היוצא לאור בלונדון בשפה הערבית, דיווח כי למרות שטורקיה הכחישה את הטענות על כך שביקשה מבכירי חמאס לעזוב את המדינה, "ישנם כמה סימנים ברורים המראים על הידרדרות היחסים ביניהם". גורמים טורקים מסרו לעיתון כי הדיווח על בקשת טורקיה ממנהיגי חמאס "מתבסס על העמדה שאנקרה התחייבה לה - שהיא מתנגדת להרג אזרחים בכל מצב. אך היחסים של אנקרה עם חמאס עדיין נמשכים".
בתוך כך, בעיתון דווח, מפי גורם אופוזיציה לבנוני, כי "ההחלטה על מלחמה או שלום לא נתונה בידי הממשלה - אלא בידי חיזבאללה". הגורם, שדיבר בעילום שם, הזהיר כי לבנון עלולה להיגרר למערכה צבאית שלא נבחנה, דיבר על תמיכת אירופה וארצות הברית בישראל ותהה האם לבנון יכולה להסתמך על תמיכת איראן. (ליאור בן ארי)
10:43 - מלכת ירדן: נשיא ארה"ב אמר שראה שערפו ראשי ילדים, אין הוכחה לכך
מלכת ירדן ראניה התראיינה לרשת CNN והטילה ספק בזוועות שביצעו מחבלי חמאס במתקפה על יישובי עוטף עזה. "נשיא ארה"ב אמר שיש לו ראיות, שהוא ראה ראיות שערפו ראשי ילדים, רק כדי לחזור בו אחר כך כי צה"ל אמר שאין הוכחה לכך. זו הטיית אישוש", טענה המלכה, שמוצאה פלסטיני.
10:32 - דיווחים בסוריה: צה"ל פיזר כרוזים עם אזהרה בדרעא וקוניטרה
בסוריה מדווחים כי צה"ל פיזר כרוזים באזורי דרעא וקוניטרה. לפי הדיווחים, בכרוזים נכתב: "למנהיגי ואנשי צבא סוריה. פלגי הטרור הפלסטיניים ממשיכים לירות רקטות משטח סוריה לעבר ישראל, מפקדי הצבא הסורי ובעיקר מפקד חטיבה 112 הם אלו שנושאים באחריות המלאה לכלל פעולות החבלה המתבצעות משטח סוריה. כל מעשה חבלה כלפי מדינת ישראל יענש ביד ברזל. ראו הוזהרתם!". (ליאור בן ארי)
10:30 - צבע אדום בעוטף עזה
התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בעין השלושה שבעוטף עזה.
10:25 - צה"ל תקף חוליית נ"ט במרחב הר דב
כוחות צה"ל תקפו חוליית מחבלים שניסתה לירות טילי נ"ט משטח לבנון לשטח ישראל במרחב הר דב. (יואב זיתון)
10:20 - הנאום הנרגש של בכר: "איפה הכבוד של הכדורגל לאנשים שנרצחו, הכל זה כסף?"
המאמן הישראלי של הכוכב האדום בלגרד, ברק בכר, שיתף אתמול בפתיחת מסיבת העיתונאים, לקראת המשחק הערב של קבוצתו מול לייפציג בליגת האלופות, כי שוחח עם מיכאל בן ה-9, בנו של צלם ynet רועי עידן ז"ל שנרצח בכפר עזה. מיכאל ואחותו עמליה בת ה-6 הסתתרו מהמחבלים בארונות ביתם וכך ניצלו.
בכר, שהתקשה להסתיר את התרגשותו, הוסיף: "אומרים שכדורגל מחבר בין אנשים, אבל איפה הכבוד ל-1,400 האנשים שנרצחו? משפחות נשרפו, נשים נאנסו, מחבלים דקרו נשים בהריון, חמאס ערף ראשים של ילדים וחטף יותר מ-200 אנשים - והכדורגל שתק. הרבה מועדונים לא תמכו באוהדים שלהם שנרצחו, כמו ברצלונה, ריאל מדריד וליברפול. התגובות של הקבוצות הגרמניות היו קצת אור בהרבה מאוד חושך. אני רוצה לשאול אתכם: הכל זה כסף? כסף יכול לקנות ערכים?".
10:12 - דובר צה"ל: "ההנחיות לטרור מגיעות ממקום אחד - איראן"
דובר צה"ל תת-אלוף דניאל הגרי התייחס לתקיפת התשתיות בעזה במהלך הלילה, ואמר כי "אנחנו ממשיכים לתקוף את חמאס על מנת לאפשר לתושבי עזה להתפנות דרומה". לדבריו, "איראן סייעה לחמאס לפני המלחמה באימונים, באמצעי לחימה, בכסף ובידע טכנולוגי. גם ברגעים אלו נמשך הסיוע האירני, ההנחיות לטרור מגיעות ממקום אחד - איראן".
10:09 - חוסל בכיר נוסף בחמאס, שהיה אחראי לשורת פיגועים רצחניים נגד ישראלים
צה"ל ושב"כ חיסלו את מפקד גדוד גזרת צפון חאן יונס של ארגון הטרור חמאס, תיסיר מבאשר, שהוביל לאורך השנים פיגועים רצחניים נגד חיילי צה"ל ואזרחי ישראל, בהם הפיגוע במכינת "עצמונה" ב-2002 שבו נרצחו חמישה תלמידים ונפצעו רבים נוספים. מבאשר נחשב למקורב לבכירי חמאס, בהם מוחמד דף ראש הזרוע הצבאית. בנוסף, מבאשר ייצר את חומר הנפץ שפוצץ את מנהרת התופת במוצב אורחאן ביוני 2004, שכתוצאה ממנו נהרג סמ"ר רועי ניסים, הכווין את הפיגוע במוצב ורד ביוני 2003, והיה מעורב בפיגוע החדירה לחופי זיקים במבצע "צוק איתן". (יואב זיתון)
10:00 - צבע אדום בעוטף עזה
התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה בעין השלושה ובכיסופים שבעוטף עזה.
09:54 - 110 חשודים בהסתה לטרור נעצרו מתחילת המלחמה: "אפס סובלנות לתמיכה בחמאס-דאעש"
המשטרה עדכנה כי מתחילת המלחמה נעצרו 110 חשודים והוגשו 17 כתבי אישום בהליך מזורז נגד מסיתים לאלימות וטרור. המפכ"ל רב-ניצב יעקב שבתאי אמר כי "לא ייתכן שבזמן ששוטרים, לוחמי מג"ב וימ"מ ולוחמי צה"ל נופלים בגבורה במשימת ההגנה על מדינת ישראל וכלל תושביה, יהיו כאלה מקרבנו מתוך המדינה שיעודדו את הארגון הרצחני מעזה, שיהללו את מחבליו ובאותה נשימה יחשבו שאפשר יהיה לעבור על כך לסדר היום". לדבריו, "אפס סובלנות להסתה הפרועה לטרור ולתמיכה בטרור ובחמאס-דאעש. ננצח את הטרור ברשת ומחוץ לרשת".
09:12 - נסראללה בהתייחסות ראשונה מפרוץ הלחימה בגבול לבנון
רשת אל-מנאר בערבית פרסמה מכתב שמיוחס למזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, שנכתב בכתב ידו. "בהתאם לקרב המתמשך עם ישראל מאז 7 באוקטובר, נא להתייחס להרוגים כמי שנהרגו כ'שהידים בדרך לירושלים'". לדבריו, "כל הרוג חדש הוא הרוג בדרך לירושלים, בהצהרות, בתהלוכות הלוויה ובאירועי הזיכרון". נסראללה הוסיף: "אני מבקש מאללה, עבור כל השהידים, שאללה יברך אותם בקבלה ורחמים ואת משפחותיהם בעמידה איתנה וכבוד בעולם הזה ובעולם הבא".
עוד פורסם כי נסראללה נפגש עם מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, זיאד נחאלה, ועם סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, סאלח אל-עארורי. השלושה דנו על המלחמה בזירות השונות ועל הפעולות שיש לבצע על מנת להגיע לניצחון אמיתי של ההתנגדות בעזה והפסקת התוקפנות הישראלית נגד העם הפלסטיני בגדה המערבית ובעזה. (ליאור בן ארי)
09:02 - אזעקה באשקלון ובעוטף עזה
התרעה מפני ירי רקטות וטילים נשמעה באשקלון, בזיקים ובכרמיה.
08:58 - סוריה: 8 אנשי צבא נהרגו בתקיפות הישראליות הלילה
משרד ההגנה של סוריה טען כי שמונה אנשי צבא נהרגו ושבעה נוספים נפצעו בתקיפה ישראלית בכמה אתרים צבאיים בדרעא שבגולן הסורי. לדבריו, נגרמו גם נזקים חומריים משמעותיים. (ליאור בן ארי)
08:45 - חמ"לים, מפקדות, מנהרות: מאות יעדי חמאס הותקפו ברצועת עזה
כוחות צה"ל בהכוונת שב"כ תקפו מאות מטרות צבאיות ושלטוניות של חמאס ביממה האחרונה, וחיסלו פעילים ותשתיות טרור. כך מסר דובר צה"ל. בין המטרות שהושמדו: פירי מנהרות, מפקדות צבאיות, מחסני אמצעי לחימה ועמדות שיגור פצצות מרגמה וטילי נ"ט. בנוסף, צה"ל תקף הלילה חמ"לים, תשתיות ומפקדות צבאיות של מנגנון החירום של חמאס, שפרס חסימות המקשות על תושבי עזה להתפנות לדרום הרצועה, ובכך מונע מהם להגן על עצמם. זאת בנוסף להשמדת מתחמים ומפקדות צבאיות של מנגנון הביטחון של חמאס, שאחראי למשילות ארגון הטרור ברצועה ולמעצרם וכליאתם של מתנגדי חמאס. (יואב זיתון)
08:28 - עקב אווירה מתוחה בשל המלחמה בישראל: אוניברסיטת קולומביה ביטלה ערב התרמה
אוניברסיטת קולומביה בניו יורק הודיעה כי לראשונה בהיסטוריה היא מבטלת את ערב ההתרמה השנתי שלה בגלל האווירה המתוחה בקמפוס, בעקבות המלחמה בישראל ובעזה. "בעקבות שיקול זהיר והתייעצות עם הנהגת האוניברסיטה והבוגרים החלטנו שזה לא הזמן המתאים", מסר המוסד. בשנה שעברה האירוע גייס כ-30 מיליון דולרים.
לפחות שתי אוניברסיטאות עילית אמריקניות נוספות איבדו לאחרונה הכנסות ותורמים גדולים כתוצאה מהביקורת הגוברת על תגובותן למלחמה ולהפגנות שהתקיימו בתחומיהן. משפחת האנטסמן, תומכים ותיקים של אוניברסיטת פנסילבניה שתרמו בעבר לפחות 50 מיליון דולר לבית הספר לעסקים שלה, וורטון, הודיעו כי יפסיקו את התרומות בגלל "שתיקתו" של המוסד על תקיפת החמאס. הם הצטרפו למיליארדר מארק רואן שהכריז על מהלך דומה קודם לכן. קרן וקסנר, משפחת עופר, וקנת גריפין, תורמים ותיקים של הרווארד, החליטו גם הם לנתק את הקשרים עם האוניברסיטה לאחר מה שהם כינו "כישלונה העגום" לגנות את חמאס. (דניאל אדלסון, ניו יורק)
08:20 - מחאה נגד שר החוץ כהן בניו יורק: "הרסתם את המדינה, לכו הביתה"
פעילי מחאה הפריעו לנאום של שר החוץ אלי כהן בהפגנה למען שחרור החטופים בניו יורק, וקראו לעברו "בושה. הרסתם את המדינה, לכו הביתה". (איתמר אייכנר)
07:38 - הפלסטינים: צעיר נהרג מאש צה"ל בקלקיליה
משרד הבריאות ברמאללה הודיע כי חמזה סאיל טאהא בן ה-19 נהרג מאש צה"ל במהלך כניסתם לעיר קלקיליה שבשומרון. לפי סוכנות הידיעות הפלסטינית וופא, אנשי רפואה בבית החולים הממשלתי בעיר מסרו כי טאהא נורה בחזהו. עוד הוסיף משרד הבריאות ברמאללה כי 100 פלסטינים נהרגו בגדה המערבית מפרוץ המלחמה. (עינב חלבי)
06:59 - נמשך המו"מ לשחרור חטופים: "אין פריצת דרך, השיחות מתקדמות באופן חיובי"
רשת NBC מדווחת הבוקר כי המשא ומתן לשחרור חטופים משבי חמאס נמשך, וגורם דיפלומטי שמעורה בשיחות אמר לה כי כעת דנים הצדדים באפשרות של שחרור קבוצה גדולה יותר של בני ערובה - אחרי שארגון הטרור שחרר בשתי פעימות ארבע נשים. בשיחות מעורבות, לצד חמאס וישראל, ארה"ב וקטאר. "לא הייתה פריצת דרך. השיחות מתקדמות באופן חיובי", אמר הגורם ששמר על עילום שם.
06:00 - סיכום חדשות הלילה
במהלך הלילה נשמעו מספר אזעקות צבע אדום בעוטף עזה. במקביל, צה"ל המשיך את תקיפותיו ברצועה.
סוכנות הסעד של האו"ם לפליטים פלסטינים, אונר"א, אישרה כי שמונה משאיות עם ציוד הומניטרי - מים, מזון ותרופות - נכנסו אמש לרצועת עזה ממצרים, דרך מעבר רפיח. היא ציינה כי השיירה אמורה הייתה לכלול במקור 20 משאיות, אך לא ציינה מדוע 12 מהמשאיות לא חצו את המעבר. מדובר בשיירת הסיוע ההומניטרי הרביעית שנכנסת לעזה מתחילת המלחמה, ולפי רשת CNN עד כה נכנסו לרצועה 42 משאיות בסך הכול.
בתגובה לירי הרקטי לגולן, צה"ל תקף עם מטוסי קרב תשתיות צבאיות ועמדות לשיגור פצצות מרגמה של צבא סוריה. צה"ל כבר הגיב אחרי שיגור הרקטות באש ארטילרית, וכעת הודיע על תגובה נוספת באמצעות הפצצה אווירית.
במהלך חילופי אש עם מחבלים במחנה הפליטים בג'נין, צה"ל תקף אותם מהאוויר באמצעות כטב"מ, על מנת "להסיר את הסכנה". בתקשורת הפלסטינית דווח כי שלושה פלסטינים נהרגו ועוד כמה נפצעו. חילופי האש אירעו במהלך פעילות בתוך מחנה הפליטים, ולפי צה"ל המחבלים החמושים פתחו באש והשליכו גם מטענים לעבר הכוחות. לא היו נפגעים בקרב הלוחמים.
במקביל, כוחות מסיירת חרוב, ימ"ס איו"ש ומג"ב פעלו הלילה בהכוונת שב"כ במרחב ואדי ברוקין שבחטיבת מנשה, לא הרחק מג'נין, ועצרו שם שני מבוקשים החשודים במעורבות בפעילות טרור. הכוחות ירו לעבר מחבלים חמושים וזיהו פגיעות.
מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש התייחס למפגש שקיים עם משפחות החטופים, וכתב בחשבון ה-X שלו: "לאחר שנפגשתי עם משפחות שיקיריהם נלקחו כבני ערובה, אני חוזר על קריאתי לשחרר מיידית וללא תנאים את כל החטופים המוחזקים בעזה. שום דבר לא יכול להצדיק את ההרג, הפציעות וחטיפת האזרחים על ידי חמאס". אמש אמר גוטרש בדיון מיוחד על המלחמה בעזה במועצת הביטחון של האו"ם כי הוא "מגנה את התקפת הטרור של חמאס נגד ישראל", אך הוסיף כי "זה חשוב להכיר שהתקפות חמאס לא התרחשו בוואקום".