סגור

פיצוי בידי הלשון: שופרסל תשלם 25 אלף שקל לטרנסג'נדרית בגין לשון הרע

בית המשפט קבע פיצוי כספי ללקוחה שנכנסה לחנות "ניו פארם" של שופרסל לאחר שהמוכרת פנתה אליה בלשון זכר למרות שהלקוחה, המגדירה עצמה כאשה טרנסג'נדרית, ביקשה ממנה לפנות אליה בלשון נקבה. שופרסל טענה מנגד כי הלקוחה לא הופלתה לרעה זאת לאחר שהמוכרת לא סירבה למכור לה מוצר או לתת לה שירות

מוכרת בחנות "ניו פארם" של רשת שופרסל פנתה ללקוחה המגדירה עצמה כאשה טרנסג'נדרית בלשון זכר והמשיכה לפנות ללקוחה בלשון זכר למרות שהלקוחה ביקשה ממנה לפנות אליה בלשון נקבה ולכן נקבע כי שופרסל תפצה את הלקוחה בגין לשון הרע בפיצוי בסך 25 אלף שקל וכן תשלם הוצאות משפט ושכ"ט בסך 7,500 שקל.

הלקוחה, המגדירה את עצמה כאישה טרנסג'נדרית נכנסה ב-2 באוגוסט 2018 לחנות ניו פארם שבבעלות שופרסל וביקשה לקבל שירות ממוכרת בבית המרקחת בחנות. המוכרת פנתה אליה בלשון זכר. הלקוחה עמדה על כך שהמוכרת תפנה אליה בלשון נקבה, אך המוכרת המשיכה לפנות אליה בלשון זכר. הלקוחה טענה באמצעות עוה"ד אורית חיון ושני רופא כי פניית המוכרת אליה בלשון זכר על אף שביקשה ממנה לפנות אליה בלשון נקבה מהווה לשון הרע אסורה, פגיעה בפרטיות ועוד. עוד טענה כי האדם הסביר אף היה פונה לדמות הלבושה בבגדי נשים בלשון נקבה ולמצער מתעניין לפי איזה מגדר היתה מעוניינת שיפנו אליה ונמנע מלחזור על אמירותיו בלשון זכר לאחר שהנפגע העיר לו על כך.
1 צפייה בגלריה
ניו פארם
ניו פארם
ניו פארם
(אוראל כהן)
מנגד, טענה שופרסל כי פניית המוכרת אל א' בלשון זכר אינה מהווה לשון הרע. עוד נטען כי על פי מינה הביולוגי של הלקוחה היא גבר בעוד היא בחרה להגדיר עצמה כאישה. על כן פנייה אליה בהתאם למינה הביולוגי אינה משפילה או מבזה, בהתאם לאמות מידה אובייקטיביות. עוד נטען כי הלקוחה לא הופלתה על ידי המוכרת כי המוכרת לא סירבה למכור לה מוצר או לתת לה שירות.
השופטת פנינה נויבירט מבית משפט השלום בתל אביב התייחסה במסגרת פסד הדין לתמלול הקלטת השיחה בין א' למוכרת ממנו עולה כי:
לקוחה: למה את מדברת אלי בלשון זכר? אני נראת לך גבר?
מוכרת: מה, אתה בא להתווכח איתי? אני לא מבינה
לקוחה: אני לא הבנתי אותך
מוכרת: לפי הקול אתה זכר, אני לא יודעת, ככה אני חושבת לא?
בהמשך אמרה הלקוחה למוכרת :" אני רוצה שתכבדי אותי אני טרנס סקסואל
מוכרת: למה אתה חושב שאני לא מכבדת אותך
בהמשך אומרת הלקוחה לרוקחת: למה את פונה אלי בלשון זכר כשאני פונה כשאני מדברת בלשון נקבה
מוכרת: אז פניתי אליך בלשון זכר וטעיתי וו אז מה קרה
לקוחה: את ממשיכה עכשיו את לא מתקנת את עצמך
השופטת קבעה כי דין התביעה להתקבל בחלקה וקבעה כי דברי המוכרת ללקוחה עולים כדי פרסום לשון הרע. "הלקוחה הבהירה ושבה והבהירה כי היא מבקשת כי יפנו אליה כאישה, ואף אמרה כי הפניה אליה בלשון זכר אינה מכבדת אותה. אך המוכרת לא כיבדה את מבוקשה, המשיכה לפנות אליה בלשון זכר, ואף לעגה לה במרומז...אני מתרשמת כי התבטאויות המוכרת, שייחסו ללקוחה זהות מגדרית שונה מהזהות המגדרית שהלקוחה מבקשת כי יכירו בה, תוך התעלמות מרצונה המופגן של הלקוחה ומבקשותיה עולות כדי לשון הרע.. אמירותיה של המוכרת כלפיה לא נאמרו בחלל ריק, כי אם בחנות, בנוכחות אנשים". לעומת זאת, קבעה השופטת כי לא הוכחה הפליה אסורה ולא הוכחה פגיעה בפרטיות או הטרדה מינית ורשלנות.
מעורכות הדין, אורית חיון ושני רופא המייצגות את התובעת בל רש נמסר, "בל האמיצה , הנה פורצת דרך אשר לא היתה מוכנה עוד לשתוק על היחס הפוגעני, המשפיל שהנו מנת חלקה. בזכות תביעתה , תביעת דוד כנגד גוליית, זכתה החברה בפסק דין תקדימי אשר יביא לשינוי חברתי, קבלת האחר, ושיוויון בין כלל האזרחים במדינה".
מרשת Be (ניו פארם לשעבר) נמסר: "אנחנו מצרים מעומק הלב על המקרה וכך כבר אמרנו מיד עם קרות האירוע ב-2018, במועד שהיה סמוך מאד לרכישת הרשת על ידי שופרסל ובטרם הוטמעה בה. מדובר בהתנהגות פסולה של קופאית אחת בסניף אחד שחרגה מנורמות וערכי החברה. יודגש כי העסקתה של העובדת הסתיימה זמן קצר לאחר מכן. החברה דוגלת בשוויון ומכבדת כל אדם באשר הוא אדם וללא כל אפלייה על כל רקע שהוא״.
עוד נמסר מרשת Be כי: ״כפי שכבר נאמר, הרשת מתנערת ומביעה צער עמוק על האירוע, שאינו תואם את ערכיה והרוח שלה. האירוע המדובר הנקודתי בו עובדת אחת מבין אלפים רבים של עובדי הרשת התבטאה באופן הסוטה מנורמות ההתנהגות המקובלות בשופרסל ומהכבוד שרוחשים עובדי החברה ללקוחותיה מכל מוצא, מין, דת או כל רקע אחר. הדברים המצוטטים במסמך הנם דברים שהיו מצויים בכתבי הטענות שהוגשו לביהמ״ש על ידי הצדדים. הדברים אינם משקפים את עמדת הרשת בנוגע לזכות השוויון לכל המגדרים והרשת מתנערת מכל האמירות שאינן תואמות את ערכיה כאמור לעיל״.