סגור
מטוס הגאלפסטרים הנשיאותי G-650 שסופק לזמביה על ידי אלביט
מטוס הגאלפסטרים הנשיאותי G-650 שסופק לזמביה על ידי אלביט (צילום: Alexander Petruk, ויקיפדיה)

מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר של זמביה נעצר; במוקד - מטוס מנהלים של אלביט

הסוכנות נגד שחיתות של ממשלת זמביה עצרה בשבוע שעבר את מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר במדינה ו-3 בכירים נוספים. החשד: שחיתות לכאורה בעסקאות ענק שנעשו עם אלביט ונגעו למטוס גאלפסטרים G650 שהוגדר כמטוס הנשיאותי במדינה. אלביט: "כל ההתקשרויות היו תקינות ונבדקו בידי הרשויות. לא נמצא פגם בהתנהלותנו"

הסוכנות נגד שחיתות של ממשלת זמביה עצרה בשבוע שעבר את מנכ"ל משרד הביטחון לשעבר של המדינה, סטארדי מוואלה - זאת בעקבות חשדות לשחיתות לכאורה מצדו בעסקאות בגובה 574 מיליון דולר שבוצעו עם אלביט הישראלית.
החשדות נגעו באופן ספציפי לעסקאות הקשורות למטוס גאלפסטרים G650 שהוגדר כ"מטוס הנשיאותי" של זמביה, וגרסה משודרגת שלו סופקה לזמביה על ידי אלביט. יחד עם מוואלה נעצרו שלושה בכירים נוספים לשעבר במשרד. זו אינה הפעם הראשונה שכנגד מוואלה עולות טענות לשחיתות לכאורה. כבר באוגוסט פורסם בתקשורת הזרה כי הסוכנות נגד שחיתות של המדינה עצרה אותו על עניין אחר.
בהודעת הסוכנות צוין כי מוואלה אישר שלא כחוק שלוש עסקאות עם אלביט. לפי ההודעה, מדובר בעסקאות שנעשו כחלק ממהלך מודרניזציה של שירותי הביטחון של זמביה, והיקפן נע בין 50-400 מיליון דולר.
זו גם אינה הפעם הראשונה שבה עסקת המטוס הנשיאותי של אלביט עולה לכותרות בזמביה. כחלק מהמרוץ לנשיאות במדינה שהתקיים לפני כשנה וחצי, הנשיא הנבחר הקאינדה היצ'ילמה יצא נגד המטוס הנשיאותי ששוייך לנשיא הקודם וטען כי מדובר במטוס מושחת שצריך למכור. כעת, היצ'ילמה מממש את מדיניותו על ידי רדיפת הבכירים הקשורים לעסקה.
היצ'ילמה טען כי מחירו של המטוס עמד על 193 מיליון דולר, אך על פי דיווחים קודמים בתקשורת הזרה המטוס המקורי נרכש במחיר של כ-65 מיליון דולר, ומחיר זה תואם מטוסים מדגם זה בשוק. גם אם מוסיפים לסכום הרכישה את המחיר של מערכות הגנה מטילים של אלביט מסוג MUSIC, שלפי הממשל הנוכחי בזמביה עלו כ-45 מיליון דולר (וזאת למרות שמחירן בשוק עומד על מיליונים בודדים) - המחיר לא אמור להתקרב לסכום הנקוב.
ל"כלכליסט" נודע כי גם שאר העסקאות שנעשו עם אלביט לא מגיעות לסכום הנקוב (574 מיליון דולר), וזאת מפני שאלו היו סכומי המקסימום להסכם שסוכמו עם המדינה אך לא מומשו בפועל בעקבות המצב הכלכלי הקשה שבו היא נמצאת.
העסקה בגובה 400 מיליון דולר, שבגינה נעצר מנכ"ל משרד הביטחון מוואלה, מומנה באופן חלקי על ידי בנק דיסקונט. לפי התקשורת הזרה, אותה עסקה כללה גם מטוסי F-5, שדרוגים למסוקי Mi-171 ו-18 כטב"מים מסוג Skylark.
מאלביט נמסר בתגובה: "המידע אינו תואם את המציאות בלשון המעטה. לאלביט מערך ציות ואכיפה בנושא אשר עומד בקריטריונים הגבוהים ביותר והיא לא תיתן ידה לשחיתות ושוחד, גם לא בעקיפין. למיטב ידיעתנו, תקינות ההתקשרות, נבדקה בידי הרשויות בזמביה ולא נמצא פגם בהתנהלות אלביט ושום אצבע מאשימה לא הופנתה כלפי החברה. עם פרסום הידיעות בדבר הליכים לכאורה לא תקינים בזמביה, פתחנו בבדיקה מקיפה תוך מעקב אחרי הפרסומים הזרים והגורמים המעורבים בפרסום".