סגור

חוק מענקי האומיקרון לעצמאים עבר בקריאה ראשונה בכנסת

על פי המתווה, עסקים קטנים שמחזורם נע בין 18 אלף שקל ל-60 מיליון שקל בשנה יזכו לפיצוי של עד 600 אלף בשנה. המענק יינתן לעסקים שחוו ירידה של לפחות 35% לעומת ינואר-פברואר 2019, ובתנאי שהעסק לא חילק דיבידנד בשנים האחרונות

מליאת הכנסת אישרה הערב (ב') בקריאה ראשונה את הצעת החוק למענקים לעסקים שנפגעו בגל האומיקרון בראשית שנת 2022. כעת הצעת החוק תובא לדיון בוועדת הכספים ותוכן לקראת הצבעה בקריאה שנייה ושלישית במליאה.


על פי המתווה, שאושר אתמול בממשלה, עסקים קטנים שמחזורם נע בין 18 אלף שקל ל-60 מיליון שקל בשנה יזכו למענקים של עד 600 אלף שקל בגין ירידת הכנסות בחודשים ינואר-פברואר בשנת 2022. המענק יינתן לעסקים שחוו ירידה של לפחות 35% לעומת ינואר-פברואר 2019, ובתנאי שהעסק לא חילק דיבידנד בשנים האחרונות, והוא דיווח כדין לרשות המסים. עלות המתווה מוערכת על ידי משרד האוצר במיליארד שקל, והוא צפוי לסייע לכ-100 אלף עסקים.
סגן השר אביר קארה, שנחשב לאחד הכוחות הדוחפים מאחורי המתווה הנוכחי, אמר: "אני מקווה לשפר את החוק בדיוני ועדת הכספים, ומקווה כי עד יום שני הבא החוק יעבור בקריאה שנייה ושלישית".

1 צפייה בגלריה
אביר קארה סגן שר במשרד ראש הממשלה
אביר קארה סגן שר במשרד ראש הממשלה
ח"כ אביר קארה. מתכוננים לקריאה שנייה ושלישית
(צילום: עמית שאבי)

במקביל עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, מתח היום ביקורת על ההחלטה בתזכיר החוק לפיה חברות שחילקו דיבידנד לא יהיו זכאיות למענקי האומיקרון, ואמר כי "מדובר בקריטריון פסול, זו לא מדיניות אחראית, אלא קטנוניות שלא במקומה. עסקים רבים צריכים לחלק דיבידנד, זה חלק משגרת הפעילות של עסקים, לא כל הבעלים מושכים משכורות נאותות".
חברי הכנסת מהאופוזיציה מתחו ביקורת על המדיניות הכלכלית של הממשלה. יו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו אמר: "כשנחזור נבטל את הגזרות הכלכליות שלכם, את העלאות המסים, את ההתעללות – אין מילה אחרת – את ההתעללות שלכם בשכבות החלשות ביותר ובציבורים מוגדרים שהחלטתם להתנכל אליהם כמו הציבור הדתי".
ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) התייחס לדבריו של ליברמן לפיהם גם חודש אפריל הסתיים בעודף תקציבי ואמר: "זו הממשלה הראשונה זה עשור שהעלתה מסים באופן אגרסיבי, דוחפת את הידיים שלה לתוך הכיסים של אזרחי מדינת ישראל, איך המדינה לא תסיים בעודף? מי מימן את העודף התקציבי הזה? מעמד הביניים הישראלי והשכבות החלשות".