סגור

דעה
לקיחת הכוח מהממשלה תפתור את גודש התנועה

העברת הסמכויות לרשויות מהממשלה תאפשר לראשי הערים לבצע מהפכה חכמה בתחומם, ללא בירוקרטיה מכבידה; הם יעשו זאת גם באמצעות טכנולוגיה מתקדמת, שכן שדרוג התחבורה הציבורית לבדו לא יספיק

היוזמה החדשה של שרת התחבורה, מרב מיכאלי, להעברת סמכויות התחבורה הציבורית לרשויות המקומיות, מהווה הזדמנות פז לשפר את מצב הקיים, בהתאם לצרכים של התושבים בערים ובמטרופולינים. אם באמת ראשי הרשויות ינצלו את ההזדמנות ויבחרו לפעול, העברת הכוח מהממשלה לראשי הערים תאפשר לבצע מהפכה חכמה בכל עיר ושכונה, ללא צורך בבירוקרטיה מכבידה ומיותרת, ולשחרר את הפקקים וגודשי התנועה באמצעות טכנולוגיות מתקדמות.
2 צפייה בגלריה
אגד אוטובוס
אגד אוטובוס
אוטובוס של אגד
(יובל חן)

מדינת ישראל מפגרת מאחור בתחום התחבורה הציבורית בהשוואה למקומות כמו ניו יורק או לערים מרכזיות באירופה. מרבית המדינות המפותחות השכילו להשקיע לפני שנים במערך כבישים איכותי ולספק תחבורה ציבורית נגישה וזמינה, דוגמת הרכבות הקלות והמטרו. אי אפשר להשוות בין מה שקורה בעולם לעומת מה שקורה בישראל וכל השוואה שתיעשה מראה את מצבנו העגום. עד היום הפתרונות החכמים בתחום זה היו מאוד נקודתיים והתמקדו בעיקר בצמתים בודדים סואנים באזור המרכז. בנוסף, הפתרונות הנקודתיים לא נתנו מענה ראוי ורחב לבעיות התחבורה הקיימות כיום גם בתוך הערים ובפריפריה, ובוודאי שלא נתנו מענה בראייה מטרופולינית רחבה.
במשך שנים נשמעו קולות ששדרוג התחבורה הציבורית והעלאת תדירות האוטובוסים והרכבות יביאו לפתרון המיוחל לבעיית הפקקים. צעד זה כאמור אכן נחוץ, אבל אינו מספיק. רק באמצעות אימוץ טכנולוגיות חכמות ומתקדמות לניהול תנועה חכמה לצד שדרוג מערך התחבורה הציבורית, יהיה אפשר להרגיש בשינוי. מדינת ישראל ידועה כמעצמת הייטק מובילה ומתקדמת, אך הבירוקרטיה, הרגולציה והחסמים הקיימים מונעים ממנה לאמץ טכנולוגיות מתקדמות ופתרונות חכמים של חברות הייטק ישראליות, שנאלצות לשווק את פעילותן בזירה הבינלאומית ולהותיר את הבית ריק מפתרונות.

לשחרר את החסמים

ממשלת ישראל חייבת להבטיח שהעברת הסמכויות לרשויות המקומיות יגיעו כחלק מתהליך לשחרור חסמים ובירוקרטיות כך שעוד ועוד רשויות יוכלו להטמיע בקלות פתרונות חכמים לניהול התנועה ומערכות הרמזורים בערים ובצמתים נוספים בכל הארץ. העברת הכוח לראשי הערים, שמכירים את הרגלי התנועה של התושבים, יאפשר להשלים מהפכה של ממש בתחום באופן שיבטיח תוצאות אמיתיות בשטח.


2 צפייה בגלריה
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וידאו
ועידת התחזיות 2022 מרב מיכאלי שרת התחבורה והבטיחות בדרכים וידאו
מרב מיכאלי
(צילום: יריב כץ)

בנוסף, רק עיגון בחקיקה יבטיח מהפך גם בתחום המטרופוליני. כל עוד רשות תנועה מטרופולינית צריכה לקבל הסכמה וולונטרית מהערים במטרופולין לפתרונות שהיא מנסה להטמיע בו, המהלך נידון מראש לכישלון.
כיום קיימים מספר פתרונות בשוק כמו למשל מערכת ניהול התנועה והרמזורים "פאלקון" ודומיה, שנותנות מענה חכם וטכנולוגי לניהול התנועה והרמזורים באופן שמביא לאופטומיזציה של התנועה בעיר ואף במטרופולין בו הן מותקנות. הטמעה רחבה של מערכות אלו תאפשר להוריד את גודשי התנועה ולהבטיח צמצום בעומסים בלמעלה מ-25% בממוצע, כפי שהודגם בפיילוטים שנערכו.
אזרחי מדינת ישראל זקוקים לא רק למענה טכנולוגי איכותי על מנת להתמודד עם בעיית העומסים בכבישים אלא גם למנהיגות ולאומץ, על מנת ליישם ולבצע רפורמות מהפכניות בתחום התחבורה, שלא היו בעבר בישראל, והצליחו ברחבי העולם. יש לנו כאן הזדמנות לעשות מהפכה אדירה בתחום התחבורה בישראל ואין לי ספק שקידום היוזמה והתרת חסמים נוספים יאפשרו לנו סוף סוף לשחרר את הפקק.
זיו נוימן הוא מנכ"ל אקסלרייט תנועה חכמה מקבוצת YSB
לכתבה זו פורסמו 0 תגובות ב 0 דיונים
הוספת תגובה חדשה
אין לשלוח תגובות הכוללות מידע המפר אתתנאי השימוש של כלכליסט לרבות דברי הסתה, דיבה וסגנון החורג מהטעם הטוב.