סגור
בניין משרד האוצר ירושלים חדש
בניין משרד האוצר ירושלים חדש (עמית שאבי)

סמוטריץ' החליט: אפי מלכין יכהן כממלא מקום הממונה על השכר

מלכין, שעובד באגף הממונה על השכר מאז 2009, היה מעורב בקידום רפורמות משמעותיות במשק, בהן הרפורמה בחשמל והרפורמה בנמלים. במקביל למינוי הודיעו היום האוצר וההסתדרות על התחלת הדיונים על הסכם מסגרת חדש ל-300 אלף עובדי המגזר הציבורי

שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' הודיע היום (א') כי אפי מלכין יכהן כממלא מקום ממונה על השכר החל מיום שלישי הקרוב - זאת בשל העובדה כי קובי בר נתן שמכהן בתפקיד זה יסיים את תפקידו מחר.
בשלב זה, מדובר במינוי זמני כממלא מקום לשלושה חודשים, אך לאחר מכן יש אפשרות שהמינוי יוארך בעוד שלושה חודשים. בתקופת זמן זו, יוכל סמוטריץ' להחליט על מינוי קבוע לתפקיד בכיר זה.
על אף העובדה שפרישתו של בר נתן היתה ידועה זה מכבר, המתין סמוטריץ' לרגע האחרון כדי להודיע על מינויו של מלכין לתפקיד. כך נהג סמוטריץ' גם בכל הנוגע להארכת כהונותיהן של שירה גרינברג בתפקיד הכלכלנית הראשית, ושל ענת גואטה בתפקיד ראש רשות שוק ההון.
מלכין הינו מהעובדים הוותיקים באוצר, והוא עובד מאז 2009 באגף הממונה על השכר. בתפקידו הנוכחי הוא משמש כמשנה לממונה על השכר, ואחראי על השכר בחברות הממשלתיות ובמערכת הבריאות.
במסגרת התפקידים שהוא מילא בשנים האחרונות היה מלכין מעורב ברפורמות משמעותיות במשק, בהן הרפורמה בחשמל והרפורמה בנמלים. מלכין נכנס לתפקידו בתקופה עמוסת אתגרים, כשברקע ישנה כבר מעין שביתה של הסגל הבכיר באוניברסיטאות, וההסתדרות הכללית מצפה לחתום על הסכמי שכר משמעותיים מאוד עוד לפני שהתקציב הקרוב יעבור.
עם מינוי מלכין לתפקיד אמר סמוטריץ': "בזמן הקצר שאני כאן, פגשתי איש מקצוע ברמות הגבוהות ביותר. אפי ינווט בחודשים הקרובים את אגף הממונה על השכר, ואני סמוך ובטוח שיעשה זאת על הצד המקצועי והטוב ביותר".
מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר הוסיף: "אני בטוח שיכולותיו וניסיונו רב השנים של אפי יסייעו לו להוביל בחודשים הקרובים את האגף קדימה".

מתחילים לדון בהסכם מסגרת ל-300 אלף עובדי המגזר הציבורי

במקביל למינויו הזמני של מלכין, הודיעו בהסתדרות ובאוצר, כי המנכ"ל הייזלר ויו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד נפגשו היום כדי להתחיל את הדיונים על הסכם המסגרת במגזר הציבורי. בהמשך הפגישה הצטרפו אל השניים גם בכירים אחרים באוצר, בהם הממונה על התקציבים יוגב גרדוס וסגנו איתי טמקין, הממונה על השכר קובי בר נתן ומחליפו אפי מלכין. בהודעה משותפת שהוציאו ההסתדרות והאוצר נאמר כי "סוכם שהצוותים ינהלו מו"מ אינטנסיבי מתוך מטרה להגיע להסכם פורץ דרך שיחזק את המגזר הציבורי והשירות לאזרח".
הסכם המסגרת הוא ההסכם העיקרי הנוגע באופן ישיר לכ-300 אלף עובדי המגזר הציבורי, ובעקיפין נוגע לכלל עובדי מערכת הביטחון. בהסכם הקודם שנחתם ב-2016 כל תוספת שכר של 1% עלתה כ-870 מיליון שקל.
השיחות לקראת הסכם המסגרת החדש נעשות לאחר תקופה ארוכה שבה השכר במגזר הציבורי היה מוקפא. ההסתדרות צפויה לדרוש העלאת שכר משמעותית שעשויה להסתכם במיליארדי שקלים כבר בשנת התקציב הקרובה. דרישת השכר של ההסתדרות קיבלה רוח גבית מנגיד בנק ישראל שאמר לפני כחודשיים כי השכר במגזר הציבורי נשחק, זאת בשונה מהשכר במגזר העסקי. עם זאת, הנגיד מזהיר בקביעות מפני חתימה על הסכמי שכר שעשויים להאיץ את האינפלציה במשק.