סגור
מירי רגב ו נמל אשדוד
רגב ונמל אשדוד. מחלוקת על רציף 25 (צילומים: רענן כהן, יובל חן)

52 אוניות ממתינות, אך מירי רגב מונעת הפעלת 4 רציפים

עשרות אוניות עמוסות בחומרי גלם לבנייה, חלקם עבור שיקום הצפון והדרום, ממתינות לפריקה מול הנמלים. אך שרת התחבורה לא מכריעה בנוגע להפעלת הרציפים שכיום לא פועלים ולא חותמת על הצו הנדרש. העיכוב אף מקפיץ את עלות דמי המשלוח

מעברי הסחורות אל ישראל בים וביבשה פקוקים אך ארבעה רציפים בנמלי ישראל, שהיו יכולים להקל את העומס, סגורים. מי שאחראית למצב היא שרת התחבורה מירי רגב, שבפניה עומדות כמה החלטות והיא נמנעת מלהתערב. וכך, ביום ראשון השבוע המתינו בכניסה לנמלי ישראל 52 אוניות, אשר נשאו מטענים של חומרי גלם לתעשיות הבנייה והמזון, ולא נפרקו.
פריקה של אוניה אורכת כמה ימים ומאחר ומספר הרציפים מוגבל, אין אפשרות לפרוק את האוניות במהירות. מעבר לפגיעה בענפי המזון והנדל"ן, ההמתנה הארוכה של האוניות אף מקפיצה את עלות דמי המשלוח.
לעומס על הנמלים יש כמה סיבות. האחת היא שיבוא הברזל הצטמצם בשל אירועי המלחמה והחרם הטורקי, וכעת יש היקפים גדולים של ברזל בדרך לישראל שנועדו לצמצם את הפער ולאפשר למדינה להתמודד עם הליכי השיקום בצפון ובדרום. אלה ידרשו היקפים גדולים של חומרי גלם לבנייה. לפי יצרני הפלדה, כבר עכשיו ישנם קווי ייצור שאין מספיק חומר גלם כדי להפעילם. במכתב שהעביר אתמול איציק איסטריק, יו"ר חטיבת יבואני הפלדה, לח"כ מיקי לוי, המשמש כיו"ר ועדת ביקורת המדינה, נכתב כי המחסור בברזל יוצר פערים שצפויים להשפיע על ענף הבנייה ועל היכולת לשקם את הדרום והצפון. נכון להיום, בישראל חסרים כ־830 אלף טונות ברזל, כ־27% מהצריכה השנתית המקומית.
שלושה רציפים שפעלו עד לחודש אפריל האחרון סיימו את פעילותם בשל תפוגת תוקפו של צו משרד התחבורה — רציפים 7 ו־8 בחיפה שהוקצו לנמל המפרץ ורציף 28 בנמל הדרום באשדוד, כשלגבי רציף נוסף (25 באשדוד) טרם התקבלה החלטה וגם הוא נותר סגור. לאחר הקורונה זינק היקף הפקקים והגיע ל־90 אוניות שהמתינו לפריקה ורק באפריל 2022 חתמו שרת התחבורה אז מרב מיכאלי ושר האוצר אז אביגדור ליברמן על אישור הקצאת הרציפים. הציפייה בענף היא כי רגב תחתום על הקצאת הרציפים בדומה למהלך של 2022, אך נכון לעכשיו היא נמנעת מכך.
רציף 25 בנמל הדרום הוקם על ידי חברת נמלי ישראל (חנ"י) והוא ממוקם בחלקו הצפוני של נמל אשדוד. הרציף הוא באורך של 350 מטר ובעל שטח עורפי של כ־60 דונם. המדינה החלה בהליך ראשוני (RFI) להפעלת הרציף אשר אינו נמצא כיום בשימוש לטובת פריקת מטען כללי. ההערכות הן שבמשרד התחבורה מעוניינים להעביר את הרציף לשימוש נמל אשדוד בהליך פטור ממכרז, והשרה רגב קושרת בין הפתרון לרציף 25 לחתימה על הקצאה ל־3 הרציפים הנוספים, ולכן הנושא תקוע.
הדעות חלוקות בנוגע להקצאת הרציף לנמל אשדוד. גורם מתחרה אמר כי מדובר בהענקת פרס לנמל שממילא מתפקד באופן לקוי וסובל מבעיות חוזרות אל מול העובדים והוועד שבגינם גם רמת השירות בו נמוכה. עם זאת, גורם אחר אמר כי הוא יכול להבין את הרצון להעביר את השליטה בנמל לאשדוד היות שהשטח הנוסף יכול לסייע לו בתפעול פריקת המכולות.
במקביל לפקק המגביל את כניסת הסחורות דרך הנמלים, גם סוגיית הפקק היבשתי במעברי הגבול עם ירדן (מעבר נהר הירדן) טרם נפתרה. אתמול המתינו במעבר הגבול כ־600 משאיות עם סחורות מירדן. מאחר שבכל יום מתאפשרת כניסה של 200-150 משאיות לעומת כ־250 משאיות בעבר, המשמעות היא שחלק מהנהגים ממתינים ימים ארוכים במשאיות ויש לכך גם משמעות מרחיקת לכת על עלות המשלוח. הפקקים במעבר נהר הירדן החלו בעקבות אירוע הטרור שהתרחש במעבר אלנבי ב־8 בספטמבר 2024 שלאחריו הוקשחו נוהלי האבטחה גם במעברים, אך בשל מחסור בעובדי אבטחה ושביתה חלקית של עובדי מעבר הגבול נושא הפקק טרם הוסדר וסחורות הכוללות, בין היתר, חומרי גלם המשמשים את התעשייה הישראלית מתעכבות זמן רב.
נשיא התאחדות התעשיינים רון תומר אמר כי יש מצור על ישראל במעברי הגבול היבשתיים והימיים והמדינה עצמה היא זו שגורמת לו. "כולם מבינים שחייבים לפתוח את הרציפים האלה אבל שרת התחבורה לא חותמת כי משרד התחבורה מחזיק את רציף 25 כבן ערובה".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי "מושקעים מאמצים רבים לקידום אסדרה כוללת בענף הנמלים. במסגרת זאת, גורמי המקצוע במשרד התחבורה, בשיתוף משרד האוצר, מקדמים מתווה אשר צפוי להגדיל את התחרות תוך איזון ושמירה על האינטרסים של מדינת ישראל. יצוין כי שר האוצר מעורב אישית בקידום המתווה, ובימים אלה אנו נמצאים בישורת האחרונה של אסדרה בנמלים. באשר לפתרון הפקק במעבר נהר הירדן, המשרד פועל בתיאום עם הגורמים הרלבנטיים ובכללם גורמי ביטחון להגביר את היקפי הפעילות".