סגור
ראש הממשלה בנימין נתניהו 18.2.24
ראש הממשלה בנימין נתניהו. משחק ב"נדמה לי" (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
נתניהו והפוליטיקאים החרדים עובדים על בג"ץ והציבור

כדי לשמור על שלמות הקואליציה, נתניהו מנסה להצהיר באופן כללי על גיוס חרדים אבל בפועל לא לגייס אף אחד. נותר רק לקוות שבג"ץ לא יכשיר את השרץ

התנהלותם בימים האחרונים של ראש הממשלה בנימין נתניהו ושל הממשלה כולה בחקיקת חוק ההשתמטות היא פארסה וסטירה בפרצופם של אזרחי ישראל הנושאים בנטל הביטחוני והכלכלי. נתניהו, השבוי בידיהם של אריה דרעי יו"ר ש"ס, יצחק גולדקנופף ומשה גפני מיהדות התורה, פשוט רוצים "ללכת עם אבל להרגיש בלי". כלומר, להצהיר באופן כללי על גיוס חרדים אבל בפועל לא לגייס אף אחד, למרות שהמלחמה הוכיחה שהצבא משווע לכוח אדם סדיר ונאלץ להוציא מיליארדים לתשלום לחיילי מילואים.
נתניהו ניסה בתחילת השבוע להוביל לאימוץ החלטת ממשלה על מתווה כללי להמשך השתמטות החרדים, שינוסח בתוך שלושה חודשים לחוק, בלי קביעת יעדי גיוס שנתיים לחרדים ובלי קביעת סנקציות פליליות. זאת ועוד: למרבה האירוניה, בעוד הממשלה ביקשה מבג"ץ לדחות את המשך המצב הקיים לפטור גורף מהשתמטות עד סוף יוני. היא קבעה במתווה הראשוני שהחוק יונח על שולחן הכנסת רק כמה ימים קודם לכן.
נתניהו והחרדים חשבו כנראה שבזכות המתווה הראשוני, שבינתיים כבר שונה, יצליחו להתל היום בתשובת הממשלה לבג"ץ כי בכוונתם לחוקק חוק שיביא באמת לגיוסם של החרדים לצה"ל. התייצבותה ביום ראשון בלילה של היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב מיארה נגד המתווה, שעורר "קשיים חוקתיים", דרישתה לקבוע יעדים כמותיים של מתגייסים והתנגדותה להגן על הממשלה בבג"ץ גרמה להם להוציא את המרצע מהשק.
החרדים סירבו אתמול בתוקף בפגישות שקיימו עם נתניהו ועם שר המשפטים יריב לוין לדרישתה של בהרב מיארה לקבוע יעדים כמותיים לגיוס החרדים. הם דבקים בכך שמי שרוצה ללמוד בישיבה יוכל לעשות זאת, גם אם הדבר יגרום בעצם לכך שהוא לא ממש לומד בה, אלא רק רשום בה לצורך קבלת הפטור והקצבה. בשל מחלוקת על קביעת יעדי הגיוס השנתיים לחרדים בוטלה ישיבת הממשלה שנועדה להיערך אתמול בצהריים.
נתניהו אומנם נקב בפגישות במספר של 2,500 חרדים שיתגייסו מדי שנה, אבל מיד לאחר שהדבר פורסם נשלחה הכחשה מלשכתו בה נטען שהמספר הזה מתייחס לשירות צבאי ואזרחי של חרדים כיום. האמת? גם יעד לגיוסם של 2,500 אברכים בשנה הוא לעג לרש כשהצבא זקוק לתוספת של עשרות אלפי משרתים בכל שנה.
נראה שנתניהו והחרדים משחקים ב"נדמה לי". הם רוצים להמשיך ולעבוד על בג"ץ והציבור, ולאפשר פטור גורף כדי להאריך את חייה של הקואליציה כי החרדים מאיימים שבלי חוק השתמטות לא יוכלו לשבת בה, ונתניהו חושש שהדבר יגרום לנפילתו. בינתיים הם משחקים במשחקי מילים וניסוחים כדי לנסות ולרצות את בג"ץ להמשיך בדחיות הרבות של חוק ההשתמטות המקורי ובמניעת גיוס חרדים, ובמניעת שלילת תקציבים לישיבות שבהן רשומים האברכים שלא מתגייסים. נותר רק לקוות שבג"ץ לא יכשיר את השרץ שישמר את ההשתמטות.