סגור
משרד הרישוי ב חולון
משרד הרישוי בחולון (דנה קופל)

בלעדי
בכמה יפצה משרד התחבורה נהג שלא קיבל רישיון בדואר?

גם אליכם לא הגיע רישיון הנהיגה בכרטיס פלסטיק, למרות ששילמתם? נהג מראשון לציון תבע את משרד התחבורה על האיחור ויקבל ממנו 600 שקל פיצוי, ומסירה מיוחדת הביתה; משרד התחבורה: "הנהגים אשמים"

זה קרה כבר לאלפי ישראלים בשנים האחרונות: הם שילמו מאות שקלים למשרד התחבורה עבור חידוש רישיון הנהיגה שלהם, אולם כרטיס הפלסטיק בושש מלנחות בתיבת הדואר שלהם.
ואז הם היו צריכים לשלם במכונות הרישומט עוד 20 שקל עבור רישיון זמני שתקף לשלושה חודשים כדי שלא ינהגו ללא רישיון תקף, ובינתיים תעשה מדינת ישראל, שמשגרת בהצלחה לוויינים לחלל אבל מתקשה לשלוח רשיונות נהיגה לאזרחיה, ניסיון נוסף להנחית את הרישיון שמודפס בבית הדפוס של קיבוץ בארי בתיבת הדואר שלהם.
יעקב, תושב ראשון לציון, לא הסתפק בלקטר לחברים על חוסר התפקוד של המדינה, והגיש תביעה נגדה. "שילמתי 228 שקל על חידוש הרשיון לחמש שנים, ולא קיבלתי אותו", סיפר אתמול. "התקשרתי למוקד שלהם והם שלחו אותי להוציא רשיון זמני, ולשלם להם עוד כסף. זה לא סביר".
שופט בית המשפט לתביעות קטנות בראשון לציון, דב גולדשטיין, חשב שיעקב לגמרי צודק. גולדשטיין לא התרשם מהניסיון של נציגת משרד התחבורה להטיל את האשמה על הדואר, וקבע כי "לתובע אין דין ודברים עם רשות הדואר, לבטח כאשר לא הוכח כי רישיון הנהיגה נשלח לתובע באמצעות דואר רשום". עוד פסק השופט, כי "אין כל הגיון לבקש מהתובע לשלם 20 שקל בגין כפל רישיון כיוון שלא קיבל את הרישיון שעליו שילם".
גולדשטיין הורה למשרד התחבורה לשלוח ליעקב את הרישון בתוך 20 יום, הפעם באמצעות דואר רשום. בנוסף פסק השופט בצעד חריג כי המדינה תפצה אותו ב-600 שקל על הוצאות המשפט ועוגמת הנפש שנגרמה לו. הפעם לא לקחו במשרד סיכונים, ונציגת המשרד תיאמה עם יעקב כי תגיע אישית לביתו השבוע עם כרטיס הפלסטיק המיוחל.
יצוין כי מדובר בבעיה מתמשכת ומוכרת היטב במשרד התחבורה. למרות ש-4.8 מיליון נהגי ישראל משלמים למדינה עשרות מיליוני שקלים בשנה באגרות רישיון נהיגה, המדינה ממשיכה לשלוח את הרישיונות בדואר רגיל ולא רשום, כדי לחסוך לעצמה כסף. משרד התחבורה אף הפך את הבעיה לערוץ הכנסה ומציע למי שזקוק לרשיון בדחיפות, כמו לצורך שכירת רכב בחו"ל, לשלם 58.5 שקל נוספים ולנסוע לקיבוץ בארי לאסוף אותו 24 שעות לאחר מכן.
במשרד התחבורה בחרו להאשים בתגובה את הנהגים: "משרד התחבורה מנפיק מידי שנה מיליוני רישיונות נהיגה. משלוח הרישיונות נעשה באופן אוטומטי, באמצעות זכיין של משרד התחבורה. מספר הרישיונות שאינם מגיעים ליעדם הינו מזערי ביחס למספר הרישיונות המונפקים. הסיבות העיקריות בגינן רישיונות נהיגה אינם מגיעים ליעדם, הן כתובת של הנמען או שינוי כתובת שלא דווח כמתחייב למשרד הפנים". עם זאת הוסיפו במשרד: "במקביל אנחנו בוחנים בימים אלה פתרונות נוספים, במטרה לייעל ולשפר את משלוח רישיונות הנהיגה לנהגים".